Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej pÄ er. Har precis köpt Logic och grejat lite med det pÄ min MacBook men nu har jag insett att jag av flera skÀl vill ha stationÀr dator i mitt hem att pyssla med musiken pÄ.

Jag funderade rÀtt ut pÄ att köpa de nya Mac Pro med Nehalemprocessorerna i men det Àr ganska mycket deg för en hobbymusiker och jag Àr inte sÀker pÄ att jag behöver 8 kÀrnor med den senaste teknologin i.

SÄ frÄgan Àr om jag inte ska lugna mig lite och köpa nÄgot begagnat? Vad tror ni om en Mac Pro med 2xDual Core 2.66Ghz eller liknande och bara slÀnga i mer minne och nÄgra diskar? Har sett nÄgra med dessa specar (http://support.apple.com/kb/SP30) ute pÄ begagnatmarknaden... kommer detta att vara tillrÀckligt för medelstora projekt? Jag tÀnker anvÀnda EastWestbiblioteken flitigt, för att ge nÄgon bild om vad jag arbetar med, samt Àven Omnisphere och liknande. Mycket mjukvarusynthar alltsÄ och desto mindre inspelning av ljudfiler, detta frÀmst för sÄng och sÄ.

Vore ju inte helt galet att spara en femton papp och ÀndÄ fÄ helt okej prestanda. Vill inte ta i för mycket och sitta med sÄ mycket kraft jag inte behöver (om det nu Àr möjligt) men vill sjÀlvklart inte heller fastna pÄ grund av begrÀsningar i hÄrdvaran.

NĂ„gon som har nĂ„got klokt att sĂ€ga om detta fĂ„r gĂ€rna hjĂ€lpa mig sĂ„ jag kan köpa en dator ASAP 😏.

Redigerat av omgwtfplzk
Annons
Postat
Helt rÀtt tÀnkt att kolla efter en beggad MP (Intel). GÄr att bygga ut ganska enkelt.

Tror du att specen jag postade ovanför Àr en bra grund för att tjonga i mer minne och diskar eller ska jag leta efter nÄgot nyare prylar?

Postat

Jag bestÀllde nyligen en Mac Pro, den gamla modellen (2008). Men dÄ jag fick beskedet att de var slut i lager började jag leta efter en beggad. Efter bara 3-4 dagar hittade jag en Mac Pro 2,8GHz (8-core) med 2gb minne. Fick ge 18'000 för den (gick inte att pruta.. grr).

Har slÀngt i 2 gig till i minne och oj oj oj! Man behöver iaf inte mer dator Àn sÄ. Jag har testat att köra 8 spÄr Omnisphere, lite andra synthar + audiospÄr fulla med pluggar. Inga problem alls.

Mitt tips Àr att du försöker hitta en Mac Pro begagnad (2008-modellen). Du betalar halva priset.

Postat (redigerat)
Jag bestÀllde nyligen en Mac Pro, den gamla modellen (2008). Men dÄ jag fick beskedet att de var slut i lager började jag leta efter en beggad. Efter bara 3-4 dagar hittade jag en Mac Pro 2,8GHz (8-core) med 2gb minne. Fick ge 18'000 för den (gick inte att pruta.. grr).

Har slÀngt i 2 gig till i minne och oj oj oj! Man behöver iaf inte mer dator Àn sÄ. Jag har testat att köra 8 spÄr Omnisphere, lite andra synthar + audiospÄr fulla med pluggar. Inga problem alls.

Mitt tips Àr att du försöker hitta en Mac Pro begagnad (2008-modellen). Du betalar halva priset.

Tack för svaret. Den modellen jag postade, Ă€r det 2008 Ă„rs modell eller Ă€r den Ă€nnu Ă€ldre? Är inte riktigt haj pĂ„ detta med Mac Ă€n (ny till denna vĂ€rld, migrerat frĂ„n PC) och vill inte göra bort mig med mitt inköp 🙂.

Hmmm, ja, ser ut som det. FrĂ„gan Ă€r dĂ„ om det rĂ€cker med 4 kĂ€rnor eller om man ska ha 8 som du verkar vara sĂ„ nöjd med 🙂.

Redigerat av omgwtfplzk
Postat

Den modellen du postade ser ut att vara den Ă€ldre (dvs den frĂ„n 2006). Som jag förstĂ„r det sĂ„ hĂ€nde det mycket nĂ€r de slĂ€ppte 'early 2008'-modellerna. SĂ„ försök att hitta en sĂ„dan! 🙂

Man tycker ju att det bör rĂ€cka med 4 kĂ€rnor, men jag vĂ„gar inte sĂ€ga nĂ„got. Inte testat en sĂ„dan. 🙂

En lÀnk dÀr du ser spec pÄ 2006, 2008 resp 2009: http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Pro#Specifications

HÀr har du en lÀnk dÀr du ser hur kraftulla de olika modellerna Àr: http://www.macrumors.com/2009/03/14/update...o-of-internals/

Postat
Den modellen du postade ser ut att vara den Ă€ldre (dvs den frĂ„n 2006). Som jag förstĂ„r det sĂ„ hĂ€nde det mycket nĂ€r de slĂ€ppte 'early 2008'-modellerna. SĂ„ försök att hitta en sĂ„dan! 😉

Man tycker ju att det bör rĂ€cka med 4 kĂ€rnor, men jag vĂ„gar inte sĂ€ga nĂ„got. Inte testat en sĂ„dan. 🙁

En lÀnk dÀr du ser spec pÄ 2006, 2008 resp 2009: http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Pro#Specifications

HÀr har du en lÀnk dÀr du ser hur kraftulla de olika modellerna Àr: http://www.macrumors.com/2009/03/14/update...o-of-internals/

Ah tack för det! Jag ska leta med ljus och lykta nu efter en 2008-Ă„rs modell. Har du nĂ„gon aning var man kan leta förutom Blocket? 🙂

Postat
HĂ€r har du en Ă„tta kĂ€rnig Mac Pro för 19 000:-. Ett halvĂ„r gammal, ganska bra pris? 😏

Denna eviga smĂ€rta, för 10k till fĂ„r man ju en ny Nehalemapparat. Ahh, vet inte hur jag ska göra... mĂ„ste dock bestĂ€mma mig snart, fĂ„r vĂ€l försöka pruta lite 😉.

Postat
Denna eviga smĂ€rta, för 10k till fĂ„r man ju en ny Nehalemapparat. Ahh, vet inte hur jag ska göra... mĂ„ste dock bestĂ€mma mig snart, fĂ„r vĂ€l försöka pruta lite 😄.

Finns det nÄgot bra knep för att veta vilken Ärsmodell utannonserade Mac Pros Àr? Detta skrivs sÀllan ut nÀmligen och gör mig lite konfunderad.

T.ex nu finns det nÄgra ute som har 2xQuad Core 2.26Ghz, Àr detta tillrÀcklig information för att avgöra vilken Ärskull den Àr ifrÄn? Finns det nÄgon annan del av hÄrdvaran som förtÀljer detta om CPUerna inte gör det?

Postat

med en 2008 Ärs modell 8x2,8 Ghz fÄr du absolut mest för pengarna. lÀgg till 10-15 lax sÄ fÄr du en nehalem-macpro men ungefÀr samma prestanda i logic.

Postat
med en 2008 Ärs modell 8x2,8 Ghz fÄr du absolut mest för pengarna. lÀgg till 10-15 lax sÄ fÄr du en nehalem-macpro men ungefÀr samma prestanda i logic.

Jo, detta har blivit plĂ„gsamt klart för mig pĂ„ sistonde... gĂ€ller bara att hitta en 2008. Har du möjlighet att svara pĂ„ min frĂ„ga jag nyss stĂ€llde? Detta Ă€r sĂ„ rörigt och jag Ă€r grymt övertĂ€nd pĂ„ att köpa en burk 🙂.

Postat (redigerat)
Jo, detta har blivit plĂ„gsamt klart för mig pĂ„ sistonde... gĂ€ller bara att hitta en 2008. Har du möjlighet att svara pĂ„ min frĂ„ga jag nyss stĂ€llde? Detta Ă€r sĂ„ rörigt och jag Ă€r grymt övertĂ€nd pĂ„ att köpa en burk 🙂.

2.26Ghz Àr de nya mac.

http://www.everymac.com/systems/apple/mac_...2008-specs.html

Ja det gÄr att se pÄ processorspecarna, late och early brukar inte vara samma skillnad.

Powermac G5 dubbla eller enkla enkÀrniga processorer

Första Mac Pro med intel hade dubbla dualcore Xeonprollar

Sen kom dubbla Quadcore och dÀr var hastigheterna 2,8 3,0 och 3,2

De nya Àr startar pÄ 2.26 och slutar pÄ 2.93 har jag för mig.

Allt finns att lÀsa pÄ sidan jag lÀnkat till om du inte grÀver pÄ Apples supportsidor

PS jag skulle ocksÄ helt klart satsat pÄ en 2008, med dubbla 2.8

HÄrddisk och minne Àr sÄ pass billigt att du klarar dig flera Är med en sÄdan maskin.

Redigerat av cRiTza
Postat
Jo, detta har blivit plĂ„gsamt klart för mig pĂ„ sistonde... gĂ€ller bara att hitta en 2008. Har du möjlighet att svara pĂ„ min frĂ„ga jag nyss stĂ€llde? Detta Ă€r sĂ„ rörigt och jag Ă€r grymt övertĂ€nd pĂ„ att köpa en burk 😄.

en med Dual 2,66ghz Àr antagligen en "first gen" 2006a med "woodcrest"-processorer. "early 2008"-modellen har "harpertown"-processorer och den senaste modellen har nehalem.

spana in Firechilds benchmark-test för logic nedan. DÀr ser du att "early 2008"-modellerna har idagens lÀge mer prestanda Àn de nya nehalem.

http://www.logicpro.se/phpBB2/viewtopic.ph...asc&start=0

LogicBenchmarkChart.jpg

Postat
en med Dual 2,66ghz Àr antagligen en "first gen" 2006a med "woodcrest"-processorer. "early 2008"-modellen har "harpertown"-processorer och den senaste modellen har nehalem.

spana in Firechilds benchmark-test för logic nedan. DÀr ser du att "early 2008"-modellerna har idagens lÀge mer prestanda Àn de nya nehalem.

http://www.logicpro.se/phpBB2/viewtopic.ph...asc&start=0

LogicBenchmarkChart.jpg

Tack bĂ„da för all info. Men ni menar alltsĂ„ att 2xQuad 2.26Ghz Ă€r en 2006a? Blir lite förvirrad hĂ€r 🙂

Letar med ljus och lykta överallt nu efter en 2008 iaf, ni har helt klart övertygat mig om att det Àr the way to go!

Postat
Tack bĂ„da för all info. Men ni menar alltsĂ„ att 2xQuad 2.26Ghz Ă€r en 2006a? Blir lite förvirrad hĂ€r 🙂

Letar med ljus och lykta överallt nu efter en 2008 iaf, ni har helt klart övertygat mig om att det Àr the way to go!

2.26 2009

2.66 2006

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Kolla in vilken dator som ligger i topp i det hĂ€r testet, hmm det Ă€r visst en PC 🙂 . Snart kommer det nog rapporter frĂ„n liknande hĂ„rdvara med tvĂ„ i7 man kan undra hur stapeln kommer att se ut dĂ„. Kommer skĂ€rmen att rĂ€cka till â˜ș

Postat (redigerat)
Kolla in vilken dator som ligger i topp i det hĂ€r testet, hmm det Ă€r visst en PC 🙂 . Snart kommer det nog rapporter frĂ„n liknande hĂ„rdvara med tvĂ„ i7 man kan undra hur stapeln kommer att se ut dĂ„. Kommer skĂ€rmen att rĂ€cka till â˜ș

Men du funderade aldrig över pÄ att den har 1600mhz tillgodo. 800 pÄ varje. DÄ hade nog mac pro varit dÀr utan större problem.

Redigerat av GĂ€st
Postat

Ja men onaj det Àr ju det som Àr grejen att det gÄr att överklocka dom och det ÀndÄ rullar.

Postat

SjÀlvklart. Men skriv dÄ inte sÄ, sÀger emot dig sjÀlv.

Postat

Vad Àr det jag inte ska skriva, att en överklockad pc som rullar pÄ osx gÄr snabbare och orkar mer i Logic Àn den snabbaste mac pron. Det Àr det den dÀr tabellen visar. Skulltrailen fixar 80 spÄr eller nÄt men det rapporteras att den nya i7an fixar 60 med bara en processor, borde ju rimligtvis bli det dubbla med tvÄ i7or.

Postat

Du kan överklocka en mac pro med.

Postat

Hur gör man det finns det bios pÄ macar oxÄ det visste jag faktiskt inte.

Aha googlade lite, men dÄ pratar folk om att skrÀmma upp en 800 Mhzare till 1Ghz genom att flytta byglar eller klippa ett ben pÄ en konding eller nÄt. Knappast samma sak.

Postat

Ganska starkt argument eller? Jag menar pris och prestanda, en Àkta Àr snygg som fan men.....

Postat

Hur mycket meck Àr det egentligen att fÄ igÄng en hackintosh sÄ den rullar helt stabilt som en ny mac pro?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.