Jump to content
Annons

Fantomatning


Bjömpa (oregistrerad)

Recommended Posts

Bjömpa (oregistrerad)

Nu sitter jag å funderar på fantommatning.....

Jag har ett 1010lt å vill köpa en stormebrans mikrofon

Alltså fattas det fantommatning, för mic preamp har jag ju inbyggt.....men alla trådar detta forum hänvisar till micpreamp, men det enda jag vill ha är ju 48v

Så nu undrar jag ifall det inte finns en mickabel med en transformator som man kopplar direkt i vägguttgaget!?????

Vore inte det smidigast!?!??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hmm...

och hmm igen..

Tror inte det funkar att lösa så.. (rätta mig om jag har fel nu för jag är inte alls säker det KAN finnas smarta lösningar). Hur fasen fördelas spänningen i fantommatningen på en mikrofon egentligen? Är det inte en nolla, en negativ pol och en positiv? Sedan förses mikrofonen med spänningen för att membranen ska ställa sig i läge och genom att det vibrerar så genereras förändringar i spänningen och vips har man signal.. Har svårt att tänka mig att det skulle funka med extern matning i det läget... Fast är inte säker..

ooj! Världens sämsta inlägg blev det.. Nån som kan reda ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns fantommatare att köpa som små boxar.

Hur funkar dom??

Mick<---KABEL--->BOX<---kabel med ny signal--->LJUDKORT MED PREAMP

(boxen har även strömkabel alltså)

?!?! Det är ju en lösning som borde funka helt klart iaf.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ju så ruskigt smidigt!!

Drygt å slänga ut 1500:- på en strömmatning!!

Var finns det å köpa!???

...fast du får kanske ett trevligare sound på köpet för 1500:-, jämfört med ljudkortets inbyggda preamp... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan förses mikrofonen med spänningen för att membranen ska ställa sig i läge och genom att det vibrerar så genereras förändringar i spänningen och vips har man signal.. Har svårt att tänka mig att det skulle funka med extern matning i det läget... Fast är inte säker..

Jag har inte stenkoll på hur fantommatningen förs i kabeln, men anledningen till 48v-matningen är att mikrofonkapseln (de två membranen + en kondensator och en resistor typ) har så hög impedans att strömmen från den är extremt svag. För att öht kunna skicka den genom mickabeln förförstärks den i mikrofonen så att impedansen ligger på 200-600 ohm.

Den förförstärkaren kräver ström.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre å lägga 1000:- på en bättre mick då!???

Tvärtom.

Bra micar har generellt phantom, "dåliga" micar behöver det inte.

Va!?

Kondensatormicar är generellt bättre än dynamiska... 😉

-Håller du inte med?

Riktigt illa är det med sånnadär micar i tunn plast med inbyggt batteri som det står "leksakslandet" på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kondensatormicar är generellt bättre än dynamiska... 😉

-Håller du inte med?

Riktigt illa är det med sånnadär micar i tunn plast med inbyggt batteri som det står "leksakslandet" på.

Jag håller inte med! Det beror ju på vad miken ska användas till.....eller hur?

Och förövrigt så behöver inte ALLA kondensatormikar fantommatning......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror själva frågan blev besvarad genom att titta in på Jams hemsida.

Några ord om mikar.

-- dynamiska och band-mikar brukar inte behöva fantom-matning, men brukar inte heller gå sönder om den råkar finnas. (Gäller moderna mikar, gamla antikviteter är en annan sak). Exempel på dynamisk mik är Shure 57 eller 58.

-- kondensatormikar brukar vilja ha fantommatning. Exempel på fantommatad är många Röde, många Neumann osv.

-- en del kondensatormikar har eget nätaggregat. De flesta rörmikar har de. De behöver ingen fantommatning.

-- det finns, men är väldigt ovanligt, kondensatormikar som har plats för batteri.

-- en särskild sort av kondensatormikar kallas för elektrekondensator. Här finns alla sorter från billigaste 10-kronors upp till riktiga kalasmikar som jag dreglar över (typ DPA 4003). Ofta har dessa mikar ett batteri, så man inte måste ha fantommatning. På en del kan man välja vad som känns bäst (ex: AGG C1000).

-- fantommatning följer en tysk DIN-standard (det är ordning och reda på tyskarna). Det finns olika sorter men den vanligaste kallas P48, eftersom det är 48 volt.

-- spänningen skall vara 48V +/- 4V, dvs 44 till 52 Volt INUTI burken. Väl filtrerat.

-- det skall finnas två motstånd på 6,7 kOhm (6700 ohm).

-- varje mik skall kunna dra 10mA utan att det skall störa.

-- de 48 volten ansluts genom motstånden till de två signalerna i en balanserad kabel (alltså Hot och Cold). Jorden eller nollan ansluts till skärmen.

-- mikarna brukar använda spänningen dels till att polarisera kondensatorn (så det händer något) och till att driva förstärkaren. Många dyrare mikar har en spänningsomvandlare så att kondensatorn kan drivas på en högre spänning än 48V. Exempel Neumann KM103 eller KM184.

Lycka till.

PS: ett alternativ som många verkar tycka om är att köpa ett enkelt mixbord. Många av dessa har ju fantommatning och hyfsad förförstärkare. O så blir det ju lite fler knappar att leka med.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

-- kondensatormikar brukar vilja ha fantommatning. Exempel på fantommatad är många Röde, många Neumann osv.

-- en del kondensatormikar har eget nätaggregat. De flesta rörmikar har de. De behöver ingen fantommatning.

-- det finns, men är väldigt ovanligt, kondensatormikar som har plats för batteri.

-- en särskild sort av kondensatormikar kallas för elektrekondensator. Här finns alla sorter från billigaste 10-kronors upp till riktiga kalasmikar som jag dreglar över (typ DPA 4003). Ofta har dessa mikar ett batteri, så man inte måste ha fantommatning. På en del kan man välja vad som känns bäst (ex: AGG C1000).

Rörmikar behöver också fantommatning men har oftast ett eget aggregat till detta så därför säger Jam att dom inte behöver det.

Men vad Jam säger och katten S####R ut lägger jag i samma låda! 😆

Elektret mikar har en uppladdad kondensator från början och behöver därför ingen spänning. Så batteri stämmer väl lite grann men ändå inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre å lägga 1000:- på en bättre mick då!???

Tvärtom.

Bra micar har generellt phantom, "dåliga" micar behöver det inte.

Va!?

Kondensatormicar är generellt bättre än dynamiska... 😆

-Håller du inte med?

Riktigt illa är det med sånnadär micar i tunn plast med inbyggt batteri som det står "leksakslandet" på.

Ja, och bas är bättre än gitarr.

Ungefär samma jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med! Det beror ju på vad miken ska användas till.....eller hur?

Om man mäter upp distorisionen i en distad gitarrförstärkare så får man fram att den distade kanalen i en gitarrförstärkare har en mycket kraftig distorision...

Det är bevisligen markant mycket högre distorision i en gitarrförstärkare än i dom sämsta hifianläggningarna, och tur är väl det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med! Det beror ju på vad miken ska användas till.....eller hur?

Om man mäter upp distorisionen i en distad gitarrförstärkare så får man fram att den distade kanalen i en gitarrförstärkare har en mycket kraftig distorision...

Det är bevisligen markant mycket högre distorision i en gitarrförstärkare än i dom sämsta hifianläggningarna, och tur är väl det...

Okej??? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. skall du betala 500 för endast fantommatning så köp då hellre en rörpreamp.. tror att en Behringer MIC200 på musikbörsen kostar 653:- (Men jag vill inte vara exakt, för jag vet egentligen inte).. Då får du fantommatning med samt att du kan ställa ljudet mkt mer.. (Dock får du ju bara EN ingång)

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. skall du betala 500 för endast fantommatning så köp då hellre en rörpreamp.. tror att en på musikbörsen kostar 653:- (Men jag vill inte vara exakt, för jag vet egentligen inte).. Då får du fantommatning med samt att du kan ställa ljudet mkt mer.. (Dock får du ju bara EN ingång)

En så billlig rörpreamp skulle inte jag rekommendera att ha som enda förförstärkare. Dom färgar ljudet alldeles för mycket för att det ska va OK. Visst kan en eller två kanaler i en inspelning låta bra om man gör så, men knappast 10.

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote}

Riktigt illa är det med sånnadär micar i tunn plast med inbyggt batteri som det står "leksakslandet" på.

Ja, och bas är bättre än gitarr.

Ungefär samma jämförelse.

Nu är du bara barnslig.

Menmen, det är ditt problem inte mitt.

Han är väl inte barnslig som säger så.

Din jämförelse att en kondensator mik är bättre än en dynamisk är ungefär lika som att säga just att gitarr är bättre än bas.......

Angående din jämförelse av distorsion mellan en gitarrförstärkare och en sunkig hifi-anläggning så tror jag faktiskt att det är mer Total Harmonisk Distorsion (THD) i den sunkiga hifi-anläggningen. Detta är dock endast en kvalificerad gissning (mätning måste ju göras på den aktuella utrustning).

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote}

Riktigt illa är det med sånnadär micar i tunn plast med inbyggt batteri som det står "leksakslandet" på.

Ja, och bas är bättre än gitarr.

Ungefär samma jämförelse.

Nu är du bara barnslig.

Menmen, det är ditt problem inte mitt.

Han är väl inte barnslig som säger så.

Din jämförelse att en kondensator mik är bättre än en dynamisk är ungefär lika som att säga just att gitarr är bättre än bas.......

Angående din jämförelse av distorsion mellan en gitarrförstärkare och en sunkig hifi-anläggning så tror jag faktiskt att det är mer Total Harmonisk Distorsion (THD) i den sunkiga hifi-anläggningen. Detta är dock endast en kvalificerad gissning (mätning måste ju göras på den aktuella utrustning).

Skitsnack,

Distorision är dålig ljudkvalitet, dålig ljudkvalitet kan mycket väl vara önskvärt men det blir fortfarande inte bra ljudkvalitet för det.

Och vad det gäller THD så är det en önskvärd egenskap i gitarrer som man strävar efter att få fram, men inte i hifireproduktion där förövrigt intermodulations samt disharmonisk distorision brukar vara dom mest påtagliga formerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote}

Riktigt illa är det med sånnadär micar i tunn plast med inbyggt batteri som det står "leksakslandet" på.

Ja, och bas är bättre än gitarr.

Ungefär samma jämförelse.

Nu är du bara barnslig.

Menmen, det är ditt problem inte mitt.

Han är väl inte barnslig som säger så.

Din jämförelse att en kondensator mik är bättre än en dynamisk är ungefär lika som att säga just att gitarr är bättre än bas.......

Angående din jämförelse av distorsion mellan en gitarrförstärkare och en sunkig hifi-anläggning så tror jag faktiskt att det är mer Total Harmonisk Distorsion (THD) i den sunkiga hifi-anläggningen. Detta är dock endast en kvalificerad gissning (mätning måste ju göras på den aktuella utrustning).

Skitsnack,

Distorision är dålig ljudkvalitet, dålig ljudkvalitet kan mycket väl vara önskvärt men det blir fortfarande inte bra ljudkvalitet för det.

Och vad det gäller THD så är det en önskvärd egenskap i gitarrer som man strävar efter att få fram, men inte i hifireproduktion där förövrigt intermodulations samt disharmonisk distorision brukar vara dom mest påtagliga formerna.

Distorsion är icke dålig ljudkvalitet! Distorsion finns i ALL typ av utrustning och betyder ordagrant ”all typ av förändring av ljudet”.

I en riktigt distad förstärkare så är distorsionen väldigt hög om man jämför mot ursprungssignalen från gitarren givetvis, men det jag menade med THD var då hur mycket signalen blev förvrängd från förstärkningen vs ut från högtalarkonen. Där skulle jag nog tippa att distorsionen är högre i en sunkig hifi-anläggning!

Med harmonisk distorsion tror jag att man mäter hur mycket udda övertoner som tillkommer till ursprungssignalen. Vid en riktigt distad gitarr så tror jag att det både är udda och jämna övertoner som tillkommer…..därför låter det ”distat” men ändå behagligt.

Observera att jag inte har full koll på detta så jag kan ha blandat ihop senaste påstående lite…….

Link to comment
Dela på andra sajter

Bjömpa (oregistrerad)

Det jag tänkte med det hela är att slippa ha nån billig preamp som bara medför massa brus.....

Så köper jag en transformator så slipper jag ju det..

Plus att jag sitter på en hemstudio så man ska nog inte ta allt på så blodig allvar å lägga ut hur mycket som helst

Bara man kommer billigt undan och kan spela in lite........

Link to comment
Dela på andra sajter

Rörmikar behöver också fantommatning men har oftast ett eget aggregat till detta så därför säger Jam att dom inte behöver det.

Men vad Jam säger och katten S####R ut lägger jag i samma låda! 😆

Elektret mikar har en uppladdad kondensator från början och behöver därför ingen spänning. Så batteri stämmer väl lite grann men ändå inte.

1) Rörmikar har sällan fantonmatning. Mig veterligt finns det en enda på marknaden, från Brauner. Men det kan finnas fler som jag inte känner till. I stället så har de ett eget nätaggregat, en liten låda som ansluts till vägguttaget. Nätaggregatet kopplas i ena änden till miken, oftast med en specialkabel som är några meter lång. I nätagget finns en kontakt som man ansluter till mikförstärkaren. Där kan man ha fantommatning på om man vill, inget förstörs, men det används inte. Orsaken till detta är att rör behöver dels en hög spänning, sådär 150 volt eller lite över för själva signalen, och dessutom en glödmatning på kanske sådär 6V. Dessa spänningar "tillverkas" i nätaggregatet från nätspänningen.

2) Det stämmer att elektretmikar inte behöver någon polarisationsspänning. Men alla elektretmikar jag känner till har en förstärkare inbyggd. Denna behöver matning. Det är mycket vanligt att denna förstärkare matas från ett batteri i micken, men det finns en hel del som kan ta fantommatning. I enkla mikar kan förstärkaren bestå av en FET-transistor och ett fåtal ytterligare komponenter. I "dyrare" mikare kan förstärkaren förstås ha lite fler komponenter.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rörmikar behöver också fantommatning men har oftast ett eget aggregat till detta så därför säger Jam att dom inte behöver det.

Men vad Jam säger och katten S####R ut lägger jag i samma låda!  😆

Elektret mikar har en uppladdad kondensator från början och behöver därför ingen spänning. Så batteri stämmer väl lite grann men ändå inte.

1) Rörmikar har sällan fantonmatning. Mig veterligt finns det en enda på marknaden, från Brauner. Men det kan finnas fler som jag inte känner till. I stället så har de ett eget nätaggregat, en liten låda som ansluts till vägguttaget. Nätaggregatet kopplas i ena änden till miken, oftast med en specialkabel som är några meter lång. I nätagget finns en kontakt som man ansluter till mikförstärkaren. Där kan man ha fantommatning på om man vill, inget förstörs, men det används inte. Orsaken till detta är att rör behöver dels en hög spänning, sådär 150 volt eller lite över för själva signalen, och dessutom en glödmatning på kanske sådär 6V. Dessa spänningar "tillverkas" i nätaggregatet från nätspänningen.

2) Det stämmer att elektretmikar inte behöver någon polarisationsspänning. Men alla elektretmikar jag känner till har en förstärkare inbyggd. Denna behöver matning. Det är mycket vanligt att denna förstärkare matas från ett batteri i micken, men det finns en hel del som kan ta fantommatning. I enkla mikar kan förstärkaren bestå av en FET-transistor och ett fåtal ytterligare komponenter. I "dyrare" mikare kan förstärkaren förstås ha lite fler komponenter.

Gunnar.

1) Rörmikar har sällan fantonmatning.

Givetvis har du rätt i det. Jag var lite slarvig (har ju två jobb att sköta…..).

Det jag menade med fantommatning för rörmikar är ju givetvis att dom har ett eget spänningsaggregat med en spänningsmatning, inte fantommatning. Just fantommatning är ju en spänning som skickas i signalkabeln och sedan ”spärras” av en likriktare så att den inte ska komma med i nyttosignalen. Slarvigt av mig…förlåt.

Sen tror jag dock att det finns en gammal gammal rörmik av Neumann som faktiskt kräver just fantommatning också……men som sagt det är vad jag tror.

Men alla elektretmikar jag känner till har en förstärkare inbyggd

Njae...jag är inte så säker på det faktiskt. De elektretmikar jag har använt har alltså ett uppladdat membran (som med årens lopp degraderas) och förstärkning sker via preampen. Men jag har ju jobbat med långt ifrån alla mikar som finns så det är möjligt att du har rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...