Jump to content
Annons

kan man skada sig när man spelar gitarr?


sosper

Recommended Posts

är det farligt att vila fingrarna på gitarren när du spelar ? alltså då menar jag så som jag håller mitt plektrum , då vilar mitt lill finger och ring finger på gitarren hoppas ni förstår vad jag menar.. är det farligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför skulle det vara farligt? 🙂

Edit: För att svara på din fråga: Nej, det är inte farligt på något sätt att vila fingrarna på gitarren. Jag är fortfarande jättenyfiken på vad som skulle kunna vara farligt 😎

Redigerat av Ljunghusen
Link to comment
Dela på andra sajter

Folk har väl dött av gitarrer? det var väl nån snubbe som fick en elchock av den sen kan man ju bara tänka sig alla praktikanter hos musikaffärer världen över som tvunget ska ha ner gitarren som ligger lääääängst upp på hyllan...

Link to comment
Dela på andra sajter

är det farligt att vila fingrarna på gitarren när du spelar ? alltså då menar jag så som jag håller mitt plektrum , då vilar mitt lill finger och ring finger på gitarren hoppas ni förstår vad jag menar.. är det farligt?

Nej det är det inte, en gitarr är gjort för ta i. Det finns ingen elektricitet i den, den skickar bara ut signaler till förstärkaren osv. Och det är totalt ofarligt.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är det inte, en gitarr är gjort för ta i. Det finns ingen elektricitet i den, den skickar bara ut signaler till förstärkaren osv. Och det är totalt ofarligt.

Jag har lirat med en förstärkare vars jordning det var något knas med, gitarren blev faktiskt strömförande. Ingen elchock, men det kittlade en del och man mådde rätt kasst om man spelade på den ett tag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lirat med en förstärkare vars jordning det var något knas med, gitarren blev faktiskt strömförande. Ingen elchock, men det kittlade en del och man mådde rätt kasst om man spelade på den ett tag...

Kan bli så igenom mikrofoner med.

Visserligen kanske du kan få ett litet skärsår på fingertopparna om du spelar lite tokigt. Eller om strängen går av.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Sosper

Det finnns folk som har skadat sig av att spela för mycket gitarr och det finns folk som har spelat väldigt väldigt mycket gitarr och aldrig skadat sig. Se dig omkring..

Om du skulle få skador så är de muskelrelaterade - och går isådanafall att rehabilitera. & det är ingen farlig grej heller.

Spela på. Jag har lirat i 10 år nu, i perioder dagligen, och inget har hänt mig. Är du ändå orolig kan du göra lite stretchövningar för fingermusklerna, så är du helt safe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skulle få skador så är de muskelrelaterade - och går isådanafall att rehabilitera. & det är ingen farlig grej heller.

Visst är det så, våran gitarrist fick rehabilitera sig i över 3år för att bli kvitt skiten, svårt att avlasta inflammationer som sitter tex i en kroppsdel som du dagligen använder som underarmen, du får tex "sluta dra i snabeln", nä men skämt o sido, har du ett jobb där du använder underarmen väldigt mycket som snickare, plåtslagare etc så kan det bli jobbigt både för spelandet och jobbet då rehab kräver vila.

Men jag vet dock inte hur vanligt detta är, själv åkte jag på en Supraspinatus inflammation i axeln som krävde 5 månaders rehab innan jag blev någorlunda bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spänner dig kan det bli farligt. Finns alltid en liten risk att man blir spänd i handled eller översidan av handen om man håller i gitarren med ett eller två fingrar.

Ifall du är avslappnad och aldrig känner att du blir spänd och trött i handen så bör det inte vara någon fara.

Men det är alltid bra att ta lite pauser emellanåt... Har haft ett par elever som hade problem, och mötte under min utbildning ganska många musiker som råkat ut för inflammationer i muskler och senor. Då handlar det ju iofs oftast om folk som övar många timmar varje dag. Men det är inget att leka med och absolut inget man ska ta med en klackspark. Är man inte vaksam och jobbar med en avspänd teknik så kan det vara färdigspelat.

Men som sagt... om du inte är spänd så är det ingen fara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

det var så att jag vilade två fingrar på gitarren och en kompis till mig sa att det kallas för "anchoring" eller något sådant och att man kan bli förlamad på de fingrar som man vilar mot gitarren och jag undrar om någon har hört talas om det, eller om man kan fortsätta spela, för jag spelar väldigt väldigt snabb downpicking när jag håller så och om jag ändrar mig måste jag ändra på en hel "ställning" och då måste jag träna om så det är vad jag är ute efter o veta:) tack så mkt

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

det var så att jag vilade två fingrar på gitarren och en kompis till mig sa att det kallas för "ankaret" eller något sådant och att man kan bli förlamad på de fingrar som man vilar mot gitarren och jag undrar om någon har hört talas om det, eller om man kan fortsätta spela, för jag spelar väldigt väldigt snabb downpicking när jag håller så och om jag ändrar mig måste jag ändra på en hel "ställning" och då måste jag träna om så det är vad jag är ute efter o veta:) tack så mkt

Tror inte det är farligt. Däremot tror jag du kan komma länge som gitarrist om du ändrar handställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt... det är omöjligt att säga om det är fel bara utifrån att du håller dina fingrar där. Om du är spänd i handen så kan du utveckla förslitningsskador, men är du avslappnad så är det rätt lugnt.

Förlamning kräver troligtvis extremt allvarliga nervskador Det är nog väldigt osannolikt att något sådant skulle kunna hända utan att du ignorerat ordentliga smärtor eller domningar under flera år. Har aldrig hört talas om någon som blivit lam i något finger av att ha fel teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

det var så att jag vilade två fingrar på gitarren och en kompis till mig sa att det kallas för "anchoring" eller något sådant och att man kan bli förlamad på de fingrar som man vilar mot gitarren och jag undrar om någon har hört talas om det, eller om man kan fortsätta spela, för jag spelar väldigt väldigt snabb downpicking när jag håller så och om jag ändrar mig måste jag ändra på en hel "ställning" och då måste jag träna om så det är vad jag är ute efter o veta:) tack så mkt

Aldrig hört talas om.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det farligt att vila fingrarna på gitarren när du spelar ? alltså då menar jag så som jag håller mitt plektrum , då vilar mitt lill finger och ring finger på gitarren hoppas ni förstår vad jag menar.. är det farligt?

Om den är elförstärkt menar du och blir elöverkänslig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du blir rockstjärna så är ökar sannolikheten att du börjar med droger,

och det är JÄTTEskadligt 😛

Usch och fy

/Björn

Ja, och alkohol i mängder, dåligt med sömn, mycket resor och fet onyttig mat varje dag. Absolut inget att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...