Jump to content
Annons

Stråkar - ständigt problem med CPU


Bluemoon

Recommended Posts

Hej,

Så fort jag har ett stråkarrangemang i FL så flyger CPU:n i taket. Det knastrar och så småningom dras takten ner och hela låten skriker STOP. Observera att jag endast har detta problem när jag har stråkar i låten, alltså olika typer av "strings". Är det mitt Edirol UA ljudkort som är för klent? Det är trots allt usb. Har provat med olika buffer size.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Knastrar för att sedan stoppa? Det låter helt klart som om datorn inte orkar med det. Du hade provat olika latency redan? Har du testat att köra högsta möjliga latency också?

Det är väl inte så att du kör i 96 eller 192kHz? För i så fall kommer sådana problem ännu snabbare än vad som är "normalt"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Medans du arbetar med det kan du dra ned stråkarnas release på ASDR envelope om de är samplade.

Que? Vad skulle det ha för betydelse? Samplingarna måste laddas oavsett om de är 3 eller 5 sekunder i längd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på en annan sak som kan påverka - och det är minnet.

Om det är så, att samplingarna läses in i RAM, så tar det slut snabbt - och för varje ton måste det skrivas över gamla samplingar, som hämtas från disken och läggs i RAM. Om det i stället är stremande ljudbibliotek, så krävs det mycket RAM för att mappa upp var på hårddisken alla samplingar ligger, så att Man inte behöver gå via FAT, utan playern kör direkt från det ställa där varje sampling ligger på disken. Med för lite minne, så funkar inte streamingen så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det finns inte något annat än en bra bump bump eller ettt bra sätt att spela gitarr eller funking blås.

Tagit en brajja eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)
Que? Vad skulle det ha för betydelse? Samplingarna måste laddas oavsett om de är 3 eller 5 sekunder i längd.

Det har det faktiskt. Kanske inte i TS fall, men rent praktiskt så kan det ha att göra med det.

Har iaf själv haft detta problem med en seg dator och feta ackord som överlappar varandra för mycket med releasen.

Om ett ackord med 3 nedtryckta tangenter med var sin sample har en release som pågår längre än när nästa ackordbyte sker, så har du ju plötsligen minst 6 stycken samples som spelas upp.

Är det multis, ljud som består av många lager så kan det vara 6 gånger X antal lager vilket kan resultera i en hel jäkla massa samplingar...

Är det Round Robin och olika velocity på snabba stråkar så kan man lätt komma upp i ett 30-tal samplingar som spelas upp och processas samtidigt med vissa bibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

All fakta om min dator finns på denna länk Sony vaio

Men precis som nämnts så uppstår problemet när man kör med överlappade stråkar. Om jag kör korta stråkar som jag bygger upp som en melodi så är det inte samma problem. Men även om det är överlappade så går inte tonerna "in i varandra", men att det inte hinner bli tyst innan nästa ton kommer.

Jag använder FL 8, om man tittar på cpu load charten (under cpu load) så går strecket rätt upp och lyser sedan rött. Alltså istället för att strecket går lite upp och ner som i vanliga fall så bildar strecket istället ett toppigt berg, sen är det tack och hej och jag måste stoppa och sedan börja låten där det tog slut för att lyssna vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

All fakta om min dator finns på denna länk Sony vaio

Ok - grafikminnet är inte så kul:

Grafikminne: Totalt tillgängligt grafikminne på ca 1400 MB* med särskilt GDDR3-videominne på 256 MB

Comments: Med Totalt tillgängligt grafikminne avses Windows Vista®-klassificeringen av grafikminne, som varierar beroende på driftvillkoren, drivrutinsversionen och systemets minnesresurser

De flesta grafikkort brukar ha 512MB, men i och med att vanligt RAM också används som grafikminne i denna maskinen, så belastas den vanliga bussen med grafik - och blir därför långsammare än om den möjligheten inte fanns. Det är sådant som brukar kallas "Hypermemory" eller "Turbocache" när lösa grafikkort kan utnyttja datorns RAM som grafikminne - och som ska undvikas när man väljer komponenter att bygga en dator med...

Jag har för mig att man måste ha Vista Business eller Ultimate för att kunna styra om grafikresurser, så att man slipper sådant...

Ett annat problem kan vara att programmet eller pluggen kanske inte är helt ok under Vista...?

Men precis som nämnts så uppstår problemet när man kör med överlappade stråkar. Om jag kör korta stråkar som jag bygger upp som en melodi så är det inte samma problem. Men även om det är överlappade så går inte tonerna "in i varandra", men att det inte hinner bli tyst innan nästa ton kommer.

Med överlappande stråkar, så blir det förstås mycket mer belastning, eftersom den tidigare tonen låter samtidigt som den nya - alltså dubbelt så mycket belastning som med korta ljud som hinner avslutas helt innan nästa ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...