Jump to content
Annons

M-Audio Audiophile FireWire


goodkat

Recommended Posts

Ända sedan jag skaffade mitt Audiophile har det jävlats mer eller mindre konstant med samma sak.

Det här ljudkortet måste verkligen suga, eller så är det bara pga av FireWire eller Windows. Hur som helst har jag grava problem med det här kortet och jag behöver hjälp annars kommer jag slänga skiten genom fönstret snart.

Det är alltså ett externt ljudkort som körs via 6-pins FireWire till min dator. Själva FW kortet i datorn har jag köpt externt, det är inte integrerat i moderkortet eller så. Ljudkortet har strömförsörjning via FW tack vare att jag kör på 6-pin och inte 4-pin (?). Adapter är överflödig. Jag har kört både med XP PRO SP2 och SP3 men problemet kvarstår. Har givetvis uppdaterat alla möjliga saker utan något nämnvärt resultat.

Kortet är stört alltså. Ibland då jag startar min dator och loggar in, så blinkar bara kortet och jag har inget ljud på min dator. Startar jag om blir det ALLTID så, därför måste jag stänga av datorn för att sedan slå på den om jag vill starta om. Jävligt irriterande. Det som gjorde att bägaren rann över den här gången var att jag installerade Hamachi på min dator, helt plötsligt dog kortet och Winamp promptade om att jag inte har något ljud. Allt försvann alltså.

Nu har jag jävlats ett par timmar med detta, avinstallera drivrutiner och installera på nytt igen. Stänga av och slå på datorn ett dussintal gånger. Sedan tidigare har jag inaktiverat det integrerade ljudkortet för att det ska funka alls. Ingenting händer. Då jag försöker få fram mjukvarumixern så säger den att jag ska koppla bort ljudkortet och stänga ner mjukvaran för att sedan starta om datorn. Detta funkar naturligtvis inte heller.

Är det här ett skämt? Någon som har tips på vad jag ska göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som jag skrev har jag uppdaterat drivrutiner och allt möjligt. För det mesta har det fungerat förhållandevis bra varje gång jag startat.

Jag har inte en aning om vad det är för chip på mitt FW kort. Mitt moderkort är ett MSI Neo P35-F, funkar klockrent, isåfall är det enbart firewire:n som jävlas men det är inget jag kan varken bevisa eller motbevisa, vet heller inte hur jag ska ta reda på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar tyvärr kablage för att köra med adapter i skrivande stund, isåfall måste jag köpa det och det känns inte så värt med tanke på hur bra allting gått hittils 😄

Inga andra tips? Saker jag kan inaktivera, aktivera etc?

Jäkligt svårt att kunna veta då man inte ser problemet framför sig, men om någon har samma kort och har samma problem och en eventuell lösning på det hade ju varit som en dröm. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...