Jump to content
Annons

IDE eller SATA till systemdisken.


Dj_Aladdin

Recommended Posts

Ja, uppenbarligen är en SATA-disk snabbare än en IDE-disk.

Men nu har jag en fet SATA-disk och en mindre IDE-disk liggande och tänkte installera mitt Windows på IDE-disken och sen ha allt annat på SATA-disken. Cubase, VST´s, ljudbibliotek och så vidare..

Är det ok att köra Windows på en IDE-disk och sen resten på en SATA eller borde jag köpa en till SATA-disk även till systemdisken?

Om ja, varför? Är det verkligen så viktigt?

Känns bara onödigt att köpa en disk när jag har en liggande, men som sagt, det är en IDE-disk.

Så vad säger ni gott folk? Duger min IDE-disk till systemdisk, eller ska jag köpa en till SATA?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är inte samma anslutningar på SATA och IDE. Så kolla på ditt moderkort vad som sitter där. Dessutom så håller IDE på att dö ut!

Mitt moderkort och nätagget har stöd för både och så det är inga problem.

Min fråga är mer om min IDE-disk duger eller om jag borde investera i en SATA? Har ju ändå en disk som ligger å vore ju skönt att slippa lägga ut en extra 500-hundring om jag inte behöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle nog köpt en liten S-ATA disk som snurrar 7200rpm su kan ju alltid använda den i nästa dator också så länge inte S-ATA byts ut mot SSD men det kommer nog inte att hända ännu på ett tag. vad prestandan beträffar så har jag ingen aning vad IDE presterar men datorn startar och avslutas ju fortare med snabbare disk. sen så slipper du bli förbannad över hur lång tid det tar för dig att säkerhetskopiera grejer till disken. men som sagt så har jag inte koll på hur bra överförnings hastigheten är. på S-ATA är det 1,5 eller 3,0 GB/s 😄

Redigerat av MR V
Link to comment
Dela på andra sajter

Systemdisken behöver inte vara snabb förutsatt att den bara är just system plus ev. skräpfiler samt att man inte utnyttjar den som virtuellt minne. Däremot har jag hört talas om att vissa moderkort får sämre prestanda om man blandar IDE och SATA-diskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ok att köra Windows på en IDE-disk och sen resten på en SATA [...] ?

Ja. En välskött dator med få bakgrundsprocesser/program igång, gott om RAM (för att undvika swap/virtuellt minne) och defragmenterade diskar (främst där du har dina ljudbibliotek) har mycket mer inverkan på prestandan än IDE vs. SATA.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då är det ju inga problem. Det duger gott med en IDE som systemdisk.

Går alledes utmärkt att t o m att ha den som audiodisk om man vill det.

Jäpp!

En gång i tiden testade jag min dator, som då hade den hisnande hastigheten av 450MHz och ett gigantiskt minne på 1GB - och 5400RPM IDE-disk. Den disken kunde jag utan problem köra över 50 samtidiga audiospår från, så visst funkar det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...