Jump to content
Annons

MIDI till Audio


Tranback

Recommended Posts

Annons
Shine (oregistrerad)

Mixa ner/ "spela in låten" inne i cubase först

Audiospår + midi till ett stereo spår

(Du kan oxå bara spela in midi trummorna till ett audio spår som du sedan exporterar med dom andra)

Sen export - audiomixdown

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Så trög tror jag inte att du är. Kanske det här kan hjälpa.

- Först måste du göra ditt MIDI-spår till audio/ljud. Utgår ifrån att du vet skillnaden mellan MIDI och Audio. ur du skall gå till väga beror lite på vad för slags synth (MIDIljudkälla) du har.

- Är det ett virtuellt instrument (VSTi) kan du till exempel "freeze'a" den, för att sedan importera freeze filen på ett nytt audiospår i ditt projekt.

- Annars kan du spela in ditt MIDIspår som om det vore ett vanligt instrument som spelade live. Då får du koppla sladdar från en "out" på antingen: ditt ljudkort (om det är en software synth) eller från din externa synth, till en "in" på ditt ljudkort. Du väljer sedan denna "in" på ett nytt Audio-spår. Sedan spelar du in MIDIspåret "live".

Se till att det nya audiospårets "out" inte är samma "out" som din synth (där ditt MIDI-ljud kommer från). Då blir det härlig rundgång!!!

-Se dan finns det säkert något sätt att göra samma sak, fast internt i datorn, men det får någon annan svara på. De inställningarna görs i ditt ljudkorts programvara... tror jag...

Lycka till /Nudel

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör visserligen bara i Cubasis så jag har egentligen inte nån koll på hur det funkar i stora Cubase, men enklast och antagligen bäst? är att exportera VST till audio.

File>Export>Audio tracks

eller nått sånt.

Se till att alla andra spår är mutade, och att bocken för att skapa nytt spår är ifylld.

Och glöm för all del inte att justera nivån i mixern först. 😆

Hoppas det är till någon hjälp, annars kanske Majken eller någon annan som är haj på riktiga Cubase kan hjälpa dig.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

men asså jag har spelat in trummor i GM Drummap med hjälp av musen och hur gör jag då? det kommer ju inget trummljud när jag exporterar

Du måste spela in Midispåret till audio innan du exporterar. Och det gör du genom att spela in på ett audiospår samtidigt som du i realtid spelar upp trummorna. Varken svårare eller enklare än så är det inte 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

Har lite svårt att tro att man skall behöva spela in i realtid. Trodde iofs det ett bra tag eftersom de i musikaffärn sa att de va så man skulle göra. Fick mig tom att skaffa kablar till det 😏 Fick iofs användning för dem iaf.

Till frågan.

Går det inte att koppla VSTi trummor till MIDI-spåret?

I Cubasis går all VSTi att exportera till mono/stereo audiospår. Då renderas en ny audiofil på ett nytt spår.

Innan hade jag ett program som hette MIDI to Wave eller nått sånt som spelar in i realtid, och man slapp klippa och dona.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...