debatt Posted June 5, 2009 Posted June 5, 2009 Hellu! Sitter och kollar in i t.ex. Thomanns sortiment. Man skiljer på Audiokablar och Instrumentkablar. Ta t.ex. detta med tele-tele-kablar mono på 3 meter, en del är audiokablar och andra instrumentkablar. Men vad skiljer dem åt? Kan jag använda två instrumentkablar om jag vill kopiera något från en bandares tele ut till datorn via ljudkortets tele in, eller måste det vara en tele-tele audiokabel då?? 😄
slejnard Posted June 5, 2009 Posted June 5, 2009 Har inte det att göra med skärmat/oskärmat...balanserat/obalanserat...hötalarkabel/instrumentkabel?? Claes??
debatt Posted June 5, 2009 Author Posted June 5, 2009 (edited) Om man ser på kabelsortimentet inom ett och samma märke blir det något billigare för mig om jag inte köper instrumentkablar mono till allt. Fast å andra sidan, om jag gör det, dvs. bara köper tele-tele instrumentkablar, så kan jag ju ha dem inte bara mellan bandare och ljudkort utan även till elbas, elgitarr etc. Så då blir det ju billigare om jag tänker så. Det är ju inte hela tiden man överför 4 spår från portabandare tele ut till ljudkortet tele in med hjälp av 4 separata tele instrumentkablar. Märkets audiokablar tele x2-tele x2 sitter ihop (vänster/höger) och såna är ju svåra att ha till elbas... Edited June 5, 2009 by debatt
slejnard Posted June 5, 2009 Posted June 5, 2009 Det finns ju en massa kablar...men både bas å gitarr kan ju högst ge ifrån sig en monosignal. Däremot köpte jag en lurig grej som man pluggar in i gitarren...sen ger den ifrån sig ytterligare två monosignaler...en slags "splitter" fast billig som tusan. Ett elpiano eller synth har ju ofta val...stereo/mono...då tar du helt enkelt två vanliga tele/tele om du vill ha stereo eller en i mono/out...usch vad jag tjorvar. en pod däremot kan ju ha en lite stereoplugg ut... då kör du en minitele som ger en röd/vit rca...på den fäster du adaptrar om blir två mono... 😄 Fyyyyyyy...nu går jag å lägger... 🙂
debatt Posted June 5, 2009 Author Posted June 5, 2009 Tänkte beställa inom 5 dagar... Cordial e d bra?
hegobald Posted June 5, 2009 Posted June 5, 2009 Audiokablar är väl alla kablar avsedda för signaler inom det normala ljudfrekvensområdet. Men instrumentkablar lär väl vara kablar som tål lite mera.. Kraftigare hölje och så.. Tänkta för instrument. bas gitarr keyboard etc.. Dom ska tåla lite mer helt enkelt. 😏
Claes Holmerup Posted June 5, 2009 Posted June 5, 2009 Audiokablar är väl alla kablar avsedda för signaler inom det normala ljudfrekvensområdet. Men instrumentkablar lär väl vara kablar som tål lite mera.. Kraftigare hölje och så.. Tänkta för instrument. bas gitarr keyboard etc.. Dom ska tåla lite mer helt enkelt. 😏 Ja - och så är instrumentkablar obalanserade, eftersom varken gitarrer, basar eller syntar skickar ut balanserat. I övrigt är det ingen skillnad, utan de leder ljudet lika bra. Kör med balanserat på alla ställen där det går - och när du behöver köra obalanserat, så se till att det är en tät skärm i kablarna.
Recommended Posts