Jump to content
Annons

Förlänga XLR-kablar


jesus

Recommended Posts

Behöver längre xlr-kablar till min isobox. Eftersom jag har flera xlr-kablar liggandes så tänkte jag att jag kan spara pengar på att köpa en sån: http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk233..._patchkabel.htm

Min fråga är alltså om jag kommer att förlora signal på denna metod. Eller är det bättre att köpa en sådan?: http://www.thomann.de/se/pro_snake_tpm_10.htm

/Jesus

EDIT: Har sökt på forumet.

Redigerat av jesus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du borde inte förlora något nämnvärt genom att koppla a ihop flera xlr kablar.

edit; länkarna funkar btw inte.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hur lång kabel behöver du??? Jag har kört med åtminstone 150 meter utan att märka nån förlust (600 Ohm 0.775 V).. På mickkablar kan du märka en aning mer brus ev brum men det beror mycket på kvalitén på kabeln också.. Flätad skärm och tätlindande jämna par ska det vara..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hur lång kabel behöver du??? Jag har kört med åtminstone 150 meter utan att märka nån förlust (600 Ohm 0.775 V).. På mickkablar kan du märka en aning mer brus ev brum men det beror mycket på kvalitén på kabeln också.. Flätad skärm och tätlindande jämna par ska det vara..

jag behöver 10 meter. Har tillgång till 2 st. 6 meterskablar. Men hur vet jag om kablarna är flätade resp. tätlindade då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jizzuz.. 🙂 Vill du inte skära upp kabeln och kolla så vet du inte.. Men 6~10 meter.. Bara att testa ju.. Du kommer inte att höra nån skillnad.. Inte om du kör balanserat i alla fall..

jag behöver 10 meter. Har tillgång till 2 st. 6 meterskablar. Men hur vet jag om kablarna är flätade resp. tätlindade då?
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte bli någon märkbar förlust genom att förlänga xlr-kablar såvidare det inte är en trasig kabel du förlänger med. Inom all live och studioverksamhet förlänger man. Man har ofta en stagebox/linebox vid scenen där man kopplar in sladdarna vilket ju är xlr-kablar det med.

Med balanserade xlrkablar brukar man kunna köra signaler flera hundra meter utan att tappa avsevärt mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte bli någon märkbar förlust genom att förlänga xlr-kablar såvidare det inte är en trasig kabel du förlänger med. Inom all live och studioverksamhet förlänger man. Man har ofta en stagebox/linebox vid scenen där man kopplar in sladdarna vilket ju är xlr-kablar det med.

Med balanserade xlrkablar brukar man kunna köra signaler flera hundra meter utan att tappa avsevärt mycket

Okej. låter bra! Blir nog att förlänga till en början 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Teoretiskt sett så får du en förlust i varje övergång - och ännu mer om skarven sker mellan kontaktytor av olika material, men i praktiken är det inget du behöver fundera ett ögonblick på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teoretiskt sett så får du en förlust i varje övergång - och ännu mer om skarven sker mellan kontaktytor av olika material, men i praktiken är det inget du behöver fundera ett ögonblick på.

Okej. Har ju varit mycket snack om kablar och dess kvalité här på forumet, därav min osäkerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...