Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är väldigt ny med ProTools men än så länge har jag lyckats att spela in två tracks, bas och gitarr.

Jag har gjort på följande sätt; Jag öppnar en track och sedan spelar jag in t.ex. gitarren genom Input 1 och det blir Audiotrack 1. Sedan spelar jag in basen genom Input 2 och den blir då Audiotrack 2.

Men hur ska jag göra om jag vill spela in fler än 2 tracks? Jag öppnar en tredje track, men det funkar inte när jag ska spela in, jag får inget utslag. Och mitt ljudkort har bara två ingångar. Hur ska jag göra?

Tack på förhand

/froosh

Annons
Postat
Hej!

Jag är väldigt ny med ProTools men än så länge har jag lyckats att spela in två tracks, bas och gitarr.

Jag har gjort på följande sätt; Jag öppnar en track och sedan spelar jag in t.ex. gitarren genom Input 1 och det blir Audiotrack 1. Sedan spelar jag in basen genom Input 2 och den blir då Audiotrack 2.

Men hur ska jag göra om jag vill spela in fler än 2 tracks? Jag öppnar en tredje track, men det funkar inte när jag ska spela in, jag får inget utslag. Och mitt ljudkort har bara två ingångar. Hur ska jag göra?

Tack på förhand

/froosh

Tänk så här i stället...!

Antalet ingångar på ditt ljudkort, är antalet ljudkällor du kan spela in simultant (läs: på samma gång).

I ditt fall beskriver du att ditt ljudkort är utrustat med två ingångar. Input 1 och 2.

Det gör att endast två ljudkällor kan spelas in simuoltant.

När du sedan vill spela in ytterligare ett spår så talar du om för din DAW att spår 3 till exempel; ska spela in från Input 1.

Om du till exempel önskar spela in en gitarr till eller liknande.

Sedan fortsätter du på detta sätt.

Antalet ljudspår du kan spela upp samtidigt begränsas endast av din dators kapacitet i form av hårddisk-access.

Hoppas du fått lite info!

Take care!

/Cruncharn'

Postat
Tänk så här i stället...!

Antalet ingångar på ditt ljudkort, är antalet ljudkällor du kan spela in simultant (läs: på samma gång).

I ditt fall beskriver du att ditt ljudkort är utrustat med två ingångar. Input 1 och 2.

Det gör att endast två ljudkällor kan spelas in simuoltant.

När du sedan vill spela in ytterligare ett spår så talar du om för din DAW att spår 3 till exempel; ska spela in från Input 1.

Om du till exempel önskar spela in en gitarr till eller liknande.

Sedan fortsätter du på detta sätt.

Antalet ljudspår du kan spela upp samtidigt begränsas endast av din dators kapacitet i form av hårddisk-access.

Hoppas du fått lite info!

Take care!

/Cruncharn'

Jahaaaaa! Wow, tack så jättemycket!

Dock har jag en fråga; vad är DAW? 🙂

Postat
Jahaaaaa! Wow, tack så jättemycket!

Dock har jag en fråga; vad är DAW? 🙂

Programmet du spelar in och mixar i (digital audio workstation), i ditt fall Proo Tools, andra exempel är Cubase, Logic, Reaper osv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.