Jump to content
Annons

Intonera PRS


Filly

Recommended Posts

Har en PRS Tremonti SE som behöver intoneras, men då upptäcker jag att det är ett "fast stall" och verkar inte finnas nåt sätt att göra det på?

Jag kan ju knappast vara den första som har det här problemet så om någon har nån lösning hade det varit mycket upskattat!

Om det nu är så att de helt enkelt inte går, kan man beställa nytt stall och byta ut hela paketet kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Det är klart det går skruva på det. Aldrig hört talas om ett fast stall som det inte går skruva på. De sitter där bakom som på de allra flesta fasta stall. Fast på min Schecter Blacjack sitter de på insidan. Men det beror på det är string through.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag läste lite om denna gitarr ganska nyligen.

Ovanpå stallet sitter två stora skruvar, som justerar höjden på stallet. Precis bakom dessa, alltså på baksidan av stallet, så sitter det två små hål. Tror det är en liten sexkantsnyckel som passar i dessa två hål. Dessa skruvar du på för att flytta vardera sida antingen så att stränglängden blir kortare eller längre. Du kan dock inte intonera varje sträng för sig utan måste förlita dig på dessa två skruvar och får således hitta en "gyllene medelväg" mellan alla strängar. Den goda nyheten är dock att deras stall redan är "intonerat" sträng till sträng när du kör vanliga strängset. T.ex 011-049 eller 010-046 eller 012-052 osv... Du behöver då bara justera den "globala" stränglängden så att säga.

Kör du udda strängar, eller spunnen g-sträng så kan du få lite problem.... nackdel med det stallet tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...