Jump to content
Annons

Drumkit from hell


kolin

Recommended Posts

Har nyss fått hem dfh och är grymt besviken på virvelljudet. Tycker att det är på tok för snärtigt och klent. Har testat med eq o gate reverb o det blivit lite bättre. Finns det några idéer på forumet, eller har någon lite tips?

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast du får ljudmässigt en mycket bättre programvara. Har dock bara hört båda och inte arbetat med dem.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Superior 2 + gamla samples från DFHs. Hm jag är lite osäker på vilken produkt du har. Har du fått nån beggad DFH, den som kom före DFHs möjligen(vill jag minnas?)

Den har jag inte koll på.

Jag är iaf väldigt nöjd med min programvara och samplingarna men jag kan ju inte förneka att det tar en jävla tid att skruva, men det är ju för att jag inte har några genuina kunskaper. Att lägga en hel dag på att skruva virvel är ju vardagsmat. Har du möjligen underskattat svårigheten att mixa?

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med tofu, virveln är ju det man brukar få skruva mest med (eller iaf jag). Den har dessutom en förmåga att låta olika. Det som låter kanoners idag kan låta förjävligt imorgon... Magiskt 🙂

Men jag måste även säga att när jag körde DKFH så blev jag aldrig riktigt nöjd med virveln. Blev en helt annan historia när jag bytte till Addictive Drums

En dum fråga kanske, men har du provat att helt enkelt byta virvel?

Redigerat av Dannesomfan
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan var inte så dum för i ärlighetens namn har jag inte tänkt på det. Bara skruvat mig blind på mixern. Sen kanske jag har lite för lite tålamod vid mixerbordet oxå!?!🙂

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig absolut om ljuden i DFH. De låter inge skoj 😄

Jag föredrar Superior om man gillar att skruva och mecka.

Det enda negativa jag kan säga om det är att kicken är lite low-end fattig.

Thank god for samples 🙂

/ Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fungerar Addictive drums bra till metal??? Jag använder för tillfället EZ drummer och är ganska missnöjd (det finns ju knappt någon kraft i ljuden!).

En annan fördel med AD är bland annat möjligheterna att helt skruva om ljuden, då jag även skapar elektronisk musik. Men jag letar efter en samling hårda feta trummljud, men pluggen ska helst inte dra för mycket prestanda (vilket AD gör med bravur).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar Addictive drums bra till metal??? Jag använder för tillfället EZ drummer och är ganska missnöjd (det finns ju knappt någon kraft i ljuden!).

En annan fördel med AD är bland annat möjligheterna att helt skruva om ljuden, då jag även skapar elektronisk musik. Men jag letar efter en samling hårda feta trummljud, men pluggen ska helst inte dra för mycket prestanda (vilket AD gör med bravur).

Såhär kan Addictive Drums låta:

http://www.myspace.com/projectfuge

Vi har lagt upp två av hans presets (så du kan få exakt samma ljud) för gratis nedladdning i Downloads-sektionen på vår hemsida 😆

MVH

Tore

XLN Audio

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag håller med dig absolut om ljuden i DFH. De låter inge skoj 🙁

Jag föredrar Superior om man gillar att skruva och mecka.

Och det gör man inte med DFH?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Fungerar Addictive drums bra till metal??? Jag använder för tillfället EZ drummer och är ganska missnöjd (det finns ju knappt någon kraft i ljuden!).

En annan fördel med AD är bland annat möjligheterna att helt skruva om ljuden, då jag även skapar elektronisk musik. Men jag letar efter en samling hårda feta trummljud, men pluggen ska helst inte dra för mycket prestanda (vilket AD gör med bravur).

Men om du uppdaterar till SD så blir det klart billigare än att köpa AD. Men om det är viktigt att kunna skapa elektroniskt så är det fördel ha AD. Eller om du har råd så välj båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det är viktigt att kunna skapa elektroniskt så är det fördel ha AD.

Så..Om man är ute efter att kunna programmera både rock/pop och halsyntetiskt (typ trip-hop), då är AD bäst? Kanske rent av den enda alternativet?

Jag har letat runt i trumdjungeln och inte hittat den trumplugg som passar mig. SD verkar grymt, rock- & popmässigt. Men jag vill som sagt kunna göra halsyntetiska trummor också. Har tyvärr inte råd med två program. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

JR999 (oregistrerad)

De flesta grundljud i trumprogrammen låter rätt trist, Skruva ljudet är lösningen som tidigare skrivits. Prova följande.

Adresera ut virveln till en egen kanal i programmet.

Inserta en Eq (kör själv med en cambrige ifrån UAD)

Inserta en compressor och krana den hårt som fan (Kör med en LA2a eller 1176 UAD) Borde finnas pluggar som låter hyffsat lika

Inserta en Dist på virveln. (kör med cubase cuadra dist).

RUms rev på senden ca 0,7 sek.

Adresera allt till en trumbuss (kör samma med kick men utan dist och komprimera hårt och skit eventuellt i rev). Kolla att kicken får mycket lågbas och klipp av allt under 30 hz, låt kicken även få lite topp ifrån klubban. Se till att den hänger lite efter 100 så att den inte krockar förmycket med basen i mixen.

Hihat till trumbuss och läg den lågt i ljudbilden, kommer att åka upp rejält av kompressorn på bussen samt ännu mer i mastringen senare.

Komprimera nu hela trumbussen. skruva och krana fram och tillbaka till du är nöjd. När du är det så glöm inte spara dina effecter så att du kan ladda snabbt nästa gång.

Disten och kompressorn är the shit när det gäller tunga trummor inte reverbet.

// 😲 JR

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Så..Om man är ute efter att kunna programmera både rock/pop och halsyntetiskt (typ trip-hop), då är AD bäst? Kanske rent av den enda alternativet?

Jag har letat runt i trumdjungeln och inte hittat den trumplugg som passar mig. SD verkar grymt, rock- & popmässigt. Men jag vill som sagt kunna göra halsyntetiska trummor också. Har tyvärr inte råd med två program. 😮

AD kan du ju dema så bara ladda ned demon och testa den. Den är det enda vettiga alternativet tycker jag om man vill ha möjlighet till både akustiska och till elektroniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
De flesta grundljud i trumprogrammen låter rätt trist, Skruva ljudet är lösningen som tidigare skrivits. Prova följande.

Adresera ut virveln till en egen kanal i programmet.

Inserta en Eq (kör själv med en cambrige ifrån UAD)

Inserta en compressor och krana den hårt som fan (Kör med en LA2a eller 1176 UAD) Borde finnas pluggar som låter hyffsat lika

Inserta en Dist på virveln. (kör med cubase cuadra dist).

RUms rev på senden ca 0,7 sek.

Adresera allt till en trumbuss (kör samma med kick men utan dist och komprimera hårt och skit eventuellt i rev). Kolla att kicken får mycket lågbas och klipp av allt under 30 hz, låt kicken även få lite topp ifrån klubban. Se till att den hänger lite efter 100 så att den inte krockar förmycket med basen i mixen.

Hihat till trumbuss och läg den lågt i ljudbilden, kommer att åka upp rejält av kompressorn på bussen samt ännu mer i mastringen senare.

Komprimera nu hela trumbussen. skruva och krana fram och tillbaka till du är nöjd. När du är det så glöm inte spara dina effecter så att du kan ladda snabbt nästa gång.

Disten och kompressorn är the shit när det gäller tunga trummor inte reverbet.

// 😛 JR

Nu var det inte det han frågade efter. Han har väl aldrig sagt att han inte vet hur han mixar trummor. Det var inte det som det var frågan om här utan smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nyss fått hem dfh och är grymt besviken på virvelljudet. Tycker att det är på tok för snärtigt och klent. Har testat med eq o gate reverb o det blivit lite bättre. Finns det några idéer på forumet, eller har någon lite tips?

Kolin

Hejsan

Jag har inte läst alla svar i tråden och utgår ifrån att vi jobbar med den virvel du har och inte köper ny plugg. Snärtigheten kan du få bort med kompressorn, lek lite med Attack och release så ska du se 😛 Dock kan det uppstå andra problem, men det går vi inte in på.

Du säger att den är klen, ordet klen kan ju betyda mycket, men jag antar att det är något i frekvensomfånget du kanske saknar. Du har testat med EQ och fått det lite bättre, men det kan vara så att samplingen inte har den frekvensen som tilltalar dig. Detta kan du testa att sidechaina en gate tillsammans med en signalgenerator. Försök hitta att signalgeneratorn kompletterar virveln. Ett annat alternativ är att du lägger en till virvel tillsammans med den du har som kompletterar den så det du saknar kommer fram.

Finns många knep, men detta va några iaf. Hoppas det kommer till nytta.

Lycka till

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

AD kan du ju dema så bara ladda ned demon och testa den. Den är det enda vettiga alternativet tycker jag om man vill ha möjlighet till både akustiska och till elektroniskt.

Okej okej, kanon! Låter helt klart som något man borde ladda ner och sätta sig in i. Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att många har engagerat sig i virvelfrågan. Har nu testat framåt tillbaka o inser att DFH kanske inte borde inköpts till min studio. EZ drummer orginal låter ju många gånger bättre. Ska man behöva trixa så mycket så kan man ju utgå från virveln i orginalsettet, tycker jag.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...