Jump to content
Annons

Om Stims verksamhet 2 008


wonderboy

Recommended Posts

I tidningen GP av den 9 maj -09 finns en artikel ang STIM:s verksahetsår -08 under rubriken ”Stim fortsätter att tjäna pengar”. Man berättar att medlemsantalet steg med ca 10 % under året och att sammanlagt 23 374 upphovsmän fick ut pengar förra året av Stim.

Av dessa fick 89 personer ut mer än en halv miljon kronor.

4 223 personer fick ut mellan 5 000 kr och en halv miljon.

Majoriteten, 19 062 personer, fick ut mindre än femtusen kronor.

Vidare kan man läsa att Stim har lika många medlemmar som sin engelska systerorganisation trots att de har en befolkning på 60 miljoner.

Margita Ljusberg, Stim, berättar också att de som tjänar mest är de som arbetat som kompositörer i många år och tar Ingela ”Pling” och Gessle som exempel.

Dryga miljarden fördelades förra året och intäkterna kommer huvudsakligen från uppspelning av inspelad musik samt liveframträdanden.. Stim får in mer och mer pengar från platser där musik spelas i bakgrunden, t ex frisörer, restauranger, butiker efter en riktad kampanj mot just dessa branscher. Dock är detta fortfarande en liten del av ersättningskakan.

Det är musik spelad i radio och tv som är den stora intäktsgivaren. Dessa två tillsammans står för en fjärdedel av intäkterna för framföranden.

Trots Spotify och andra liknande tjänster svarade sk ”nya media” bara för 1,5 % av Stims inkomster.

Min egen reflektion: Detta visar tydligt det jag hävdat i andra trådar bl a om hur få svenska skivproduktioner som genererar vinst (ca 20%). Titta på siffrorna ovan och inse att det är dags att reflektera över hur Du argumenterar. Det är löjligt få som tjänar mycket. Den stora delen tjänar ”hyfsat” till direkt erbarmligt dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Min egen reflektion: Detta visar tydligt det jag hävdat i andra trådar bl a om hur få svenska skivproduktioner som genererar vinst (ca 20%). Titta på siffrorna ovan och inse att det är dags att reflektera över hur Du argumenterar. Det är löjligt få som tjänar mycket. Den stora delen tjänar ”hyfsat” till direkt erbarmligt dåligt.

Jämför du inte bananer med hockeyklubbor nu? Det här visar ju bara på hur mycket ett antal personer tjänar på uppspelning av musik, säger ju ingenting om skiv- och mp3försäljning överhuvudtaget. Jag är inte heller särskilt förvånad, bakom låtarna som spelas sönder på radiostationerna står ju ofta samma skara, bara att kolla på Melodifestivalen så ser man ju att det är en ganska liten samling människor som står som upphovsmän till ganska många produktioner. Det tycker jag rapporten säger mer om än hur få skivproduktioner som genererar vinst. Vad har du fått 20% ifrån?

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad Du menar. Siffran 20% är från en undersökning som GP gjorde i början av 2 000-talet. De gjorde en genomlysning av alla svenska skivproduktioner från året före och tittade på hur det hade gått ekonomiskt. Det visade sig att 80 % av produktionerna inte spelade in sina kostnader. Jag har skrivit mycket om detta i andra trådar. Jag har också fått mycket kritik för att jag inte kan underbygga detta med källhänvisning. Du har naturligtvis rätt vad gäller äpplen och bananer. Jag har uttryck mig vilseledande och otydligt. Jag menar bara att musikbranschen inte är en guldgruva för så många som låtits påskina mellan varven. Den artikel jag läste om att endast 20 % av skivproduktionerna i Sverige går ihop/ genererar vinst gjorde gällande att det är storsäljare som Carola m fl som "finansierar" bolagens andra släpp och att så hade situationen varit i många år. Det skulle vara intressant att se en sådan undersökning idag.

Jag själv lyssnar på mycket musik som jag aldrig får höra på radio. För dessa artister lär det inte bli fråga om några större intäkter från Stim.

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Den här informationen, att det är ett fåtal som faktiskt tjänar stora pengar på musiken, går väl ihop ganska bra med tråden om inkompetenssamhället. Den del artister som tjänar dessa pengar verkar vara de som är väl etablerade och funnits i branschen under lång tid. Det är mycket fler som kan göra och sprida sin musik idag, man behöver inte kunna spela instrument för att göra musik som berör eller för den delen ligga på ett skivbolag för att sprida den, jämfört med för tjugo år sedan. Här kanske regeln om tillgång och efterfrågan kan tillämpas, ju fler kompositörer och "musiktillverkare" det finns desto mindre blir efterfrågan utslaget på varje enskild. Marknaden kanske favoriserar det kända före det okända på samma sätt som de väljer ett erkänt bra bilmärke före ett helt okänt. Vilket resulterar i att en klick av musikbranschen tar hem storvinsten... Jag vet inte om resonemanget håller direkt, bara en tanke som slog mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv lyssnar på mycket musik som jag aldrig får höra på radio. För dessa artister lär det inte bli fråga om några större intäkter från Stim.

Nä, och det kan man väl inte förvänta sig heller? Ingen musik jag lyssnar på spelas på radion, med ett par undantag, men så vitt jag vet går det rätt bra för artisterna ändå. Istället får de förlita sig på turnéer, skivförsäljning och merchandise. Orättvist? Ja, kanske det, men sen när har nånting där pengar varit inblandade varit rättvist?

Och det borde väl finnas exempel på skivor där artisten tjänat en bra summa, medan skivbolaget ändå gått back? Ta till exempel Guns N' Roses och Chinese Democracy, Axl borde ju tjäna en del men eftersom skivproduktionen varit så hiskeligt dyr lär ju skivbolaget gå back oavsett.

Men ja, att alla tjänar pengar på radiospelningar är både orealistiskt och orimligt i mina ögon – och musikbranschen är definitivt ingen guldgruva, precis som du skriver. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, och det kan man väl inte förvänta sig heller? Ingen musik jag lyssnar på spelas på radion, med ett par undantag, men så vitt jag vet går det rätt bra för artisterna ändå. Istället får de förlita sig på turnéer, skivförsäljning och merchandise. Orättvist? Ja, kanske det, men sen när har nånting där pengar varit inblandade varit rättvist?

Och det borde väl finnas exempel på skivor där artisten tjänat en bra summa, medan skivbolaget ändå gått back? Ta till exempel Guns N' Roses och Chinese Democracy, Axl borde ju tjäna en del men eftersom skivproduktionen varit så hiskeligt dyr lär ju skivbolaget gå back oavsett.

Men ja, att alla tjänar pengar på radiospelningar är både orealistiskt och orimligt i mina ögon – och musikbranschen är definitivt ingen guldgruva, precis som du skriver. 😆

Jag håller med, till viss del. Dock finns det musik som har ett värde inspelad i studio men som, av olika anledningar, inte låter lika kul live. Faktiskt finns det musik som är som bäst hemma vid stereon eller i lurarna.

Jag menar att allt detta glöms gärna bort i fildelardebatten, främst av dem som vill kunna tanka ner gratis. Jag anser att kompositörer skall ha rätt till ersättning. Sen kan vi diskutera hur. Bara för att man är en duktig kompositör behöver man inte vara en duktig gitarrist, liveartist, hitmakare. Att vara kompositör borde uppvärderas mer i debatten. Många verkar tro att det bara är att åka ut på turné så löser sig allt. Att en kompositör av nutida jazz i allmänhet tjänar mindre än en hitmakare klarar jag av att leva med. Dock anser jag att jazzaren skall ha ersättning även när hans/ hennes musik laddas ner.

Jag tror också att siffrorna jag kommit med innan chockerar en hel del debattörer på t ex detta forum där ständigt multinationella skivbolag, Gessle och ett par till tas upp som typiska exempel på hur det ser ut i branschen. Oavsett vad man tycker om dessa så är de ju knappast representativa för branschen som helhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att siffrorna jag kommit med innan chockerar en hel del debattörer på t ex detta forum där ständigt multinationella skivbolag, Gessle och ett par till tas upp som typiska exempel på hur det ser ut i branschen. Oavsett vad man tycker om dessa så är de ju knappast representativa för branschen som helhet?

Å andra sidan kan man ju konstatera att siffrorna bekräftar bilden av Stim-ersättningen som orättvis och felfördelad (tänk stickprov), och att den stora massan av kompositörer ändå inte får några pengar från det ersättningssystem dom håller så varmt om hjärtat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kan man ju konstatera att siffrorna bekräftar bilden av Stim-ersättningen som orättvis och felfördelad (tänk stickprov), och att den stora massan av kompositörer ändå inte får några pengar från det ersättningssystem dom håller så varmt om hjärtat?

Absolut, håller med! Samtidigt skall man ju inte ha ersättning från radion om man inte spelas där - annan diskussion, anser jag.

Det många "håller så varmt om hjärtat" och som bl a Du och jag debatterat är det faktum att musik laddas ner utan att upphovsmannen får ersättning. Det anser jag är fel. Spotify, Itunesstore o likn är en bit på väg. Förra året gjorde ju de inte så där jättemycket intryck i Stims statistik men det kan nog bli intressant att se statistiken avseende 2 009 vid denna tid nästa år. Gissning från mig är att denna intäktsdel då har ökat dramatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att siffrorna jag kommit med innan chockerar en hel del debattörer på t ex detta forum där ständigt multinationella skivbolag, Gessle och ett par till tas upp som typiska exempel på hur det ser ut i branschen. Oavsett vad man tycker om dessa så är de ju knappast representativa för branschen som helhet?

Representativa för branschen som helhet är väl snarare kanske Pelle i skogen som blir jätteglad om hans låt spelas på P4 Väst eller om någon laddar hem den?

Jag är inte heller det minsta förvånad över att det var 89 personer som tjänade mer än 500 000 kronor enbart genom STIM. Det är väldigt mycket pengar för enbart spelningar av låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan kan man ju konstatera att siffrorna bekräftar bilden av Stim-ersättningen som orättvis och felfördelad

tvärtom rättvis å rättfördelad

den som spelas mycket får mycket stålar - å tvärtom

hur skulle det omvända kunna vara rättvisare annat än i lars ohlys huvud?

Link to comment
Dela på andra sajter

den som spelas mycket får mycket stålar - å tvärtom

Om det vore sant så höll jag med dig. Tyvärr bygger stim sina beräkningar ofta sampling istället för rapportering.

Detta gäller i ännu större utsträckning utomlands, vilket även påverkar svenska kompositörer.

Resultatet blir att dom största artisterna får ännu mer, eftersom dom små och smala är överrepresenterade i format och media där stim (och utländska sällskap) tillämpar stickprovsmetoden.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det vore sant så höll jag med dig. Tyvärr bygger stim sina beräkningar ofta sampling istället för rapportering.

har förstått att det där tillhör det förgångna å att i stort sett allt rapporteras idag utom närradio å lokal tv

rätta mig gärna om jag har fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har förstått att det där tillhör det förgångna å att i stort sett allt rapporteras idag utom närradio å lokal tv

rätta mig gärna om jag har fel 🙂

Du har fel.

Kassettersättningen till exempel bygger på sampling från Sveriges Radio. ALL streaming och ALL licensiering på nätet bygger på sampling.

Diskoteksersättning bygger på rapporter endast från Dee Jay promotions topplistor. Alla schablonavtal som bygger på sampling... Och så vidare.

ALLT som spelas offentligt i England ersätts enligt samplingsmodell. Detta påverkar svenska kompositörer.

Stim är i första hand till nytta för etablerade artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fel.

Kassettersättningen till exempel bygger på sampling från Sveriges Radio. ALL streaming och ALL licensiering på nätet bygger på sampling.

Diskoteksersättning bygger på rapporter endast från Dee Jay promotions topplistor. Alla schablonavtal som bygger på sampling... Och så vidare.

ALLT som spelas offentligt i England ersätts enligt samplingsmodell. Detta påverkar svenska kompositörer.

Stim är i första hand till nytta för etablerade artister.

men detta är väl ändå den lilla ersättningsdelen jämfört med radio/TV - där allt med få undantag rapporteras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag förstått Dig rätt, Nattvaktare? Det som laddas ner lagligt/ köps på nätet kollas endast via stickprovskontroller? I så fall, borde inte detta gå att åtgärda? Jag menar typ såhär, går det inte att se hos t ex Spotify hur många gånger en viss låt lyssnats på? På I-tunesstore borde det vara lätt att se hur många gånger en viss låt köpts? Har jag fel nu? Handlar inte detta om att tekniken redan finns men att man ännu inte använder den i syfte att ge en mer rättvisande bild av vad som laddas ner/ strömmas? Om så är fallet, tror vi inte då att det är åt det hållet t ex Stim kommer att sträva? En majoritet av medlemmarna i nämnda organisation torde ju vara för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
tvärtom rättvis å rättfördelad

den som spelas mycket får mycket stålar - å tvärtom

hur skulle det omvända kunna vara rättvisare annat än i lars ohlys huvud?

Jo det är inget konstigt eller orättvist. Problemet är inte stimpengarna utan att det är mer eller mindre samma dyngmusik som spelas om och om igen på alla möjliga kanaler och att utbudet är allt för smalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med om att det kan kännas "orättvist" att "Åt den som haver skall vara givet..." (de som redan har skall få mer) som det väl står i Bibeln men Stim är ingen socialistisk institution som syftar till att fördela kulturpengar. Jag hörde en stimkvinna som sa att de utbetalningar de gör till artister inte betyder så mycket i pengar för artisterna. De som spelas har redan mycket pengar (Gessle, Pling, Bono). Däremot tycker de ofta att det är roligt att hämta ut några tusen om året och kommenterar det gärna inför kompisar ('Hey, I got two grand from Stim today!'), sa hon. Så Stim är medvetna om att pengar går till dem som redan har men det är inget problem för dem för de tillvaratar bara musikernas intressen av att få ersättning för sitt material när det används av andra producenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, sådant rapporteras. Däremot är alla licenser och ersättning för streaming baserade på sampling.

Tack för svaret! Ok, men tillbaka till frågan jag ställde ovan: Är det inte så att tekniken för att holla koll på hur många gånger en låt streamas redan finns? Är jag fel ute? Tror Ni inte att Stim och dess systerorganisationer kommer att arbeta för en sådan lösning? Borde inte medlemmarna, som också torde vara i klar majoritet, kräva detta? Vad jag menar är att detta skulle, i sin förlängning, kunna leda till en situation där man kommer närmare en rättvis fördelning. Kompositörer inom genrer som sällan eller aldrig spelas på radio men har en publik på bl a nätet skulle få en ersättning som bättre speglar hur det faktiskt streamas etc?

Finns tekniken för detta idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att tekniken finns. Frågorna du bör ställa är istället, vad kostar det att implementera tekniken? Vilka är beredda att betala?

Ja, då ställer jag de frågorna! Och passar då på att fråga vem som betalar för att rapportering sker inom radio och tv i t ex Sverige idag? Det måste ju gå åt resurser till det. När jag själv sänder närradio, betalar närradioföreningen till Stim för rätten att sända musik. Jag har förstått att föreningen har fått ange hur mycket musik, på årsbasis, man tänkt sig sända ut. Hamnar man under en viss tid så betalar man bara en fast avgift och vi behöver ej rapportera vilka låtar, tidsangivelser mm som spelats.

Jag förstår mycket väl att inte alla är beredda att betala. Vad gäller radio o tv så omgärdas väl det hela av lagstiftning som anger hur det hela skall skötas och vem som är ansvarig för att de rätta verktygen finns. Samma torde väl kunna åstadkommas inom detta område? Ja, besvärligare då det inte gäller en avgränsning inom ett och samma land men viktigt ändå. Är det inte fler än jag som tror att vi hade sett en viss förskjutning inom musikbranschen då där genrer och musik som lever utanför medierna skulle märkas mer? Finns det inte en chans att vissa, ekonomiskt marginaliserade genrer, hade kunnat få ett uppsving?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår mycket väl att inte alla är beredda att betala.

Jag tror du har svaren på dina egna frågor. Långa processer mot de större tv-kanalerna för att få dem att betala något till kompositörerna över huvudtaget. Många kanaler gör det fortfarande inte, vad jag vet.

Att då lansera ett komplicerat rapporteringssystem och kräva att alla instanser ska installera detta. Inom traditionell etermedia (gammal fint uttryck, som desvärre inte gäller idag va?) och även på internet. Är det verkligen rimligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du har svaren på dina egna frågor. Långa processer mot de större tv-kanalerna för att få dem att betala något till kompositörerna över huvudtaget. Många kanaler gör det fortfarande inte, vad jag vet.

Att då lansera ett komplicerat rapporteringssystem och kräva att alla instanser ska installera detta. Inom traditionell etermedia (gammal fint uttryck, som desvärre inte gäller idag va?) och även på internet. Är det verkligen rimligt?

Jag förstår Ditt budskap. Dock borde resonemang kunna föras med de största leverantörerna av streamad musik och nedladdningstjänsterna. DE vill ju i alla fall ge sken av att följa gängse lagstiftning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är inget konstigt eller orättvist. Problemet är inte stimpengarna utan att det är mer eller mindre samma dyngmusik som spelas om och om igen på alla möjliga kanaler och att utbudet är allt för smalt.

Jäpp! Det är radiokanalerna och inte STIM som är skuld till att det är samma playlists som körs om och om igen på alla kanaler. Det är inte heller STIM:s fel att förlag och skivbolag tillåts köpa en plats på radiokanalernas "topplistor" och på så sätt pusha ännu hårdare för vissa låtar/artister...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår Ditt budskap. Dock borde resonemang kunna föras med de största leverantörerna av streamad musik och nedladdningstjänsterna. DE vill ju i alla fall ge sken av att följa gängse lagstiftning.

Och jag tycker att det med ovanstående mening ser ut som att du förringar det arbete som dagligen pågår för att finna en förlikning med alla dessa tänkbara parter. Men jag kan ju ha fel.

Hur som helst är det nog inget lätt jobb, hur enkelt det än må vara att klargöra syftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...