Jump to content
Annons

Gammal RCA-mikrofon


mannen

Recommended Posts

Tjena!

En kompis har kommit över en gammal bandmikrofon som använts på Sveriges Radio. Märket är RCA och jag tror modellen är 77-D eller 77-DX. Jag bifogar en bild och efterlyser alla upplysningar ni kan ge kring den här typen av mikrofoner. Önskemålet är att få igång den och kanske använda den till någon inspelning (om det låter bra). Ett problem är kontakten som är av en gammal sort, någon slags föregångare till xlr ser det ut som. Någon som vet om man kan få tag på den här typen av kontakter nu för tiden? Alternativet är ju att klippa av sladden och trixa dit en xlr-hane, men det vore kul om man kunde behålla orginalkontakten.

MVH

Manne

post-13106-1241527010_thumb.jpg

post-13106-1241527020_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Coolt! 🥰

Det är en gammal bandmikrofon. Om det är gott skick finns det gott om användningsområden för den. I gott skick är den också värd en del pengar.

Är kabeln fastmonterad på micken? Isf är det nog enklast att klippa kabel nuppe vid kontakten och löda dit en XLR istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
¿por quoi?

Du förstör sammlarvärdet. Det är en klassiker. Mikrofonernas motsvarighet till en 50-tals strata.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl gå att få tag i såna kontakter? Jag kan ta en titt ute på verkstaden, vi har en massa gammalt skräp liggandes, hittar jag nåt så hojtar jag till.

EDIT: Kan du ge lite mått på kontakten så blir det lättare att hitta. Men det är alltså en trepolig som en vanlig XLR men polerna sitter mer "rätt" i en cirkel? Ser så ut på bilden.

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

Du förstör sammlarvärdet. Det är en klassiker. Mikrofonernas motsvarighet till en 50-tals strata.

Du har antagligen helt rätt på den punkten. Men jag kan inte låta bli att förundras över att samlarvärdet på en mikrofon sjunker för att man byter ut kontakten... :-o

Det får mig att minnas en sak som en prylsamlande polare berättade för mig. Han hade kompletta serier av Burger Kings simpsonfigurer bl a. Han hade dock slängt förpackningen, precis som många andra samlare. Det hade resulterat i att förpackningen nu var mer värd än själva leksaken!

Edit: T9

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en katalog här på studion, Hireose Electric - Circular Connectors, där står Stig Wahlström AB i Farsta som distributör i Sverige, de har typ kontakter för allt, kontakta honom.

Annars kan du ju alltid sticka in 3 pins, och löda på en XLR-kabel i dem, dra lite tejp över så skiten sitter och vips så har du XLR-kontakt på den, bara kolla att den är pinkompatibel med XLR, hade man inte hot cold på andra pins förr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har ägaren (min kompis pappa) redan klippt av sladden eftersom han tyckte den var för lång. Han använder den endast som prydnad. Svårt att säga något om skicket i övrigt, men bandet verkar vara helt. Vad jag kan se med ögonen i alla fall.

Kontakten, som skruvats tillbaks på den avklippta sladden, är 25 mm i diameter och ser ut som en stor XLR ungefär. Tror den finns med på den här sidan: http://www.soundfirst.com/xlr.html. (P-CG-11S?) Det är en hona som du ser, så kan du hitta en hane vore det kanon. Den köper vi direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar inte vara samma placering av signalerna. Jorden verkar ha varit på mittenpiggen. Men det är ju lätt att löda om. Hur känsligt är det att vända på hot och cold på sånna här mickar? Finns ett kretsschema i manualen som jag hittat på internet. Men har lite svårt att tolka det.

rca77d.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut att vara rund, eller? I så fall är det 77-D alltså?

Tog en bild på lödningen i kontakten också. Verkar ju inte vara samma färger som orginal så man kanske måste öppna själva micken och se efter... eller om det inte spelar någon roll med hot och cold räcker det kanske med att se till att jorden hamnar rätt?

Vad jag har förstått bestäms utgångsimpedansen av lödningen inne i micken så det kanske kunde vara intressant ändå. Men känns som att ge sig ut på tunn is att börja öppna micken.

post-13106-1241532852_thumb.jpg

post-13106-1241532862_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det brukar vara hot på vit kabel och cold på svart, men det kan man ju inte lite på 100%.

Men om du vill sätta på en XLR skulle jag köra skärm på pin1, vit på pin 2 och svart på pin 3

EDIT: som någon nämnde så skicka ABSOLUT INTE phantommatning till den! Då blir det en kortlivad upplevelse 🙂

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

Om den skulle fungera, vad tror ni om förvaring? Läste på nått annat forum att den inte ska stå oskyddad för att den starka magneten kan dra till sig små järnpartiklar i luften + att den är väldigt känslig för vindpustar. Någon annan stans stod det att den ska förvaras upprätt för att bandet ska bevaras så intakt som möjligt (inte sträckas ut).

Det kan väl inte skada att använda "fel" utgångsimpedans? Det ger väll bara sämre ljud?

Och nej, ingen fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mannen,

Kontakten är den gamla Canon series "P" eller i Amphenol version series "EP" och användes ofta av PA-firmor som högtalar-kontakt innan Neutrik "Speakon" blev en standard, så om du frågar någon PA-uthyrnings firma som varit med i ett 10 tal år, så har dom nog kvar några kontakter som ligger och skrotar i någon låda.

Det har funnits varianter där gamla micksladdar med denna kontakt har kopplats med jorden på mitt stiftet och +hi som stift 1, och även som normal XLR-standard med jord på 1 och -lo på mitt stiftet.

Men eftersom det är en fast sladd, så kan du byta ut kontakten till en vanlig XLR enligt standard-koppling, eftersom detta minska inte värdet på micken, och du kan ju spara den gamla orginal- kontakten om du skall sälja micken vidare vid något senare tillfälle.

För övrigt var detta Sveriges Radios standardkontakt på 1950 talet, troligen så levererades micken utan kontakt i orginal.

RCA 77DX är en otroligt bra bandmick, detta var en typisk standard mick i Amerikanska studios under 50 talet, du ser den ofta på bilder med artister som Elvis, Frank Sinatra och 1000 andra artister står och sjunger i studion.

Tyvärr så är bandet dåligt eller trasigt i mickarna man kommer över idag, men det finns fortfarande firmor i USA som "bandar" om dessa mickar.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...