Jump to content
Annons

Hjälp med hemmastudio


Ludwig Koz

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag tänkt att köpa en enklare variant av hemmastudio, enbart för inspelning av sång/tal.

Skulle därför behöva tips på bra ljudkort, preamp samt mikrofon till min Macbook Pro (har firewire).

Jag har en budget på 3000-4000 kronor.

Kom gärna med förslag!

Vänliga hälsningar

Ludwig Koz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Nu har jag tänkt att köpa en enklare variant av hemmastudio, enbart för inspelning av sång/tal.

Skulle därför behöva tips på bra ljudkort, preamp samt mikrofon till min Macbook Pro (har firewire).

Jag har en budget på 3000-4000 kronor.

Kom gärna med förslag!

Vänliga hälsningar

Ludwig Koz

Hade nog försökt hitta dessa begagnade för den budgeten

Apogee Duet (ca 3000 beg)

Studio Projects B1 (ca 500 beg)

+ nytt puffskydd och kabel

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, har kollat in ditt alternativ Jonas, men att köra på datorns inbyggda ljudkort känns lite halvdant.

Ska ju enbart spela in sång och vill därför uppnå så hög ljudkvalité som möjligt kring den budgeten som jag har.

Skulle uppskatta fler förslag på bra ljudkort/preamps samt mikrofon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects B1:an kostar bara tusenlappen ny, så skulle nog hellre satsa på en ny där man vet vad man får (inte en massa damm som satt sig på membran eller spott och kladd osv). Och ett puffskydd är två väl investerade hundringar, eftersom du ska spela in just sång och tal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut 🙂.

Kolla lite på beggagnade grejer, med. Kanske kan du komma över en Nt2-a för samma pris. Men annars är det, det bästa du kommer över i den prisklassen. Självklart finns det ett flera andra mickar i samma prisområde, men det beror på vilken karaktär man är ut efter mm. Men det är en bra grund. Både saffire och röde är bra grejer.

Själv skulle jag köpt en Röde NT2-A och skippat tbone micsreen. Vilket blir samma pris och du får en bra kvalitéts mic. Byggt en egen liten modell, eller köpt senare.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu har jag tänkt att köpa en enklare variant av hemmastudio, enbart för inspelning av sång/tal.

Skulle därför behöva tips på bra ljudkort, preamp samt mikrofon till min Macbook Pro (har firewire).

Jag har en budget på 3000-4000 kronor.

Kom gärna med förslag!

Vänliga hälsningar

Ludwig Koz

Hej Ludwig Koz !

Jag har faktist ett tips på mikrofon:

Studio Project B1 ( Den micen använder jag själv )om du köper Studio Project B1 tänk då på att du har någon form av ett boof. För om man har den micen får det inte eka på något sätt. Du kan tx sätta lite skumplast i ett hörn och rikta micen mot det hörnet. Se till att du har fixat detta innan du köper micen annars kommer det besvära dig en del.

Annars vet jag en sida som är ett paradis för alla sorters studio prylar. I bara mikrofon väg har dom ett sortiment på 3000 mikrofoner i alla prisklasser:

www.thomann.de

Här får du ett smakprov på hur det låter om man andvänder denna mic: www.myspace.com/8nicolMusic

Lycka till Ludwig !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Vad är det för skillnad melllan Focusrite Saffire LE och Focusrite Saffire?

LE är svart och har ingen "egen" DSP internt...

den utnyttjar datorns CPU medans den vita har egen kraft att fixa med EQ/compressor... osv...

Annars e de rätt lika... jag har den vita och är nöjd! enda minus är hörlursutgångarna levererar rätt låg volym...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...