Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2010


antikartellmusikern

Recommended Posts

Oavsett ens egen smak så är det ju dock bevisligen så att en stor del av Sveriges befolkning gillar låtarna i den svenska festivalen. Fortfarande är det många låtar från årets svenska del som ligger på listorna och spelas i radion. Att vi sedan inte lyckas internationellt är kanske en annan sak? Sverige röstar på Danmark som röstar på Norge som röstar på Finland som röstar på Sverige. Likadant gör ju andra grannländer. Kan det handla om kulturella likheter?

Royalties har inget med vad folk tycker

har man kontakterna ordnar man lätt saken

med olika discjockeys så har det alltid varit

de borde väl du känna till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 107
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Oavsett ens egen smak så är det ju dock bevisligen så att en stor del av Sveriges befolkning gillar låtarna i den svenska festivalen. Fortfarande är det många låtar från årets svenska del som ligger på listorna och spelas i radion. Att vi sedan inte lyckas internationellt är kanske en annan sak? Sverige röstar på Danmark som röstar på Norge som röstar på Finland som röstar på Sverige. Likadant gör ju andra grannländer. Kan det handla om kulturella likheter?

...och hela Europa röstade på Norge förra gången (trots en, enligt min smak, helkass låt) - så i fjol hade Norge tydligen plötsligt väldigt många grannländer (liksom Island, som med en väldigt mycket bättre låt, bara kom tvåa)... 🙂

Jag tittar alltid på spektaklet - faktiskt utan att skämmas. 🙂

Det är ju ganska tillfredsställande på sitt sätt, att få bekräftelse på att man gör mycket bättre musik själv, eller hur...? 🙂 - och så är det ju årets största musikhappening. Egentligen är den internationella tävlingen mer intressant än den svenska dokusåpan, men trots mer eller mindre kass musik, så är det ändå kul att titta på (man kan ju, som väl är, stänga av ljudet när de våldsamt irriterande programledarna som har härjat de senaste åren, öppnar käften).

Rösta slutade jag däremot göra när SVT började ta betalt för att man skulle få ringa in sin röst, så det överlåter jag åt andra.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
(man kan ju, som väl är, stänga av ljudet när de våldsamt irriterande programledarna som har härjat de senaste åren, öppnar käften).

Ja den där Petra Mede, när har hon någonsin varit rolig? Bara ett enda mundiaré på henne. Bara irriterande liksom Luuk. Han har aldrig varit rolig eller intressant han heller. Men det var väl första gången som inte de nordiska länderna gav Sverige höga poäng. Fick knappt några alls. Att en usel låt från Norge vann måste vara ett nytt dålig norgehistoria. Snacka om kalkon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den där Petra Mede, när har hon någonsin varit rolig? Bara ett enda mundiaré på henne. Bara irriterande liksom Luuk. Han har aldrig varit rolig eller intressant han heller. Men det var väl första gången som inte de nordiska länderna gav Sverige höga poäng. Fick knappt några alls. Att en usel låt från Norge vann måste vara ett nytt dålig norgehistoria. Snacka om kalkon.

Du skriver hela tiden att det är skit, men verkar ändå väldigt engagerad. Vem tycker du ska

vara programledare?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Klart det är skit. Men det har hög kalkonfaktor 😄 Det finns gott om andra som skulle göra ett bättre jobb än två helt självgoda som de två som ser allt som bakgrund för dem själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver hela tiden att det är skit, men verkar ändå väldigt engagerad. Vem tycker du ska

vara programledare?

Att Bruce Vill är säkert ! kan man inte vara så säker på

men nån korsning mellan Bruce Will is och Nanne Grönvall

hade varit häftigt - självklart då i riktiga läderkläder 😊

då hade nog den uppblåsta skyskrapan bara kunnat räddas

av bransta city släckers , ja vilken comeback 😉

kom åh ta mej långt härifrån klapp klapp

Ja dom gör väl som dom vill ändå som verkar äga hela konceptet

ifrån låtskrivare artister till skivdiskarna

Why M-M-L tut tut tut tututtut tut ))) och vi an-dra - får - gå hem ))))

inga bidrag kom me - bara samma slank me , ja år efter år efter år )))

why M-M-L tut tut tut tuttuttut tut )))) ja och vi an-dra - fick - gå hem )))

inga bidrag kom me - bara samma kom me , ja år efter år efter år )))))

( obs ! texterna är skyddade ) får ej spelas på några firmafester m.m

( Full text kan erfordras utan några Spott o fy avtal )

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips till alla studiofantaster. Har man inte rätt artist på inskickat bidrag så är det i princip omöjligt att komma med. Numera är det artisten som väger tyngst vid urvalet och inte låten som det tidigare sagts. Jag har fått med två låtar de senaste fyra åren och båda gångerna har det redan varit den slutgiltiga artisten på "demon". Med andra ord, pilla inte i produktionen i veckor utan kontakta förlagen så de kan bistå med en aktuell top of the line artist annars är det som att slänga brevportot i sjön hur bra låt och prodd ni än gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett tips på hur ni får tsar Björkman att ta med din låt.

1. Skriv en låt. (Behöver inte vara så speciellt bra, räcker att du gör det när du sitter på WC

och ändå inte har nått annat för dig.)

2. Kontakta en studio med muskler i namnet. (Glöm inte stoppa ned åtminstone en 30.000 spänn i fickan, för

det är vad det kommer att kosta dig.)

Nu blir det knepigare!

3. Tillse att studion ordnar en så känd sångerska/sångare som det överhuvudtaget är möjligt. (Det är själva inträdesbiljetten

till melodifestivalen. Räkna dock med att vederbörande vill ha minst 50% av låtintäkten för sin "text" medverkan, och

det oavsett hur färdigskriven texten redan är av dig.)

Ock så sista och svåraste steget!

4. Försök mingla dig in i kremlgänget så att du kommer åt att klia Björkman på ryggen. (I förhoppning om att han en dag ska

återgälda dig den klianingen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det här nått som ni skriver bara för att ni inte fått med nått själva eller är det så här?

Om du även syftade på mitt inlägg så skrev jag att jag FÅTT med bidrag så jag är bara saklig när jag säger att utan en potentiellt intressant artist ur SVT´s ögon minimeras dina chanser att komma med. Sedan om man som låtskrivare är tvärbundis med Björkman spelar roll eller inte det tror jag är av mindre vikt, däremot skall ju produktionen låta i det närmaste klar för pressning också. Jag repeterar. Det är inte låten i sig som är den största faktorn om den blir uttagen utan vilken artist som sjunger samt att låten passar in i en kvoterad låtkategori som saknar låt. Dvs gör du en hiphoplåt istället för svensk Bert Karlsson schlager är chansen 1000 gånger större att komma med, likaså om du gör en iransk ethnolåt då SVT varje år kvoterar in underrepresenterade genrer då de lyder under någon form av Public service som innebär att utbudet skall vara brett och för alla. Så för att undvika att tävla mot 2500 inskickade Skara schlagers där bara 5 kommer med kan man göra en Jazzbossa, en hiphop låt, en hårdrockslåt, en countrylåt eller en teatral låt med tex Björn Kjellman, då minskar man konkurensen men man måste fortfarande ha en etablerad artist.

Redigerat av Firechild
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du även syftade på mitt inlägg så skrev jag att jag FÅTT med bidrag så jag är bara saklig när jag säger att utan en potentiellt intressant artist ur SVT´s ögon minimeras dina chanser att komma med. Sedan om man som låtskrivare är tvärbundis med Björkman spelar roll eller inte det tror jag är av mindre vikt, däremot skall ju produktionen låta i det närmaste klar för pressning också. Jag repeterar. Det är inte låten i sig som är den största faktorn om den blir uttagen utan vilken artist som sjunger samt att låten passar in i en kvoterad låtkategori som saknar låt. Dvs gör du en hiphoplåt istället för svensk Bert Karlsson schlager är chansen 1000 gånger större att komma med, likaså om du gör en iransk ethnolåt då SVT varje år kvoterar in underrepresenterade genrer då de lyder under någon form av Public service som innebär att utbudet skall vara brett och för alla. Så för att undvika att tävla mot 2500 inskickade Skara schlagers där bara 5 kommer med kan man göra en Jazzbossa, en hiphop låt, en hårdrockslåt, en countrylåt eller en teatral låt med tex Björn Kjellman, då minskar man konkurensen men man måste fortfarande ha en etablerad artist.

Jo det är väl så att dom vill ha en artist som kan bjuda på en bra show också så dom inte tar med vilken pajas som helst som kan äventyra hela programmet.

Annars låter det ju rätt vettigt det du skriver, men man vet ju aldrig hur dom där gubbarna tänker. Tycker iaf att det är kul att vara med och skicka in, det är ju inte värre än att kasta 72 spänn i sjön på lotto:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man antingen få Anna Ternheim, Kent, Robyn, Benny Andersson, Helena Sjöholm, Peter Jöback, Håkan Hellström eller Ulf Lundell att sjunga på en urusel låt skulle den garanterat komma med ändå för att förtydliga mitt resonemang.

Redigerat av Firechild
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man antingen få Anna Ternheim, Kent, Robyn, Benny Andersson, Helena Sjöholm, Peter Jöback, Håkan Hellström eller Ulf Lundell att sjunga på en urusel låt skulle den garanterat komma med ändå för att förtydliga mitt resonemang.

Ja då är väl motiveringen att låten är så kass att folk kanske gillar den endå.

Link to comment
Dela på andra sajter

fanclubproduction (oregistrerad)

Nu ska jag avslöja en hemlighet hemskare än ni kan ana:)

Det finns ingen gräddfil till melodifestivalen:)

Jag har haft med ett antal låtar genom åren både som writer och låtar som jag proddat i ordning som andra skrivit, och visst kan det vara en fördel om man har en färdig artist som sjunger demon, men det kan lika gärna vara en nackdel. Om artisten ifråga inte känns intressant för svts produktion så kan låten lika gärna falla på att det var "fel" artist som sjöng. 2 gånger har jag fått med låtar som bara hade demosång med totalt okända sångare.

Det hela är faktiskt inte svårare än att knepet är att skriva, arrangera och prodda efter vissa knep. Ett tips till alla er som sitter och försöker få med låtar: Gör en playlist i Spotify med 20 av dom största hitsen i festivalen från de senaste 5 åren. Försök att analysera hur dom är uppbyggda mm.

Det det handlar om är nämligen att få den jury (inte Christer Björkman) att tycka att låten är totalt oemotståndlig efter första lyssningen. Där har ni 99% av knepet att få med en låt. När juryn ska plocka ut 28 låtar från typ 4000 så vill det till att dom låtar som ska ha en chans verkligen sticker ut och fastnar i skallen:)

Lycka till!

En låtskrivare i söderort

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag avslöja en hemlighet hemskare än ni kan ana:)

Det finns ingen gräddfil till melodifestivalen:)

Jag har haft med ett antal låtar genom åren både som writer och låtar som jag proddat i ordning som andra skrivit, och visst kan det vara en fördel om man har en färdig artist som sjunger demon, men det kan lika gärna vara en nackdel. Om artisten ifråga inte känns intressant för svts produktion så kan låten lika gärna falla på att det var "fel" artist som sjöng. 2 gånger har jag fått med låtar som bara hade demosång med totalt okända sångare.

Det hela är faktiskt inte svårare än att knepet är att skriva, arrangera och prodda efter vissa knep. Ett tips till alla er som sitter och försöker få med låtar: Gör en playlist i Spotify med 20 av dom största hitsen i festivalen från de senaste 5 åren. Försök att analysera hur dom är uppbyggda mm.

Det det handlar om är nämligen att få den jury (inte Christer Björkman) att tycka att låten är totalt oemotståndlig efter första lyssningen. Där har ni 99% av knepet att få med en låt. När juryn ska plocka ut 28 låtar från typ 4000 så vill det till att dom låtar som ska ha en chans verkligen sticker ut och fastnar i skallen:)

Lycka till!

En låtskrivare i söderort

Att man har en känd men "fel" artist på en kanonlåt är helt korrekt ett stort skäl till refusering. Sedan lyssnar juryn inte på 4000 låtar utan runt 1000 låtar. De andra tusentalen har Sveriges förlag sållat bort innan de återstående 1000 går till slutjuryn. Att Björkman själv gillar artisten och eventuellt låten är mycket viktigt. Han har en "veto" rätt att lägga tillbaka ett låtbidrag på kvällen som av jurygrupperna blivit bortsorterade under dagen.

Och kom ihåg att juryn inte tar de 28 bästa låtarna utan vill ha en spridning på låtgenrerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag motsäger dig inte men tycker vissa grejer låter underligt.

Det finns ingen gräddfil till melodifestivalen:)

Kan säkert stämma. Men varför tycker jag att det inte gör det 😄

Det det handlar om är nämligen att få den jury (inte Christer Björkman) att tycka att låten är totalt oemotståndlig efter första lyssningen.

Jag vill inte göra min musiksmak till norm för vad som ska betraktas som "oemotståndligt" men 99% av allt jag hörde på den senaste Melodifestivalen glömdes bort 2 min efter programmets slut. Jag kom inte ens ihåg vinnarlåten dagen efter. (Och det gjorde inte resten av Europas TV-tittare heller som bekant.)

När juryn ska plocka ut 28 låtar från typ 4000 så vill det till att dom låtar som ska ha en chans verkligen sticker ut och fastnar i skallen:)

Snarare ska den plocka ut 28 låtar från uppskattningsvis ca 100 låtar som förlagen (tror det rör sig om tre förlag) har valt ut. Och jag tror inte förlagen gräver så värst djupt i de svarta sopsäckarna som allmänhetens bidrag hamnar i. Känslan är snarare att de gräver bland de låtskrivare de har kontrakt på. (Eller hoppas få kontrakt med.)

Resten håller jag med dig till 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare ska den plocka ut 28 låtar från uppskattningsvis ca 100 låtar som förlagen (tror det rör sig om tre förlag) har valt ut. Och jag tror inte förlagen gräver så värst djupt i de svarta sopsäckarna som allmänhetens bidrag hamnar i. Känslan är snarare att de gräver bland de låtskrivare de har kontrakt på. (Eller hoppas få kontrakt med.)

Juryn på SVT har mycket riktigt bara 100 (inte 1000) bidrag att lyssna på och välja ut ungefär 1/3 av - och samtliga dessa 100 kommer till SVT från de 3 förlagen. Det som skickas in till SVT från privatpersoner, lyssnar inte SVT på alls, utan de skickas vidare direkt för att förlagen sedan ska välja ut det bästa bland sina egna upphovsmän och (som det påstås) privatpersoners inskickade bidrag. Som sagt, så är det inte svårt att gissa om de väljer de upphovsmän som de redan känner och har avtal med - eller upphovsmän som är helt okända, där namnet ligger i ett förseglat kuvert... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nu ska jag avslöja en hemlighet hemskare än ni kan ana:)

Det finns ingen gräddfil till melodifestivalen:)

Nej. De som sitter där sitter säkra. Samma låtskrivare år efter år med få undantag.

När juryn ska plocka ut 28 låtar från typ 4000 så vill det till att dom låtar som ska ha en chans verkligen sticker ut och fastnar i skallen:)

Ett rätt av två. Den ska vara lättuggad som ett hubbabubba. Fastna i skallen och låta som allt annat. Då finns det ingen plats för något som sticker ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett rätt av två. Den ska vara lättuggad som ett hubbabubba. Fastna i skallen och låta som allt annat. Då finns det ingen plats för något som sticker ut.

Kebabpizza Slivovitza då? Den stack ju ut rejält.

Haha, en kompis band har blivit tillfrågade om de vill vara med i melodifestivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. De som sitter där sitter säkra. Samma låtskrivare år efter år med få undantag.

Ett rätt av två. Den ska vara lättuggad som ett hubbabubba. Fastna i skallen och låta som allt annat. Då finns det ingen plats för något som sticker ut.

Tycker du inte af Uggla stack ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, om man ska skicka in till ett förlag vart skickar man då? säker dum fråga men kan någon ge lite tips på förlag (adresser man kan skicka till) och vad skriver man till dom, att man vill va med i melodi festivalen?

"Från och med den 21 september och två veckor framåt kommer du nämligen kunna ladda upp ditt egenskrivna bidrag via Melodifestivalens sajt. Därefter kommer svenska folket att få rösta på den de tycker är bäst."

http://svt.se/2.79613/1.1675606/rosta_fram...=rubrik_1675606

Link to comment
Dela på andra sajter

"Från och med den 21 september och två veckor framåt kommer du nämligen kunna ladda upp ditt egenskrivna bidrag via Melodifestivalens sajt. Därefter kommer svenska folket att få rösta på den de tycker är bäst."

http://svt.se/2.79613/1.1675606/rosta_fram...=rubrik_1675606

Visst - ETT bidrag kommer från allmänheten. Ett steg i rätt riktning så att man kan slippa ständigt återkommande abonnenter på finalplatserna, men kom igen när folket får rösta fram alla 32 finaldeltagare från de tusentals som skickas in, så att det till slut kan bli en rättvis konkurrens.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Visst - ETT bidrag kommer från allmänheten. Ett steg i rätt riktning så att man kan slippa ständigt återkommande abonnenter på finalplatserna, men kom igen när folket får rösta fram alla 32 finaldeltagare från de tusentals som skickas in, så att det till slut kan bli en rättvis konkurrens.

Ja svenska melodifestivalen känns som världens skummaste tävling

måste man alltså ha en video nu till sin egenproducerade musik

har dom alltså ändrat det här efter resans gång ?

http://svt.se/2.79613/1.1675606/rosta_fram...=rubrik_1675606

JA det är ju svårt för oetablerade artister

att ta sej in , vart då ?

Såklart det blir svårt när etablerade gräddfiler

som Falköpings mejerier och Arla:s antagligen

står i var ÄNDA kyl hos SVT

ja hela byggnaden kanske är impregnerad

av gräddfil vid denna årstiden

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Juryn på SVT har mycket riktigt bara 100 (inte 1000) bidrag att lyssna på och välja ut ungefär 1/3 av - och samtliga dessa 100 kommer till SVT från de 3 förlagen. Det som skickas in till SVT från privatpersoner, lyssnar inte SVT på alls, utan de skickas vidare direkt för att förlagen sedan ska välja ut det bästa bland sina egna upphovsmän och (som det påstås) privatpersoners inskickade bidrag. Som sagt, så är det inte svårt att gissa om de väljer de upphovsmän som de redan känner och har avtal med - eller upphovsmän som är helt okända, där namnet ligger i ett förseglat kuvert... 🙂

Och om inte det här är ett stort regelbrott eller fusk

SOM GÖR ATT TÄVLINGSMOMENTET HELT SÄTTS UR SPEL 😄

SÅ LOVAR JAG

ATT JAG SKALL GÅ I TUPPKAM

Resten av året som straff 😄

Annars borde ju de klä en general 😛

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

"Från och med den 21 september och två veckor framåt kommer du nämligen kunna ladda upp ditt egenskrivna bidrag via Melodifestivalens sajt. Därefter kommer svenska folket att få rösta på den de tycker är bäst."

http://svt.se/2.79613/1.1675606/rosta_fram...=rubrik_1675606

Men kan man inte bara lägga in musiken och en bild på Christer Björkman ?

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...