Jump to content
Annons

Inkommande och utgående servers?


debatt

Recommended Posts

Annons

Låter som att det vore Thunderbird eller nått mailprogram som Linus frågade 😆 Jag vet iallafall att Gmail's konton bara är till att lägga in i Thunderbird. Slipper hålla på med POP3 servers etc.

Fast nu kanske det inte alls handlar om något mailprogram 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter bara INGÅENDE SERVER resp UTGÅENDE SERVER.

Det gäller Outlook Express.

Men jag skrev och fick svar i en annan tråd - kommer aldrig använda sånt skitprogram, eftersom det inte var ett skämt att man kan bli av med sin epost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter bara INGÅENDE SERVER resp UTGÅENDE SERVER.

Det gäller Outlook Express.

Men jag skrev och fick svar i en annan tråd - kommer aldrig använda sånt skitprogram, eftersom det inte var ett skämt att man kan bli av med sin epost.

Som redan har sagts, så är det din ISP's servrar som avses - och du får information om vad servrarna heter i samband med ditt Internetabonnemang.

Outlook Express har jag använt sedan urminnes tider och aldrig blivit av med mail, så det uttalandet ser jag som som ganska oseriöst - men i vanlig ordning så brukar många ju baktala allt från Microsoft per automatik, så jag är inte förvånad att det kommer sådant ibland... 🙂

Sedan det senaste datorbygget har jag däremot använt Outlook i Office-paketet eftersom det har fler funktioner som också är användbara ibland, men annars kunde jag lika gärna ha fortsatt med Outlook Express, eftersom det alltid har fungerat utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag skrev och fick svar i en annan tråd - kommer aldrig använda sånt skitprogram, eftersom det inte var ett skämt att man kan bli av med sin epost.

Du missförstod svarsinlägget i den andra tråden, debatt. Inlägget syftade på att det fanns möjlighet att förutom lokalt även lämna kopior av ingående mail på epost-servern. Finessen med detta är många, men en är om din skitDATOR skulle krascha och all din data gå förlorad, då har du ju fortfarande all epost-data tillgänglig. Om programmet mot förmodan skulle "krascha" så är sannolikheten stor att all epost-data finns kvar ändå — såväl lokalt som externt.

Använder i och för sig inte OE, däremot OutLook på jobb, Thunderbird hemma — och jag har aldrig blivit av med ett enda mail. Ibland hade man kanske önskat att man kunde säga "näää, jag har inte fått nått mail...".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missförstod svarsinlägget i den andra tråden, debatt. Inlägget syftade på att det fanns möjlighet att förutom lokalt även lämna kopior av ingående mail på epost-servern. Finessen med detta är många, men en är om din skitDATOR skulle krascha och all din data gå förlorad, då har du ju fortfarande all epost-data tillgänglig. Om programmet mot förmodan skulle "krascha" så är sannolikheten stor att all epost-data finns kvar ändå — såväl lokalt som externt.

Använder i och för sig inte OE, däremot OutLook på jobb, Thunderbird hemma — och jag har aldrig blivit av med ett enda mail. Ibland hade man kanske önskat att man kunde säga "näää, jag har inte fått nått mail...".

Nejdå!

Eftersom det kräver en motprestation av mig att få behålla min inkommande epost, så går Outlook Express (som jag nu har) och Outlook (som jag skulle kunna installera) bort för min del. Att dessutom all utgående epost är borta är den definitiva dödsstöten. Då blir det inte ens något att överväga.

Som alla vet, frågan gäller inte OM utan NÄR datorn pajar.

Med yahoo, spray och hotmail finns väl inte det problemet?

😛

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejdå!

Eftersom det kräver en motprestation av mig att få behålla min inkommande epost, så går Outlook Express (som jag nu har) och Outlook (som jag skulle kunna installera) bort för min del. Att dessutom all utgående epost är borta är den definitiva dödsstöten. Då blir det inte ens något att överväga.

Som alla vet, frågan gäller inte OM utan NÄR datorn pajar.

Kör du aldrig backup? Det finns allvarligare saker att förlora, i form av låtar o dyl, om du inte kör backup - och mailen tar försvinnande lite plats jämfört med audiofiler... 😛

Att behålla all inkommande post är väl inte särskilt kul? Det anses ofta vara en stor stressfaktor att ha mängder med e-mail sparad efter att mailen egentligen är slutbehandlade - så det är egentligen bäst att ta bort mailen när det är behandlat, om det inte innehåller väldigt viktig information som man i så fall sparar i en annan mapp.

All utgående mail ligger kvar i "skickat"-mappen, så både inkommande och utgående finns kvar på din hårddisk (som du kan göra backup på) och försvinner inte ut i det blå på något sätt. Jag förstår inte riktigt hur du har fått den missuppfattningen...?

Med yahoo, spray och hotmail finns väl inte det problemet?

Där har du problemet att du inte själv har kontroll över vad som händer, utan det beror på hur Hotmail o likn hanterar sina system. Det brukar finnas en begränsning i antal mail alternativt total storlek - och om du nu har för vana att spara alla mail, så kommer ditt utrymme att fyllas så att ditt konto inte längre tar emot mailen, utan de studsar tillbaka till avsändaren i stället, tills du har rensat bland dina gamla mail. Om du vill vara säker på att kunna behålla allt, så finns det alltså inga alternativ till att ladda hem mailen till din dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

All utgående mail ligger kvar i "skickat"-mappen, så både inkommande och utgående finns kvar på din hårddisk (som du kan göra backup på) och försvinner inte ut i det blå på något sätt. Jag förstår inte riktigt hur du har fått den missuppfattningen...?

Det brukar finnas en begränsning i antal mail alternativt total storlek.

Vad jag förstod, så menade Wernborg att de utgående mailen aldrig finns att hämta utan finns bara i datorn, medan de inkommande mailen KAN hämtas (efter motprestation) även när min dator pajar, om jag använder Outlook/Outlook Express.

Begränsningen för mail är det långt till, har väl använt 5% på sin höjd och det kontot har jag haft i många år. Skickar fler mail än jag får.

Viktiga mail sparar jag. Jag rensar också regelbundet mailen, därav att den inte sprängs. Låtar t.ex. skulle jag aldrig ha kvar på mailen.

Det är lite samma grej som en extern hdd. Den har 95% ledigt utrymme och jag använder den ändå ofta och till mycket. Jag fattar liksom inte hur man kan ens vara i närheten av att spränga en gräns för mail eller en hdd om den är på 250 GB som min... Men det är klart, film håller jag ju inte på med i någon riktning.

Självklart finns en risk att datorer hos yahoo, hotmail etc pajar, men det har inte gått ut över mig.

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...