Jump to content
Annons

Effekter för rockabilly


busse

Recommended Posts

Annons
Har lovat några unga grabbar som spelar rockabilly att fixa en enkel demo och då skulle man ju behöva lite pluggar för bandeko och kanske plåt och fjäderreverb. Har ni några tips på pluggar.

Vilket program jobbar du i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lovat några unga grabbar som spelar rockabilly att fixa en enkel demo och då skulle man ju behöva lite pluggar för bandeko och kanske plåt och fjäderreverb. Har ni några tips på pluggar.

Pursvenska softube gör sånt...

Har ett fjäderrev. och ett bandeko...

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar i Cubase, får kolla vidare på sidorna ni tipsar om. Har ju UAD kortet men det känns lite mycket att köpa Space echo och Plate pluggarna för ett sånt här mindre i princip gratisarbete för att hjälpa grabbarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar i Cubase, får kolla vidare på sidorna ni tipsar om. Har ju UAD kortet men det känns lite mycket att köpa Space echo och Plate pluggarna för ett sånt här mindre i princip gratisarbete för att hjälpa grabbarna.

Varken plåen eller bandekot är one-trick-ponys. Framförallt inte plåten. Lär man sig använda den platsar den i de flesta produktioner! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Alltså om man inte vet hur man använder ska man nog knappast tänka ens på skaffa sig ett UAD-kort. Att lära sig använda pluggar såsom dessa två pluggar som nämns får man prova sig fram till vad som funkar bäst. Inget vet väl hur du ska använda dem och hur allt övrigt låter i mixen. Det är väl bara ladda ned och dema pluggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tips på använding?

Jag tycker plåtens utklingning är särskilt snygg. Brukar använda den till att bygga täta efterklanger. Leadsång, körer, stråkar, elgitarrer som spelar melodi, bombastiska slagverk eller varför inte synthar?

Ett annat tips är att ställa ganska kort utklingning, kort eller ingen predelay och lägga lite lite på hela mixen. Vid rätt tillfälle ger det extra djup till helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså om man inte vet hur man använder ska man nog knappast tänka ens på skaffa sig ett UAD-kort. Att lära sig använda pluggar såsom dessa två pluggar som nämns får man prova sig fram till vad som funkar bäst. Inget vet väl hur du ska använda dem och hur allt övrigt låter i mixen. Det är väl bara ladda ned och dema pluggarna.

Självklart är det ju bara att testa sig fram och att det är olika använding från låt till låt ät ju glasklart, tänkte bara om det fanns några "standard tips" som inte jag tänkt på. Att tex lägga delayet "i tempo" med låten är väl en sån grej, kanske finns det nåt annat som jag inte tänkt på vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du redan kört 2 veckors demotiden på de UAD pluggarna? annars kan du ju dra i gång den när du ska spela in och mixa så har du 2 veckor på dig att testa pluggarna och gör klart mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är det ju bara att testa sig fram och att det är olika använding från låt till låt ät ju glasklart, tänkte bara om det fanns några "standard tips" som inte jag tänkt på. Att tex lägga delayet "i tempo" med låten är väl en sån grej, kanske finns det nåt annat som jag inte tänkt på vad vet jag?

Rockabilly-eko brukar väl INTE gå i takt, de kör ofta ett standard halvsnabbt delay till alla låtar, kanske 200 ms. Och helst en skitdålig analog diskantfri pedal med mycket brus.

Hörde nåt i stereo på youtube, där körde de en skitful stereo på gitarren med den torra gitarren lite åt ena hållet och delayet åt det andra. Rätt så coolt gammaldags.

Edit: Lägg delayet direkt på förstärkaren, inte efteråt. Inget fusk!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Lägg delayet direkt på förstärkaren, inte efteråt. Inget fusk!

Fusk är precis vad det är! De tidiga slap back delay'en uppstod just vid inspelning, inte i replokalen eller på klubben.

Det var istället ett försök att återskapa det ljud och en energi som musiken gav live.

Så om man ska vara korrekt så ska man skapa delayet i efterhand, inte i förstärkaren. Det är dubbelfusk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fusk är precis vad det är! De tidiga slap back delay'en uppstod just vid inspelning, inte i replokalen eller på klubben.

Det var istället ett försök att återskapa det ljud och en energi som musiken gav live.

Så om man ska vara korrekt så ska man skapa delayet i efterhand, inte i förstärkaren. Det är dubbelfusk!

En fråga hur uppkom slapback delayen? Var det nåt man "fick på köpet" i inspelningsutrustningen användes nåt speciellt eller nån speciell metod för att få fram det?

Annars så var ju det med ventialtions röret en rolig grej, får nog köpa ett spilorör och söka fram nån gamal högtalare och testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart, vill man få lite snabbtips så som Joachime gav!

Snart så kommer Diehard att snubbla på särken han går omkring i och slå näsan i asfalten! 🙂

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Fusk är precis vad det är! De tidiga slap back delay'en uppstod just vid inspelning, inte i replokalen eller på klubben.

Det var istället ett försök att återskapa det ljud och en energi som musiken gav live.

Så om man ska vara korrekt så ska man skapa delayet i efterhand, inte i förstärkaren. Det är dubbelfusk!

Men att använda cubase eller annat datatjafs till rockabilly, det är ju ett fruktansvärt mycket större trippelfusk än att koppla en ekopedal till gitarrförstärkaren. Det är lättare att spela "rätt" också om man hör ekot direkt när man står och rockar loss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att använda cubase eller annat datatjafs till rockabilly, det är ju ett fruktansvärt mycket större trippelfusk än att koppla en ekopedal till gitarrförstärkaren. Det är lättare att spela "rätt" också om man hör ekot direkt när man står och rockar loss.

Det vet du inte för du har aldrig provat. Eller? 🙂

Edit: Provat Cubase alltså.

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet du inte för du har aldrig provat. Eller? ☺️

Edit: Provat Cubase alltså.

Cubase, usch. Tvätta mun med såpa och skriv sen Revox Revox 1000 gånger. 😎

Inom rockabilly är det väl genuina stenålders mojänger som gäller. Äkta sensträngar på basen tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Självklart, vill man få lite snabbtips så som Joachime gav!

Snart så kommer Diehard att snubbla på särken han går omkring i och slå näsan i asfalten! 😎

/aROCKER

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Cubase, usch. Tvätta mun med såpa och skriv sen Revox Revox 1000 gånger. 😎

Inom rockabilly är det väl genuina stenålders mojänger som gäller. Äkta sensträngar på basen tex.

Ja och innan ska man ha skjutit björnen själv och tillverkat strängarna själv också. Annar är man väl knappast äkta. ☺️ Men alltså Nilsson, inse att det är 2009 och inte 1959. Om de hade haft tillgång till Cubase på den tiden hade de inte tvekat använda det. Och hade det varit nåt stenålders som en Revox hade inte det här forumet existerat heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
vilken plug är given om man är ute efter en bra slapback fx, främst på sång

typ alá bruce springsteen produktion typ

ursäkta trådlånet ,men jag använde sök & bestämde mig för att fortsätta på denna

Plug vet jag inte direkt, utan det är ju bara att ratta ett moddelay, i daw:en.

Är det Lennon-stuket...har dålig koll på Bruce Springsteen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså om man inte vet hur man använder ska man nog knappast tänka ens på skaffa sig ett UAD-kort. Att lära sig använda pluggar såsom dessa två pluggar som nämns får man prova sig fram till vad som funkar bäst. Inget vet väl hur du ska använda dem och hur allt övrigt låter i mixen. Det är väl bara ladda ned och dema pluggarna.

Kan du nån gång, snälla, berätta hur man ska göra och inte vad man INTE ska göra. För det verkar som det är det enda du gör.

Larsson: Jag har använt http://www.freesoundeditor.com/downloads/v...icdelay_1_0.zip och gillar det. Ska härma ett gammalt magnetiskt delay. Sen finns det en vst som heter re-201 som är rätt fin på att göra lite grumligare delaysvansar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kan du nån gång, snälla, berätta hur man ska göra och inte vad man INTE ska göra. För det verkar som det är det enda du gör.

Säger forumets mest näst okrönte pk-kung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plug vet jag inte direkt, utan det är ju bara att ratta ett moddelay, i daw:en.

Är det Lennon-stuket...har dålig koll på Bruce Springsteen?

ja..jag antar väl att man får lära sig ratta till det själv

det skönaste hade ju vart att hitta en plugg som gjorde jobbet åt en! 😄

lennon effekten blir nog bra,fast jag inbillar mig att om springsteen går in i studion & de ska lägga slapback på sången

så använder de säkert inte cubase delayet..

tack iaf!

⚠️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...