Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag hittade ingen klockren forumsdel att lägga denna i så den hamnade här.

Thomann har en uppsjö av olika kablar, och jag undrar om det finns någon som har lite koll på vad som skiljer dessa åt.

Är ute efter kvalitékabel, skärmad balanserad (XLR) och skärmad obalanserad instrumentkabel (TRS) på löpmeter.

Tack /Robin

Annons
Postat

Svårt att säga utan att veta nåt om kablarna i övrigt men förmodligen är det balanserad och obalanserad som är den stora skillnaden.

Info om balanserad kabel här.

XLR och TRS (teleplugg på svenska, kolla wiki) är själva kontakterna båda kan användas balanserat.

Hur mycket signalen försvagas vid olika frekvenser brukar vara ett av måtten på kabelns kvalitet.

Postat

Ja, jo jag vet hur en balanserad kabel fungerar efter en ingengörsutbildning med ljudinriktning, men jag söker personer med erfarenheter av specifika märken/kablar som sägs vara bra. Rent generellt kan jag ju välja något över 20:-/m och räkna med att det funkar men jag är inte sugen på att köpa en kabel vars ledare inuti går av efter ett par liveframträdanden...

Tack /Robin

Postat

Har tyvärr ingen erfarenhet av Thomanns kablar.

Är däremot grymt nöjd med Gotham som är en Schweizisk kabel. Säljs av Elfa, kan möjligen hittas billigare på andra ställen men jag slipper porto eftersom jag kan åka och hämta.

Jag använder numera bara den kabel som heter GAC4. Det är en fyrledare så jag tar två ledare i taget till monomick-kabel. Gör även stereokablar med den här när det är stereo mick. Köper man 100 meter blir det knappt 21 kr metern. (OBS det tillkommer moms på priserna i katalogen).

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalog....do?tab=catalog

deras artikelnummer 55-802-04

Postat

Håller med Trombonisten om att Gotham är bra.

Körde med den tidigare. Nu för tiden är det Cordial för hela slanten. Bra pris på Thomann.

pme (oregistrerad)
Postat

Jag har köpt både cordial och sommer från thomann och är nöjd. De plockar upp mindre med störningar än kjell&co skitkablar och

har i alla fall överlevt min ganska milda misshandel i form av tramp och rulla över dem med vad man nu har. Får man bara dit kontakterna

bra så är man hemma.

Postat

Jag äger ett gäng ssnake kablar från thomann.

Vissa var inte ens lödade när jag fick hem dom, men jag lödade bara ihop det som saknades och dom har hållt sedan dess och inga trista störningar.

Helt klart värda 60:- dom kostade styck eller vad det var.

Postat (redigerat)

Ok, tack för era svar men jag har beställt nu!

Det blev skärmade Sommer kablar (balanserade och obalanserade) med de nya varianterna av Neutrik kontakterna. Landar väl på ungefär 150:- / kabeln men det kan det vara värt!

Återkommer när jag har något att påpeka om dessa kablar och kontakter!

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
drloop (oregistrerad)
Postat

Nu såg jag att du var ute kabel efter löpmeter.

Färdig kabel så har jag kört Peaveys kablar i många år.

Instrument och mick kablar som har haft en magnifik hållbarhet.

Jag kan faktiskt inte komma ihåg att en enda kabel gått sönder.

Jag har kablar som jag använd i över 15 år både i studio och på turné.

Skitbra helt enkelt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.