Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

...vart fÄr de sina tracks ifrÄn?

Ibland ser man ju hur folk gör remixar pÄ kÀnda lÄtar, t.ex. har originalsÄngen men gör en helt ny remix av lÄten med nya beats, nya ackord etc. etc....

VartifrÄn kommer dessa sÄngspÄr egentligen? Vem som helst fÄr ju inte precis ut rÄspÄren som Britney sjungit in...?

Kanske en dum fundering, men jag skulle gÀrna vilja veta eftersom jag funderat en del kring detta...sÄ hur gÄr det till i praktiken?

Annons
Postat

De som gör remixerna fÄr oftast sÄngspÄr och instrumentspÄr frÄn producenten som gjort originalet. Men sen finns det Àven mÄnga acapellor pÄ internet, sÄ vissa gör ju sÄ kallade bootlegs ("olaglig remix") pÄ lÄtar genom att ladda ner sÄngspÄret och sedan lÀgga pÄ egna instrument osv.

Postat

Ibland följer det med acapellaspÄr pÄ t.ex vinylskivor.

Det hÀnder nog att det "lÀcker" ut material frÄn diverse studiohus ocksÄ.

Det finns en del sajter dedikerade till acapellor, den största borde vara acapellas4u.

Postat
Ibland följer det med acapellaspÄr pÄ t.ex vinylskivor.

Det hÀnder nog att det "lÀcker" ut material frÄn diverse studiohus ocksÄ.

Det finns en del sajter dedikerade till acapellor, den största borde vara acapellas4u.

Detta hĂ€nder allt mer och mer, att acapllor lĂ€cks. Kan bero pĂ„ att allt yngre och oerfarna producenter börjar komma in och fĂ„ remixa stora artister. De kanske skickar till sin kompis och vips sĂ„ finns den överallt inom nĂ„gon vecka. Till trĂ„dskaparen: Forum för elektronisk musik brukar ha en hel del lĂ€ckta acapellor för nerladdning 😄

Postat

Det Àr oftast rÄrspÄren... Deal mellan skivbolag/artist och remixare ofta.. Musikbranshen Àr inte sÄ stor alla gÄnger.

Annars kan du ju alltid testa och söka pĂ„ "download mixtapes" i Google .. Fast var försiktig det Ă€r inte alltid tillĂ„tet att ladda hem 😄

Postat
Ja, men det Àr vÀl inte lagligt att ladda ner acapellor dÀr egentligen?

Ibland kan man Àven köpa acapellor pÄ internet. HÀr Àr ett exempel.

Jag vet inte vad lagen sĂ€ger. Man fĂ„r iallafall inte remixa och lĂ€gga upp lĂ„ten. Jag vet inte vad den sĂ€ger om att ladda ner acapellan 😄

Postat
den största borde vara acapellas4u.

wow, tack som fan för lĂ€nken. Nu kan jag jamma med proffsen och lĂ€ttare sĂ€tta stĂ€mmorna 😄 PUSS PÅ'RE!

Postat

Vissa band, t.ex. Radiohead, har Àven börjat slÀppa sina spÄr frÄn vissa lÄtar gratis för att man skall kunna skapa remixar.

Postat (redigerat)

nine inch nails har olika lÄtar man fÄr remixa och sen kan man lÀgga upp den pÄ deras sida (har jag för mig).

http://www.9inchnails.com/remixes/

http://remix.nin.com/

http://www.ninremixes.com/

Redigerat av sixties

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.