Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Tjae... den brinner nog bra iaf... 😏

Vad Ă€r det för fel pĂ„ glasull/stenull? Är vĂ€l vad man brukar anvĂ€nda för att dĂ€mpa (stenull med högre densitet kan nog med fördel anvĂ€ndas i hörn dĂ€r energin Ă€r högre), och det Ă€r vĂ€l bra mycket billigare Ă€n ett drös med kuddar...? Troligen bra mycket mer effektivt ocksĂ„. Kolla runt lite pĂ„ forumet eller googla sĂ„ hittar du tips pĂ„ hur man enkelt bygger hörnabsorbenter.

Postat
Tjae... den brinner nog bra iaf... 😏

Vad Ă€r det för fel pĂ„ glasull/stenull? Är vĂ€l vad man brukar anvĂ€nda för att dĂ€mpa (stenull med högre densitet kan nog med fördel anvĂ€ndas i hörn dĂ€r energin Ă€r högre), och det Ă€r vĂ€l bra mycket billigare Ă€n ett drös med kuddar...? Troligen bra mycket mer effektivt ocksĂ„. Kolla runt lite pĂ„ forumet eller googla sĂ„ hittar du tips pĂ„ hur man enkelt bygger hörnabsorbenter.

Nej, jag undrade mest. Jag vet att stenull/glassull Àr det man brukar anvÀnda vid studiobygge, men jag tÀnkte mer ekonomiskt sÀtt (fast att det nog blir dyrare i lÀngden att sÀtta upp en jÀvla massa).

Men tack för svaret. 😏

Postat
Svaret Àr nej. Dessa kommer inte absorbera bas tillfredsstÀllande och Àven om de gjorde det sÄ skulle det behövas vÀldigt mÄnga för att tÀcka större ytor.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=63786

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Jag vet att stenull/glassull Àr det man brukar anvÀnda vid studiobygge, men jag tÀnkte mer ekonomiskt sÀtt (fast att det nog blir dyrare i lÀngden att sÀtta upp en jÀvla massa).

Men tack för svaret. 😏

pme (oregistrerad)
Postat

musicstore absorbenterna Àr 0.054 m3 och ikea 0.025 m3. Som basfÀllor Àr sÀkert musicstore bÀttre. Men det behövs en bunt för att göra nytta. Ikea modellen hade nog varit riktigt anvÀndbar om den hade varit runt 50 cm i diameter och ha dem som flyttbara absorbenter.

Postat
musicstore absorbenterna Àr 0.054 m3 och ikea 0.025 m3. Som basfÀllor Àr sÀkert musicstore bÀttre. Men det behövs en bunt för att göra nytta. Ikea modellen hade nog varit riktigt anvÀndbar om den hade varit runt 50 cm i diameter och ha dem som flyttbara absorbenter.

Ja, dem Àr ju inte sÄ stora! Hade varit bekvÀmt att ha som flyttbara!

Jag ska kolla runt pĂ„ nĂ€tet, annars fĂ„r jag och farsan snickra ihop nĂ„gra egna. HĂ€nga upp nĂ„gra pĂ„ vĂ€ggarna och nĂ„gra flyttbara med hjul pĂ„ hade inte varit fel. 😄

pme (oregistrerad)
Postat
Jo - men inte nÀr det handlar om stÄende vÄgor.

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536

Jag köper inte alls att stÄende vÄg eller inte skulle ha nÄgon som helst betydelse vid ljudtryck som förekommer i en studio. Luftens egenskaper förblir tÀmligen linjÀr. Men man Àndrar inte rummets egenskaper speciellt mycket, men en positiv effekt mÄste i alla fall vara att rummets Q-vÀrde sÀnks.

pme (oregistrerad)
Postat
Spelar ingen roll, vid ytan finns ingen partikelrörelse att bromsa.

Nu finns det ingen partikelrörelse dÀr om det Àr en oÀndlig akustisk impedans. Och det det du inte har i flöde har du i stÀllet i tryck

och trycket kan absorberas. Tycket absorberas och det uppstÄr ett flöde.

Postat
Spelar ingen roll, vid ytan finns ingen partikelrörelse att bromsa.

Jag tror faktiskt att du överdriver teorierna en del. PÄ mÀtningarna i den jÀmförande testen jag lÀnkade till, Àr det ganska uppenbart att Àven basen absorberas.

Postat
Jag tror faktiskt att du överdriver teorierna en del. PÄ mÀtningarna i den jÀmförande testen jag lÀnkade till, Àr det ganska uppenbart att Àven basen absorberas.

Vi har diskuterat detta förut och vĂ€rdena frĂ„n denna mĂ€tning Ă€r inte sĂ„ imponerande jĂ€mfört med ”riktiga” basabsorbenter och jag kan citera en auktoritet i Ă€mnet om du inte tror mig: ”The absorption of commercial forms of glass fiber and other fibrous absorbers at low audio frequencies, however, is quite poor.” *

* Master Handbook of Acoustics (fjÀrde utgÄvan), F. Alton Everest, sid 205.

Postat
Vi har diskuterat detta förut och vĂ€rdena frĂ„n denna mĂ€tning Ă€r inte sĂ„ imponerande jĂ€mfört med ”riktiga” basabsorbenter och jag kan citera en auktoritet i Ă€mnet om du inte tror mig: ”The absorption of commercial forms of glass fiber and other fibrous absorbers at low audio frequencies, however, is quite poor.” *

* Master Handbook of Acoustics (fjÀrde utgÄvan), F. Alton Everest, sid 205.

"Imponerande" eller inte, sÄ har de ju faktiskt gjort mÀtningar i praktiken för att jÀmföra olika metoder i testet jag lÀnkade till - och de HAR uppenbarligen effekt Àven i basen, enligt mÀtningarna. Det gÄr det vÀl knappast att blunda för...?

Testets slutsatser Àr ocksÄ:

What does this test show?

1) All 3 absorbers have considerable low frequency absorption.

2) Acoustic Foam has low frequency absorption performance comparable to mineral wools.

3) Porous absorbers achieve enhanced effectiveness when corner mounted.

4) This test also leads to many new questions.

Jag har samma bok som du, men har tyvÀrr inte haft tid att plöja igenom hela Ànnu - men det stÄr bl a ocksÄ pÄ sidan 191, att en 4" tjock mineralullskiva har i princip perfekt absorption i omrÄdet 125Hz till 4kHz - men i testet jag lÀnkade till, sÄ ser man ocksÄ att de har mÀtt Ànda ner till 63Hz - och alla de testade metoderna har effekt Àven dÀr, Àven om de sjÀlva varnar för att mÀtningar under 100Hz har en större risk för fel pÄ grund av testrummets beskaffenhet.

Det Àr ganska sjÀlvklart att en avstÀmd basfÀlla mÄste ha betydligt bÀttre effekt eftersom den ju Àr gjord för en specifik frekvens - men jag tycker att det Àr fel att avfÀrda porösa absorbenter sÄ generellt som du gör.

Postat

SĂ€tt upp och testa!

I de professionella studios jag har varit i har de haft en liknande absorbent. Men de Àr betydligt hÄrdare och Àr som en halvmÄne i formen.

Postat (redigerat)

biltema har "plattor" i olika tjock och storlekar som sÄg ljuddÀmpande ut. de var inte sÄ dyra, kanske gÄr att limma ihop och skÀra till om man vill ha andra former.

Redigerat av sixties

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.