debatt Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 (redigerat) Hellu! Kanal 1 - Sony F290 elektret kondensatormik stavbatteri Kanal 2 - Sony 99 elektret kondensatormik L stavbatteri (alt Sony videomik L) Kanal 3 - Sony 99 elektret kondensatormik R stavbatteri (alt Sony videomik R) Kanal 4 - Shure SM57 dynamisk mik Kanal 5 - MXL V67G kondensatormik fantommatning (via ext preamp) Kanal 6 - Line Audio CM3 kondensatormik fantommatning (via ext preamp) Mitt eget förslag: Sony 290F - Hihat Sony 99 L - Pukor Sony 99 R - Pukor Shure SM57 - Virvel MXL V67G - Overhead, cymbaler Line Audio CM3 - Bas Hur mikar jag ett trumset bäst med dessa mikar? Hur ska man sätta mikarna, klämmor eller stativ? Hur undviker trummísen att slå sönder mikarna? Hur långa bör kablarna vara? MÅLSÄTTNINGEN är så lite läckage som möjligt in i andra mikar - hur uppnår man det egentligen? 😏 //:debatt Redigerat 7 juni 2009 av debatt
Gilbert Postat 7 juni 2009 Postat 7 juni 2009 En tråd om trummickning: https://www.studio.se/index.php?showtopic=5474
debatt Postat 7 juni 2009 Trådstartare Postat 7 juni 2009 (redigerat) Tack! Det är en massa tips och erfarenheter i den tråden! Tyvärr verkar inga ha mina mikar av dem där... Har sett att MXL-en fungerat som rumsmik/overhead. Shure SM57 som virvelmik. Line Audio vid pukor, men bastrumma kunde kanske funka då också...?? Sonymikarna har jag ingen aning om var de passar bäst. Redigerat 7 juni 2009 av debatt
debatt Postat 8 juni 2009 Trådstartare Postat 8 juni 2009 (redigerat) Kan jag koppla mikar med telekabel direkt in i ingångarna på ljudkortets baksida månntro? Jag tror de är avsedda som instrumentingångar, typ synth, så vad händer då? För låg innivå antagligen... Det finns 4 xlr-ingångar (kanal 1-4) för mik på fronten och man kan välja fantommatning av eller på för alla fyra bara. Men om man bara har två fantommatade mikar och de andra fyra inte ska använda fantommatning (bandmikar, vissa rörmikar eller riktigt gamla kondensatormikar (mina)), så skulle jag kunna koppla de andra fyra till baksidan. Man kan välja front eller rear som ingång (xlr front eller tele rear) för kanal 1-4. Kanal 5-6 blir automatiskt tele (det är ju vad som erbjuds baktill). Alltså: Fronten-kanal 1 och kanal 2, fantommatade kondensatormikar med xlr. Baksidan-kanal, 3,4,5,6, icke fantommatade kablar med tele. Fantommatning på (som aktiverar kanal 1-4 på fronten) //:debatt Redigerat 8 juni 2009 av debatt
spass Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Kan jag koppla mikar med telekabel direkt in i ingångarna på ljudkortets baksida månntro? Jag tror de är avsedda som instrumentingångar, typ synth, så vad händer då? För låg innivå antagligen... mikar ska kopplas in i en mikingång! det finns mikingångar som är tele men det är ytterst ovanligt (jag hade det för länge sedan på ett emu aps) och det finns ju telemini på många interna standardkort men annars behöver man en preamp för att få upp miksignalen till linenivå ja du får ju ändå in en signal men den blir ju för låg...
Demonproducenten Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Hur undviker trummísen att slå sönder mikarna?Hur långa bör kablarna vara? undviker? snarare kan det ge en skjuts i mellanregistret om han klipper till mickarna emellanåt - testa den intressanta frågan är snarare hur breda kablarna bör vara längden är densamma oavsett, men bredden kan vara direkt avgörande för om du får igen dörrn eller inte speciellt om du ska ha sju stycken
debatt Postat 8 juni 2009 Trådstartare Postat 8 juni 2009 den intressanta frågan är snarare hur breda kablarna bör varalängden är densamma oavsett, men bredden kan vara direkt avgörande för om du får igen dörrn eller inte speciellt om du ska ha sju stycken Om man lackar tröskeln under dörren, har det betydelse då om man slipar emellan och lackar på nytt, eller ska man bara stryka en gång och nöja sig?
Demonproducenten Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Om man lackar tröskeln under dörren, har det betydelse då om man slipar emellan och lackar på nytt, eller ska man bara stryka en gång och nöja sig? beror på hur väl dörren passar i ramen och hur blöt lacken är när du stänger
Mojje Cruncher Andersson Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Hellu! Kanal 1 - Sony F290 elektret kondensatormik stavbatteri Kanal 2 - Sony 99 elektret kondensatormik L stavbatteri (alt Sony videomik L) Kanal 3 - Sony 99 elektret kondensatormik R stavbatteri (alt Sony videomik R) Kanal 4 - Shure SM57 dynamisk mik Kanal 5 - MXL V67G kondensatormik fantommatning (via ext preamp) Kanal 6 - Line Audio CM3 kondensatormik fantommatning (via ext preamp) Mitt eget förslag: Sony 290F - Hihat Sony 99 L - Pukor Sony 99 R - Pukor Shure SM57 - Virvel MXL V67G - Overhead, cymbaler Line Audio CM3 - Bas Hur mikar jag ett trumset bäst med dessa mikar? Hur ska man sätta mikarna, klämmor eller stativ? Hur undviker trummísen att slå sönder mikarna? Hur långa bör kablarna vara? MÅLSÄTTNINGEN är så lite läckage som möjligt in i andra mikar - hur uppnår man det egentligen? 🙁 //:debatt Då ska vi se här! För det första! Använd endast de XLR ingångar som finns att tillgå! Därför mickar du ditt trumset med endast fyra mikrofoner. Baskagge: CM3, placeras inne i bastrumman, nära stommen. Virvel: SM 57 HiHat: Sony F290, placeras i utkanten av hihaten. Överhäng: MXL V67G, placeras rakt åvanför virveln, riktad mot denna och minst två meter upp då denna ska ta med hela trumsettet. Största svårigheterna blir nog att få till ett hyfsta bra drag i baskaggen så där måste du lyssna och flytta mikrofonen så att du hittar rätt! Detta kommer ge dig ett trumset som blir inspelat för monoanvändning! I mix lägger du senare på nåt konvolverande reverb med nåt lite större rum (ambience) och mixar med i mixen! Ingen lätt match det här och förvänta dig inte att det kommer låta som på skivor du hör dagligen! ...men det är en start!! Take care!! /Cruncharn'
debatt Postat 8 juni 2009 Trådstartare Postat 8 juni 2009 Med tanke på att jag särskilt vill att pukorna och hihaten ska vara tydlig så var den lösningen kanske lite udda. Funderar t.o.m. på att spela utan cymbaler. Virveln kommer att vara en liten fjösig mini piccolo snare.
debatt Postat 8 juni 2009 Trådstartare Postat 8 juni 2009 (redigerat) Använd endast de XLR ingångar som finns att tillgå!Därför mickar du ditt trumset med endast fyra mikrofoner. Baskagge: CM3, placeras inne i bastrumman, nära stommen. Virvel: SM 57 HiHat: Sony F290, placeras i utkanten av hihaten. Överhäng: MXL V67G, placeras rakt ovanför virveln, riktad mot denna och minst två meter upp då denna ska ta med hela trumsettet. Take care!! /Cruncharn' Eftersom en av mikarna åtminstone (den 25 år gamla Sonyn) inte pallar fantomamtning, så måste jag köpa och koppla till en extern mikpreamp till den i så fall. Fantommatning "på" innebär ju att alla kanalerna (XLR-ingångarna) på fronten fantommatas samtidigt. Jag kan inte heller koppla in den direkt in i ett teleuttag på baksidan, så då kommer en mikpreamp till användning trots allt. Förtydligande: för att få tillgång till en icke fantommatad ingång alltså (XLR eller tele - jag har bägge varianterna av kabel till den). Redigerat 8 juni 2009 av debatt
Mojje Cruncher Andersson Postat 8 juni 2009 Postat 8 juni 2009 Eftersom en av mikarna åtminstone (den 25 år gamla Sonyn) inte pallar fantomamtning, så måste jag köpa och koppla till en extern mikpreamp till den i så fall.Fantommatning "på" innebär ju att alla kanalerna (XLR-ingångarna) på fronten fantommatas samtidigt. Jag kan inte heller koppla in den direkt in i ett teleuttag på baksidan, så då kommer en mikpreamp till användning trots allt. Förtydligande: för att få tillgång till en icke fantommatad ingång alltså (XLR eller tele - jag har bägge varianterna av kabel till den). Aj då! Knasigt där med den gamla mikrofonen!? Det enda jag känner till som inte klarar fantommatning är just bandmikrofoner. Den mikrofon du pratar om här är jag inte bekant med över huvud taget. Det kan säkert Claes hjälpa dig med att bekräfta eller dementera. Kan du inte koppla denna via någon annan ingång på ljudkortet då så att du kommer förbi problemet med fantommatningen? Testa du att micka som jag beskrev! Du kommer nog bli lite förvånad över hur väl pukorna kommer höras! Om dom blir för låga i mix! Höj överhängsmikrofonen en halv meter till!! Lycka till hörru!! /Cruncharn'
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.