Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

En kompis som tidigare har spelat gitarr skall konvertera bas. Vad sjutton skall man tÀnka pÄ dÄ?

NĂ€r man vĂ€ljer gitarr vet man ju ungefĂ€r vilka mickar man skall ha, vilket stall, trĂ€slag, tjocklek pĂ„ hals osv. Vad sjutton skall man tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man köper bas? 🙂

Han kommer att spela mestadels rock, liknande RHCP, U2, GnR, Green day, Muse osv. Har nÄgon ett tips pÄ en bra klassiker som dessutom skulle fungera pÄ andrahandsmarknaden om han vill krÀnga den?

/Cabron

Annons
RMX (oregistrerad)
Postat

Jag har spelat bas i mÄnga Är och vid ett gig i Linköping för kanske 10 Är sen föddes en idé i logen.... Basisten i bandet vi spelade med va grymt sugen pÄ att lÄna min Fender Jazz '74 under giget för att testa. Han hade en Music Man Stingray. SÄ vi gjorde sÄ och vi blev sÄ nöjda sÄ efter gigget bytte vi helt enkelt basar med varann. Bytt bytt kommer aldrig tillbaka. Jag Àr otroligt nöjd med Stingray och kommer aldrig att byta bort den igen. Gillar dess distinkta sound, jÀmfört med Jazzen som Àr rundare, mjukare och bumligare. Men det Àr en smaksak och frÄga om spelteknik tror jag.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det bĂ€sta Ă€r att gĂ„ och testa i butik. Finns ju inget som sĂ€ger att den och den basen ska det vara och de mickarna. Man köper den man gillar bĂ€st. Är man osĂ€ker kan man ta pĂ„ öppet köpa och testa nĂ„gra veckor. Är det nĂ„gon vettig snubbe i butiken kan han ju tipsa nĂ„t som de har inne och som Ă€r schysst. Sen beror ju allt Ă€ven pĂ„ vilken prisklass man har rĂ„d med. Som vanligt fĂ„r man för det allra mesta det man betalar. Men hĂ„ll koll pĂ„ beggmarknaden. Kan ju spara en eller annan tusing dĂ€r.

Redigerat av DieHard
Postat

Omöjligt att sÀga, det Àr sÄ personligt och mycket en smaksak. Testa lite olika varianter och se vilken du gillar bÀst. T.ex. Music Man, Fender, Warwick, Gibson osv.

Jag kör pÄ en fyrstrÀngad passiv Warwick Corvette std som jag sannolikt kommer behÄlla tills jag dör. Samtidigt som jag köpte den testade jag en likadan i swamp ash (min Àr i bubinga), den gillade jag inte alls, den lÀt pappigt och dÄligt. Det gÀller att testa tills man hittar nÄgot som kÀnns rÀtt.

/Andreas

Postat

Jag som gitarrist tycker att shortscale-basar Àr jÀvligt trevliga, sÄ det kan vara vÀrt att slÀnga ett öga pÄ. Det minskar skillnaden i mensuren en hel del, och gör övergÄngen bra mycket mer smÀrtfri.

Postat

Hade jag haft pengarna hade min blick dragits Ät antingen...

gallery_Rickenbacker_4001_3D_04.jpg

Rickenbacker 4001. Dels för att den Àr riktigt snygg enligt min Äsikt o dels för att den (Äterigen enligt min Äsikt) har ett underbart karaktÀristiskt ljud.

eller...

Jazz%20Deluxe(Ash).jpg

Fender Jazz/Precision Deluxe. Om jag inte minns fel sÄ kan man pÄ Deluxemodellerna stÀlla den till humbucker eller singlecoil, vilket borde göra den grymt flexibel.

Postat

Beror ju som sagt mycket pĂ„ kĂ€nsla och personlig uppfattning, men jag föresprĂ„kar absolut Fender jazz, utan större tvekan. Tycker allt Ă€r perfekt, kĂ€nsla, ljud, tyngd m.m. Min Ă€r bandlös, vilket jag tycker Ă€r Ă€nnu hĂ€rligare att spela pĂ„ 😄

Postat

Mina kollegor i Hellvalla Burn flippar nog över nu nÀr jag avslöjar att alla förekommande basar pÄ de demos de fÄr skickat till sig Àr inspelade med en:

post-67-1246726939.jpg

En "dansbandspinne", alltsĂ„ 😄

Postat
Mina kollegor i Hellvalla Burn flippar nog över nu nÀr jag avslöjar att alla förekommande basar pÄ de demos de fÄr skickat till sig Àr inspelade med en:

post-67-1246726939.jpg

En "dansbandspinne", alltsĂ„ 😄

SkÀms!

Postat (redigerat)
SkÀms!

He he... Jo, jag vet! Men faktum Àr att nÀr man maxar hela skiten, allt pÄ 10, inklusive den aktiva micen, sÄ fÄr den ett sÄ skönt "punch-igt" sound. Och sÄ Àr den jÀvligt liten och nÀtt ocksÄ, den fÄr liksom plats i en byrÄlÄda.

EDIT: Och sĂ„ Ă€r jag gitarrist — jag lĂ€gger inte ner sĂ€rskilt mycket kĂ€rlek pĂ„ basar! 😄

Redigerat av Valle
Postat
He he... Jo, jag vet! Men faktum Àr att nÀr man maxar hela skiten, allt pÄ 10, inklusive den aktiva micen, sÄ fÄr den ett sÄ skönt "punch-igt" sound. Och sÄ Àr den jÀvligt liten och nÀtt ocksÄ, den fÄr liksom plats i en byrÄlÄda.

EDIT: Och sĂ„ Ă€r jag gitarrist — jag lĂ€gger inte ner sĂ€rskilt mycket kĂ€rlek pĂ„ basar! 😄

SĂ„na dĂ€r har jag tvĂ„ stycken av nĂ€r jag Ă€ter sushi...... 🙁

Postat (redigerat)
En "dansbandspinne", alltsĂ„ 😉

Jo vi vet att du hellre skulle kallat oss "hellvallaz" med umpabas. 😛

Å andra sidan sĂ„ anvĂ€ndes en sĂ„n dĂ€r i Ă„tminstone

nÀr det begav sig.

puss o kram!

ON topic. Med viss reservation för att jag inte Àr egentlig bassist sjÀlv: Jag köpte en Ibanez GSR200 begagnad hÀromÄret. Jag upplever den pÄ alla sÀtt svinbra, (nÀstan oförskÀmt) lÀttspelad, och larvigt billig för prestandan. Finns mÄnga beggade, vÀrt att kolla upp.

tjing

Redigerat av Vallhagen
DieHard (oregistrerad)
Postat

post-67-1246726939.jpg

En "dansbandspinne", alltsĂ„ 😛

😉 Ja tappade ni lite kultstatus.

Postat
Jo vi vet att du hellre skulle kallat oss "hellvallaz" med umpabas. 😛

😄 NĂ€, Men Hell-Vallez, kanske... dance.gif

Postat

Tack för alla svar!

En sĂ„dan dĂ€r dansbandspinne fĂ„r han inte köpa! DĂ€r lĂ€gger jag in mitt veto. Det var bland det fulaste jag har sett 😛

FÄr skicka ivÀg honom och provspela lite olika pÄ MB. Bra att veta att det inte Àr nÄgra jÀtteskillnader pÄ ljud. (Typ som att komma med en Strata med vintage single coil-pups till ett metalcoreband, eller en kawa 125 till ett HD-gÀng)

Jag har sett att Fender Jazz Ă€r otroligt vanliga. Men skulle man bara gĂ„ efter utseende sĂ„ borde han ju skaffa en Gibson Thunderbird. De ser ju helt grymma ut. BĂ€ttre Ă€n de allra flesta gitarrer! 😄

/L

Postat

Eller varför inte en Gibson Grabber/Ripper kanske?

Om GAS:en skulle fÄ ta överhanden helt och pengarna inte var nÄgon faktor skulle jag omgÄende köpa minst en variant av varje nedanstÄende:

Warwick Thumb

Fender Jazz

Gibson Grabber

Musicman Stingray

Gibson Thunderbird

Burns Bison (inte reissue)

Rickenbacker 400X

Men det Àr bara habegÀret som talar dÄ, vet inte om jag skulle vilja ha dom rent spelmÀssigt.

/Andreas

Postat (redigerat)

En "dansbandspinne", alltsĂ„ 😛

Ha ha!!!

Fast ha i Ätanke att RKL:s alldeles utmÀrkt skicklige bassist körde med en sÄdan bas i mÄnga Är. (Och han överlevde bandet till skillnad frÄn de flesta andra...)

Edit: Video dÀr dansbandspinnen anvÀnds:

(Halvtaskig kvalitet dock. För en bÀttre video med RKL kolla in
, dÀr dock en konventionell bas anvÀnds.) Redigerat av oioioi

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.