debatt Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 Hellu! Sitter och kollar in i t.ex. Thomanns sortiment. Man skiljer pĂ„ Audiokablar och Instrumentkablar. Ta t.ex. detta med tele-tele-kablar mono pĂ„ 3 meter, en del Ă€r audiokablar och andra instrumentkablar. Men vad skiljer dem Ă„t? Kan jag anvĂ€nda tvĂ„ instrumentkablar om jag vill kopiera nĂ„got frĂ„n en bandares tele ut till datorn via ljudkortets tele in, eller mĂ„ste det vara en tele-tele audiokabel dĂ„?? đ
slejnard Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 Har inte det att göra med skÀrmat/oskÀrmat...balanserat/obalanserat...hötalarkabel/instrumentkabel?? Claes??
debatt Postat 5 juni 2009 TrÄdstartare Postat 5 juni 2009 (redigerat) Om man ser pÄ kabelsortimentet inom ett och samma mÀrke blir det nÄgot billigare för mig om jag inte köper instrumentkablar mono till allt. Fast Ä andra sidan, om jag gör det, dvs. bara köper tele-tele instrumentkablar, sÄ kan jag ju ha dem inte bara mellan bandare och ljudkort utan Àven till elbas, elgitarr etc. SÄ dÄ blir det ju billigare om jag tÀnker sÄ. Det Àr ju inte hela tiden man överför 4 spÄr frÄn portabandare tele ut till ljudkortet tele in med hjÀlp av 4 separata tele instrumentkablar. MÀrkets audiokablar tele x2-tele x2 sitter ihop (vÀnster/höger) och sÄna Àr ju svÄra att ha till elbas... Redigerat 5 juni 2009 av debatt
slejnard Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 Det finns ju en massa kablar...men bĂ„de bas Ă„ gitarr kan ju högst ge ifrĂ„n sig en monosignal. DĂ€remot köpte jag en lurig grej som man pluggar in i gitarren...sen ger den ifrĂ„n sig ytterligare tvĂ„ monosignaler...en slags "splitter" fast billig som tusan. Ett elpiano eller synth har ju ofta val...stereo/mono...dĂ„ tar du helt enkelt tvĂ„ vanliga tele/tele om du vill ha stereo eller en i mono/out...usch vad jag tjorvar. en pod dĂ€remot kan ju ha en lite stereoplugg ut... dĂ„ kör du en minitele som ger en röd/vit rca...pĂ„ den fĂ€ster du adaptrar om blir tvĂ„ mono... đ Fyyyyyyy...nu gĂ„r jag Ă„ lĂ€gger... đ
debatt Postat 5 juni 2009 TrÄdstartare Postat 5 juni 2009 (redigerat) Que? Redigerat 5 juni 2009 av debatt
debatt Postat 5 juni 2009 TrÄdstartare Postat 5 juni 2009 TÀnkte bestÀlla inom 5 dagar... Cordial e d bra?
hegobald Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 Audiokablar Ă€r vĂ€l alla kablar avsedda för signaler inom det normala ljudfrekvensomrĂ„det. Men instrumentkablar lĂ€r vĂ€l vara kablar som tĂ„l lite mera.. Kraftigare hölje och sĂ„.. TĂ€nkta för instrument. bas gitarr keyboard etc.. Dom ska tĂ„la lite mer helt enkelt. đ
Claes Holmerup Postat 5 juni 2009 Postat 5 juni 2009 Audiokablar Ă€r vĂ€l alla kablar avsedda för signaler inom det normala ljudfrekvensomrĂ„det. Men instrumentkablar lĂ€r vĂ€l vara kablar som tĂ„l lite mera.. Kraftigare hölje och sĂ„.. TĂ€nkta för instrument. bas gitarr keyboard etc.. Dom ska tĂ„la lite mer helt enkelt. đ Ja - och sĂ„ Ă€r instrumentkablar obalanserade, eftersom varken gitarrer, basar eller syntar skickar ut balanserat. I övrigt Ă€r det ingen skillnad, utan de leder ljudet lika bra. Kör med balanserat pĂ„ alla stĂ€llen dĂ€r det gĂ„r - och nĂ€r du behöver köra obalanserat, sĂ„ se till att det Ă€r en tĂ€t skĂ€rm i kablarna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.