Jump to content
Annons

Midi problem

Guest Bjömpa

Recommended Posts

Guest Bjömpa

Har nyss införskaffat Cubase sx och håller på att försöka spela in digital trummor.

Problemet är att det går att spela in trummorna, men det går inte att lyssna på...

Om man istället väljer lm7 tror jag det stod så får man ut ljudet, men jag vill ju ha ut ljudet från min dm5 ju....

Riktigt störande problem!!

Nån som kan rädda min helg???

Annons

Du har kanske bara kopplat in midi...?

För att lyssna på ljudet från din trummodul, så måste du koppla in ljudutgångarna från den någonstans också... 😉

Japp....men så har jag ju kopplat ju...men den vill liksom inte.....hmmmm...

Ske ner idag å sätta mig å pilla......

Låter som om dina digitala trummor är satt in "midi in", men inte till "midi out" i cubase sx... kan du spela upp på några externa MIDI-enheter öht?

midi är mest skit. jag försökte precis samma grej. Postade samma fråga för ett par dar sen.

fattar fortfarande ingenting men orka. Använder bara midi till att stämma gitarren 😛

...och Internet är bara en fluga. 🙂

Din sarkasm biter inte på mig.

Tillåt mig citera Paz:

"midi är inte så bra. det är bättre att bara ha vanliga syntar med vanliga syntkablar. eller ännu bättre med riktiga instrument som låter bättre´, typ piano."

[edit] Och sen är det inte mycket mer med det.

Edited by Kringlan

Jag bits inte. Men du.. säg mig, vad är "vanliga synthkablar" för något? 🙂

MIDI kan ju knappast vara "mest skit" om så många använder det. Sen att en minoritet (?) har problem att komma igång säger väl oftast mer om MIDI-programmen (och dess användare) än om MIDI i sig.

Både MIDI och "riktiga instrument" har ju sina styrkor... ingetdera är bara skit. Så tycker jag. 😛

Jag bits inte. Men du.. säg mig, vad är "vanliga synthkablar" för något?  🙂

MIDI kan ju knappast vara "mest skit" om så många använder det. Sen att en minoritet (?) har problem att komma igång säger väl oftast mer om MIDI-programmen (och dess användare) än om MIDI i sig.

Både MIDI och "riktiga instrument" har ju sina styrkor... ingetdera är bara skit. Så tycker jag. 😛

Vanliga syntkablar, vad vet jag.

Fråga Paz

Här är citatet ifrån

[edit] Skit i mig jag bara fjantar... Midi är säkert jättefint 🙂.. Var mer intresserad av svar i den här tråden för jag har ställt samma fråga.

Edited by Kringlan

Jag bits inte. Men du.. säg mig, vad är "vanliga synthkablar" för något?  🙂

Både MIDI och "riktiga instrument" har ju sina styrkor... ingetdera är bara skit. Så tycker jag. 🙂

Vanliga syntkablar, vad vet jag.

Fråga Paz

Här är citatet ifrån

Och Paz vet vad han talar om.

[edit] Skit i mig jag bara fjantar... Midi är säkert jättefint 🙂.. Var mer intresserad av svar i den här tråden för jag har ställt samma fråga.

Haha... ok, nu är jag med. Har nu läst paz' ALLA tre (3) inlägg och inser att paz är den enda som egentligen VET. 🙂

edit: tog bort onödig sarkastisk slutkommentar.. 😛

Edited by hackeman

Bara så att ingen nybörjare tar det på allvar: Paz verkar ha full nollkoll... 🙂

Jag känner till folk som har suttit med Protools i många år, har varit enormt duktiga på att spela in, mixa och mastra och allt annat - men har aldrig rört något som har med midi att göra. När de sedan har behövt lära sig hur midi fungerar, så står de där som levande frågetecken och tycker att det är reana skräpet - ända tills de börjar få en inblick i vad de har missat under alla år... 😛

Bara så att ingen nybörjare tar det på allvar: Paz verkar ha full nollkoll... 🙂

Jag känner till folk som har suttit med Protools i många år, har varit enormt duktiga på att spela in, mixa och mastra och allt annat - men har aldrig rört något som har med midi att göra. När de sedan har behövt lära sig hur midi fungerar, så står de där som levande frågetecken och tycker att det är reana skräpet - ända tills de börjar få en inblick i vad de har missat under alla år... 😛

Jomen det är väl precis så det är i alla branscher. De som tycker sig vara proffs och ha full koll får ibland FÖR bra självförtroende, och slutar lyssna på andra än sig själv. Utvecklingen springer ifrån dem, de envisas med att det var bättre förr, och till slut är de ute ur leken. Det gäller att vara öppensinnad och lyhörd till förändringar. 🙂

Edited by hackeman

Guest Bjömpa

Måste man alltså koppla från audio ut från trummodulen till datorn också för att få det att fungera......

Det räcker alltså inte med midi kablarna in och ut!!!???

Måste man alltså koppla från audio ut från trummodulen till datorn också för att få det att fungera......

Det räcker alltså inte med midi kablarna in och ut!!!???

Exakt!

Midi innehåller bara kontrollsignaler som talar om för datorn vad som spelas på dina pads, alternativt på andra hållet - där datorn talar om för ljudmodulen vad som ska spelas upp. För att få ljud, så måste du alltså koppla in audio-utgångarna från ljudmodulen någonstans också - exempelvis till ljudkortets ingång eller till en mixer eller annat.

• 7 months later...
Finns här ingen möjlighet att spela upp det man spelar in via sitt digitala trumset med någon vst? Alltså precis som med midiklaviatur?

Visst kan man göra det. Du har väl någon triggmodul till digitaltrummorna. På den finns troligen en midi out som gör att du kan spela in allt på ett midispår. Midispåret kan naturligtvis sedan styra vilket VSTi som helst - bara att ställa in valfritt VSTi på midispåret som du har spelat in...

Precis.. Har letat vsti med trumljud halva dagen utan någon större lycka, några gratis verisoner som kan rekomenderas kanske?

Det finns ju massvis - exempelvis här: http://www.kvr-vst.com 😉

Claes:

Japp har varit där och letat en del.

Skulle nog behöva en förklaring över hur det hela egentligen fungerar med midi och vst. Håller mig normalt sett till inspelning med riktiga instrument, men det vore kul att ge sig in i midi träsket också 😉

Eftersom jag kör med ett Delta 1010LT kort har jag ju inget inbygt midi instrument på kortet, men om jag förstått det hela rätt så ersätter en vst den funktionen?

Alltså, ett vanligt klaviatur via midi har jag inga problem med att köra med VST/DXi. Kör Calkewalk Sonar 3, varvid man då kan lägga in ett nytt spår med ett vst-piano tex.

Men om jag har ett digitalt trumset kopplat via midi in i min burk så borde det väl fungera på samma sätt?

Du förstår att jag är förvirrad kanske, vore tacksam över en förklaring 🙂

Om du spelar in midisignaler från en vanlig klaviatur eller från ett digitalt trumset spelar ingen roll. Det är samma sorts signaler som spelas in. Skillnaden är att trumsetets modul kanske är inställd på andra toner än vad som brukar vara standard...

Cakewalk vet jag absolut ingenting om, så där kan jag inte säga något om hur det fungerar.

P.S. VST är en tidigare version av Cubase, medan VSTi är virtuella instrument... Det är lättare att förstå vad du menar om du använder rätt beteckning - alltså VSTi i stället för VST - annars finns risken att någon tror att du pratar om Cubase...

Edited by Claes

Verkar vara många "färskingar" som inte riktigt fattat vad MIDI är för nåt. En bra beskriving (dock på engelska) hittas på http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI

Ps. MIDI har inget med ljud i sig att göra.. det är BARA styrsignaler. En slags digitala noter kan man säga

ds.