Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Exploderar?

Till att börja med, vad har du för synth/sampler som midisignalen triggar?

/Daniel

Postat

Grejen e simpel jag har inte anvÀnt nÄra ljud frÄn nÄn synth eller hÄrdvara överhuvudtaget...utan jag gjorde allt ifrÄn cubase sx och instrumenten kommer ifrÄn General Midi o drum mappen oxÄ allt e standard General Midi. Allt lÄter bra i cubase och som det ska men sen nÀr jag exporterar allt till midi sÄ lÄter det bara piano till o med trummorna sÄ de blir en enda stor röra av de hela. Jag har gjort samma exportering med andra midis som jag importerat och exporterat genom programmet och dom lÄter fine. de bara de att de nÄt som mÄste Àndras i min fil som jag inte vet vad de e o de e dÀr jag behöver hjÀlp!

so please hjÀlp hÄller pÄ o blir galen har trixat o mixat för o lösa de sjÀlv men hittar inte felet!

Postat

😉

Lite otĂ„lig...? 😳

Har jobbat vÀldigt lite med Cubase, sÄ de benÀmningar jag anvÀnder Àr pÄ Sonar-sprÄket... Men finns det inte nÄn instÀllning pÄ varje spÄr/kanal dÀr du kan vÀlja "bank" och "patch"? Se ocksÄ till sÄ att varje ljud har sin egen MIDI-kanal och att du valt den ljudkÀlla du ska anvÀnda som "MIDI output".

Postat
Tjena

Ja undrar hur man exploderar en midi lÄt pÄ cubase sx för nÀr jag exporterar midi filen jag gjort sÄ lÄter det bara piano alltsÄ hur fÄr jag den o lÄta genom general midi nÀr jag exporterar den? har hört att de nÄt begrep som heter explode?

please help...

Exploderar? 😉😳

Postat
Exploderar? 😉😳

Jamen, jag kĂ€nner faktiskt igen uttrycket nĂ„nstansifrĂ„n.... Tror dock inte att det Ă€r sĂ„ vanligt. 🙂

Postat
Exploderar?  😉  😳

Jamen, jag kĂ€nner faktiskt igen uttrycket nĂ„nstansifrĂ„n.... Tror dock inte att det Ă€r sĂ„ vanligt. 🙂

Jag kĂ€nner ocksĂ„ igen uttrycket men förknippar det mer med höga smĂ€llar mm 🙂

Postat (redigerat)

Nope, jag Àr seriös. Det finns Ätminstone en engelsk term "explode" som anvÀnds om MIDI.

Saxat frÄn en google-sökning:

This utility converts Standard MIDI files into a human readable text form. In addition, it can extract embedded sysex messages into a separate files and explode Type0 MIDI files into Type1 MIDI files.

Edit: DĂ€remot verkar varken han eller jag va helt 100 pĂ„ vad det innebĂ€r.... 😉

Redigerat av android
Postat

En gissning Àr att 'explode' delar upp ett spÄr till flera (t.ex. trumspÄr).

Inte riktigt vad usern Àr ute efter...

Kan det va att du har valt fel typ av export i cubase? (minns inte riktigt vilka instÀllningar som finns...)

Postat (redigerat)

Att man "exploderar" innebÀr vÀl att man genom en extraktion delar upp alla ingÄende spÄr separerade med enskilda midikanaler för varje instrument.

Funktionen finns under MIDI-menyn och heter "Dissolve part"

Sedan nÀr du redigerat sparar du ner MIDI-filen igen i det format du vill anvÀnda

Redigerat av demoniqus
Postat

.. Prova att spela in alla midispÄr som audio innan du exporterar.

/Daniel

Postat

Hmmm.... Har du kollat sÄ att varje spÄr verkligen pekar pÄ rÀtt instrument innan du exporterar?

Och sedan finns det ju förresten (Ätminstone i Sonar) olika sorters MIDI-filer. Om jag inte Àr ute och cyklar sÄ kan inte "type0" spara instÀllningar om ljud etc, utan det Àr bara sjÀlva noterna som sparas.

Postat (redigerat)

Kan vara ute och cykla jag med, eftersom det Àr lÀnge sedan jag exporterade midi. Jag vill minnas att skillnaden mellan type0 och type1 Àr att type0 samlar alla instrument i ett track (med instrumentinfo) och type1 lÀgger instrumenten pÄ separata tracks (ocksÄ med instrumentinfo). Kan vara tvÀrtom, men sak samma - och dÄ kan man exempelvis "explodera" (dissolve) en type0 till en type1 för att splitta upp instrumenten till olika tracks.

EDIT: Tja, det hade ju demoniqus redan pÄpekat mer eller mindre.

Har du bara anvÀnt ett VST-instrument till alltihop? Jag vet att t.ex Rolands Virtual Sound Canvas var seg att jobba med eftersom cubase inte sparade instrumentinstÀllningarna, utan den gick tillbaka till default (piano pÄ allt utom trumspÄret) om man inte sparade instÀllningarna som en patch frÄn VSC'n och laddade in varje gÄng man öppnade projektet.

Redigerat av Rapid Wanker
Postat

Jag har bÄde provat type 0 o type 1 resultatet blir desamma, jag provade desolve alla spÄr men dÄ blev de typ bara en kopia av allt? hur ska jag egentligen göra? de mÄste va nÄt man gör med varje spÄr liksom allt e valt allt lÄter bra i cubase o sen nÀr man exporterar sÄ lÄter allt piano bara? o export instÀllningarna stÀmmer eftersom jag prövat andra midi filer genom den...

Postat (redigerat)

De blir bara sÄ nÀr jag exporterar allt annars lÄter det som det ska i cubase

Jag prövade med o vÀlja any pÄ output för varje kannal men de blev knas men jag fick i allafal trummorna o lÄta rÀtt nÀr jag exportera resten lÀt fortfarande piano fast jag hade valt any pÄ dom med...men att vÀlja any för varje channel e inte rÀtt kanske...any other suggestions?

Redigerat av Reason_user
Postat (redigerat)
Jag prövade med o vÀlja any pÄ output för varje kannal

Nej, jag menar att du knyter ett ljud till en kanal..men nÀr du spelar upp den sammansatta MIDIfilen ska output stÀllas pÄ "any".. det var det jag trodde va fel i din MIDI-fil och att det va det du stÀllde in vid export.

FÄr testa ikvÀll då

Redigerat av demoniqus
Postat

Men alltsÄ, General Midi omfattar enbart ljudkort med en synthdel/wavelibrary (t.ex. Soundblaster Audigy) och vissa hÄrdvarusynthar/ljudmoduler som stöder detta (t.ex. Roland JV1010).

Jag gissar pÄ att ljudet som spelas upp kommer frÄn en seperat del frÄn ditt ljudkort. Ljudet alstras alltsÄ inte inuti Cubase. För att fÄ in ljudet i Cubase för att kunna lÀgga pÄ effekter t.ex. och sen exportera sÄ mÄste du spela in allt ljud via analoga vÀgar (eller om ditt ljudkort kan överföra dessa ljud digitalt) in pÄ audiokanaler. Alternativet Àr att du spelar in lÄten med alla ljud realtime pÄ ett spÄr direkt istÀllet.

För att spela in sÄ lÀs manualen.

/Daniel

Postat (redigerat)

Det du sÀger lÄter rÀtt men jag har faktist importerat en fungerande midi in i min project fil o sedan exporterat ifrÄn den och de har funkat! sÄ de kan inte vara de jag har prövat göra any pÄ alla portar o de funkar inte heller de skumt att importerade spÄr frÄn andra midi filer funkar medans dom jag gjort pÄ cubase dÀr kommer ut helt fel? de mÄste va nÄn instÀllning pÄ spÄren alltsÄ...har letat o försökt som en galning för o försöka fÄ igÄng den de nÀrmaste jag kommit Àr trummorna dom fick jag o lÄtar rÀtt men resten lÀt bara piano....

Redigerat av Reason_user
Postat

Men vad stÄr det i patch-rutan i Cubase dÄ? Har det Àndrats till piano, eller stÄr det fortfarande rÀtt ljud Àven om det lÄter piano?

Postat

Nu har jag testat att göra MIDI 0 och MIDI 1 exporterat och importerat..det funkar hur bra som helst. MIDI 0 gör ju en sammansatt MIDIfil dÀr output automatiskt stÀller sig pÄ "any"

MIDI 1 lÀgger alla tracks som dom sÄg ut innan exporten..d.v.s pÄ varsitt spÄr.

SÄhÀr har jag gjort:

Midi out: Midex 8 - Midiport 3 ( in och ut )

Midikanaler:

trummor - kanal 10, Bas - kanal 3, syntsaxofon - kanal 6

Spelade sedan in en 8 taktersgrej med midinoter

Valde sedan 'Export -> midifile... -> i dialogen som sedan dyker upp har jag valt följande:

* Export as type 0

* 480 - (Export resolution) HÀr kanske du vÀljer nÄgot annat

* Export locator range ( allt som Àr mellan left och right locator )

Har Àven provat att ta bort 'Export locator range' - funkar lika bra

En sista frÄga: Hur stÀller du in vilka ljud som ska spelas pÄ respektive spÄr (MIDI Track) i Cubase dÄ? Genom bank/programselectorn i Trackmanagern eller har du ett script som visar vad varje ljud heter nÀr du vÀljer MIDI input och output ?

Postat

Aaa.. kanske. Jag har inte nÄgon GM synt eller ljudkort som har en GM-del sÄ det kanske blir svÄrt att hjÀlpa dig exportera..

Men vi fÄr se ikvÀll om jag har en stund över sÄ addar jag dig till MSN..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.