Jump to content
Annons

Säkerhet på Internet


brojd

Recommended Posts

Tänkte höra vilka olika brandväggar, antivirusprogram etc. som är värda att ta en närmare titt på / införskaffa?

Skall införskaffa ny dator och i samband med detta flytta ihop med damen och skaffa bredband, och behöver lite råd eftersom min egen erfarenhet av internetsäkerhet sträcker sig till zone alarm och norton av.

För min egen del kommer jag inte att koppla upp min studiodator mot internet, men det kanske är andra här som gör på det viset och kan ha nytta av lite tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp dig en hårdvarurouter/brandvägg. Dels kan du dela ut internettet på flera datorer och så är det en idiotsäker brandvägg.

Själv kör jag helt utan virusskydd på min windowsburk (scannar då och då med trendmicros onlinescan) och bara lyckats få virus en gång, och det var innan jag installerat alla servicepack.

Link to comment
Dela på andra sajter

japp, väldigt smidigt med en router - t.ex DLinks DI-604 som jag köpte på SIBA för 400pix. Brandvägg, router & switch i ett. Jag kör inte heller mjukvarubrandvägg eller antivirusprogram på datorn, men kollar efter virus nån gång varannan månad eller om jag misstänker nått.

Link to comment
Dela på andra sajter

D-link routers har jag installerat åt en bunt vänner, kommer bara ha en dator hemmavid så för den sakens skull kändes det lite onödigt....

Får helt enkelt koppla upp min XBOX till live tjänsten så jag har någon nytta av en router. 😉

Har vår egen it-expert/bullbrännare hackeman några åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.... Men jag har inte märkt av nåt lurt hittills iallafall... Ska väl dessutom försöka slänga in win2k snart också så då kanske man borde skaffa en sån där "firewall" (låter mycket tuffare på engelska! :rolleyes:)

Brandväggen är ju det absolut bästa virusskyddet. Windows läcker som ett såll och brandväggen stoppar ju allt som kommer utifrån. Sedan om du råkar installera en trojan eller liknande så hjälper det inte med nån brandvägg men annars skyddar den hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brandväggen är ju det absolut bästa virusskyddet. Windows läcker som ett såll och brandväggen stoppar ju allt som kommer utifrån. Sedan om du råkar installera en trojan eller liknande så hjälper det inte med nån brandvägg men annars skyddar den hur bra som helst.

Ok... Låter ju fiffigt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan om du råkar installera en trojan eller liknande så hjälper det inte med nån brandvägg men annars skyddar den hur bra som helst.

En brandvägg skyddar visst mot flera typer av trojaner. Mjukvarubrandväggar frågar ju varje gång ett nytt (eller ändrat) program vill ha åtkomst till nätet och en hårdvarubrandvägg har ju oftast stängt de flesta portar by default.

Men visst är det inte på något vis 100%-igt, men bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan om du råkar installera en trojan eller liknande så hjälper det inte med nån brandvägg men annars skyddar den hur bra som helst.

En brandvägg skyddar visst mot flera typer av trojaner. Mjukvarubrandväggar frågar ju varje gång ett nytt (eller ändrat) program vill ha åtkomst till nätet och en hårdvarubrandvägg har ju oftast stängt de flesta portar by default.

Men visst är det inte på något vis 100%-igt, men bättre.

Ah. Tänker hårdvarubrändväggar nu som endast kontrollerar inkommande anslutningar.

Trojanerna brukar väl gå på andra hållet?

Du har förmodligen rätt hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig kört med någon virusdödare, eftersom de ofta ställer till en massa problem i tid och otid - och drar processorkraft i onödan.

Jag har kört med PC:n ständigt uppkopplad medan den används i omkring 3 år (skaffade ADSL när jag flyttade...) och aldrig fått in något virus (kollar med online-viruscheck ibland).

Jag har däremot en bra brandvägg installerad - och i loggen där ser man otaliga angreppsförsök. Den sorterar också bort alla körbara mailattachments. Den jag använder är ZoneAlarm Pro - och den fungerar ypperligt bakom Cubase också... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen kör jag Kerio Personal Firewall. Jag skulle säga att det är den bästa brandvägg jag provat. Det fina är den har två lägen, ett nybörjarläge där den funkar som ZoneAlarm free och ett proffsläge där man kan ställa in brandväggen som man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör D-Link 624+ wireless router + extra 3Com hub via korsad kabel för fler LAN portar. Har satt routern att inte svara på ping utifrån, resulterar i färre attacker. Kör totalt 10-12 burkar + Xbox(ar) på LANet, vissa trådbundet, vissa trådlöst. De flesta uppkopplade 24x7 mot Internet. Väntar otåligt på att kunna uppgradera routerns firmware från 54Mbit till 108Mbit... det blir en hel del överföringar mellan burkarna. DivX/Xvid filmer kör jag dock oftast via chippad Xbox.

Samtliga burkar har Norton Antivirus och ZoneAlarm installerat och aktivt. LiveUpdate och Windows Update körs automatiskt. På vissa burkar laddar och installerar dock inte Windows Update automatiskt, utan endast gör notify (som på studio-burken t.ex). På vissa körs det på natten. O/S varierar mellan Windows 98 SE, Windows 2000 (SP4) och Windows XP (SP2). XP på studio-burken. Hade gärna kört XP på alla, men vissa pallar inte.

Vidare kör domänservern "kors-backup" på burkarna på natten. Dvs den backar upp data från dator1's hårddisk till dator2's hårrdisk som backar upp till dator3's hårddisk, osv. Allting loggas och gör "net send" med status på hur backupen gick. Varje morgon står det "Godmorgon! Backup från DATORx till DATORx är färdig och felfri!" när vi sätter oss vid våra burkar. Skön känsla. 😐

Vi har fått virus EN gång - närmare bestämt förra veckan när jag avinstallerade ZoneAlarm på en laptop för att testa XP SP2's inbyggda brandvägg istället. Ett par timmar senare hade den fått virus. Möjligen klantade jag mig och avinstallerade den ena innan jag installerat den andra, men jag har iaf gått tillbaka till ZoneAlarm nu. 😕

Brandvägg är INTE onödigt, det är det sista man tar bort. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...