Jump to content
Annons

Ams neve 4081 quad mic-pre


Anders F

Recommended Posts

Annons

Har kollat runt lite nu, och hittat lite av folk som testat den och varit riktigt nöjda. Det enda negativa jag hittade va från en som redan hade pre amps som gjorde det som denna gjorde och behövde en annan med ännu mer punch i. Men han talade absolut inte illa om 4081:an, utan tvärtom. Men saknar 4081:an punch? Hur är den på exempelvis virvel och kick?

Sedan verkar det som att det egentligen är som fyra stycken 1081:or och att man kan styra denna trevliga burk direkt från pro tools.

Om någon har en 4081:a så skulle jag bli jätteglad om man skulle kunna få lite lyssningsexempel med allt från trummor till sång.

Har studio testat denna någon gång?

Sedan blev det en liten "bump" också 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders.

Jag har inte testat just den preampen men allt jag och mina kollegor testat från Neve (ganska många apparater vid det här laget)

har varit sämre än Eartworks ZDT serien. (1021, 1022, 1024)

Du vekar ha höga krav och vara villigt att betala för kvalité.

Vill du har tryck/punch/ bra transientsvar så rekommenderar jag verkligen den

preampen. Den har hittills varit bäst i våra tester.

T ex mot Millennia, Grace, DAV, Line audio, API, Neve, DACs, Summit, Focusrite red + ISO, DBX, SPL, TL A, Buzz etc, etc.

T.o.m. bättre än Forssell SMP-2 - en preamp som finns på inköpslistan hos många stora studios i USA.

Den är dock okänd, det finns inte många som har en susning om hur bra den är.

Inte att förväxla med Earthworks äldre preamp LAB-102.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders.

Jag har inte testat just den preampen men allt jag och mina kollegor testat från Neve (ganska många apparater vid det här laget)

har varit sämre än Eartworks ZDT serien. (1021, 1022, 1024)

Du vekar ha höga krav och vara villigt att betala för kvalité.

Vill du har tryck/punch/ bra transientsvar så rekommenderar jag verkligen den

preampen. Den har hittills varit bäst i våra tester.

T ex mot Millennia, Grace, DAV, Line audio, API, Neve, DACs, Summit, Focusrite red + ISO, DBX, SPL, TL A, Buzz etc, etc.

T.o.m. bättre än Forssell SMP-2 - en preamp som finns på inköpslistan hos många stora studios i USA.

Den är dock okänd, det finns inte många som har en susning om hur bra den är.

Inte att förväxla med Earthworks äldre preamp LAB-102.

Mvh Omni

Hejsan

Tack för svar! Tittade lite på earthworks zdt serien nu, men det va svårt att hitta någon direkt info från användare. De här testerna ni gjorde. ni råkar inte ha några ljudfiler från detta? Skulle vara riktigt intressant att få lyssna på dessa i så fall. Helt klart en pre amp att titta vidare på 😑

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Ännu en bump och så har jag funderat lite. Vad tror ni om att köra både 4081:an och 1024:an? Tänker mig då att 1024: an får ta hand om kick och virvel på trummor först och främst och andra instrument där man eftersträvar lite mera punch och ha 4081:an som rumsmikrofoner och överhäng. Eller ställer det till det när man kör olika pre amps på samma instrument? En annan fördel är att man alltid kan välja mellan dessa två vid inspelning av andra instrument också och välja den som passar ändamålet bäst.

Eftersöker fortfarande någon som jobbat med 4081:an 😏

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gearslutz is teh skit för high end frågor. Men även där finns gott om high end troll 😏

Det bästa är ju att försöka hyra eller låna innan man köper nåt.

Skulle aldrig gå på rekommendationer om jag skulle köpa en dyr preamp.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Gearslutz is teh skit för high end frågor. Men även där finns gott om high end troll 😏

Det bästa är ju att försöka hyra eller låna innan man köper nåt.

Skulle aldrig gå på rekommendationer om jag skulle köpa en dyr preamp.

hm...gearslutz har jag kikat på, men vill inte gå med i ett till forum, då jag känner att jag inte har tiden att vara aktiv medlem på ett till. Då känner man sig ju lite dum om man bara går in och ställer en fråga och sedan inte är där mer 😄 Självklart ska jag försöka lyssna själv också. Får se om försäljarna låter en komma dit någon gång och testa sakerna, självklart kommer jag även köpa av den försäljare som låter mig prova sakerna 🙂 Nackdelen är det geografiska läge jag bor i. Jag kan nog inte begära att få låna hem prylarna då jag bor i en småstad.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
hm...gearslutz har jag kikat på, men vill inte gå med i ett till forum, då jag känner att jag inte har tiden att vara aktiv medlem på ett till. Då känner man sig ju lite dum om man bara går in och ställer en fråga och sedan inte är där mer 😄 Självklart ska jag försöka lyssna själv också. Får se om försäljarna låter en komma dit någon gång och testa sakerna, självklart kommer jag även köpa av den försäljare som låter mig prova sakerna 🙂 Nackdelen är det geografiska läge jag bor i. Jag kan nog inte begära att få låna hem prylarna då jag bor i en småstad.

MVH

Anders

Det är tuffa tider nu.

Ring Soundware och kolla med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tuffa tider nu.

Ring Soundware och kolla med dom.

Jo, det har jag tänkt att göra. Annars kanske man kan få komma till dom och spela in lite 😄 Har inte en aning om vad de har för möjligheter till att man kan testa sakerna på plats. Men jag ska slå dem en signal.

j.westling, har läst några av de trådarna, men hade missat någon. Ska kika på den 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har nu pratat med dom, och visst skulle jag få låna hem en. Ska bli riktigt spännande att få testa den. Första gången jag hade kontakt med dem, men tycker de va riktigt tillmötesgående. Ska man bara se till så man har några musiker hemma under tiden man har den på lån också och testa och spela in 🙂

Lite pirr e det allt nu *ler*

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste spela in exakt samma sak med din nuvarande preamp också, sen lägga upp filerna så vi får höra vad de går för 🙂

Gläds åt dig!

Lycka till!

Det ska jag absolut göra. Har dock inga vassa pre amps idag så det är därför detta köp ska göras 🙂 Men det är ändå intressant att testa.

Sitter nu och funderar på vad som skall testas, Detta ska jag nog lyckas få ihop till en testinspelning iaf. Tänke även att de flesta instrument skall spela samma låt så man får höra det i en helhet också och inte bara spår för spår.

Trummor: 4 kanalinspelning, samt separata närmickningar på kick, virvel och pukor

Elbas, både förstärkare och line

Elgitarr lika där

Stålsträngad gitarr samt nylonsträngad

Sång (dock blir det bara manlig)

Kanske flygel, den är dock väldigt ostämd nu 🙂

Saknar blås och fiol, men det kommer jag inte få tag i till testinspelning, tyvärr.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

en fråga bara, är det t.ex någon idé att köpa en lunchbox + 1 API 512 (preamp) att ha till sång etc.. Eller låter den inte bra till sång? Jag vill nämligen ha minst 2st 512 + några EQs men det tar tid att spara... 🙂

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ett tips är ju att gå till Gearslutz och ställa samma fråga. Det här forumet kryllar ju inte av High-end users direkt 🙂

🙂 så sant. Inte många inklusive mig, som har den ekonomin eller behovet av sådan produkt, ska väl tilläggas. Men intressant ändå läsa de som har och kanske får höra något bra ljudklipp sedan.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
en fråga bara, är det t.ex någon idé att köpa en lunchbox + 1 API 512 (preamp) att ha till sång etc.. Eller låter den inte bra till sång? Jag vill nämligen ha minst 2st 512 + några EQs men det tar tid att spara... 🙂

En lunchbox går väl snabbt köpa. Men för en API så blir det nog många lunchlådor till jobbet med ett paket nudlar för att spara ihop till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte haft chans men det är säkert bra. Själv håller jag fast vid Focusrite och Universal Audio. En luchbox är allt men om man inte behöver allt så tycker jag att Focusrite Red och vissa UA prylar håller även om du inte får dom i samma rack.

Link to comment
Dela på andra sajter

en fråga bara, är det t.ex någon idé att köpa en lunchbox + 1 API 512 (preamp) att ha till sång etc.. Eller låter den inte bra till sång? Jag vill nämligen ha minst 2st 512 + några EQs men det tar tid att spara... 🙂

Inte en aning, har inte testat den. Men du kan ju säkert göra som jag och låna hem 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 så sant. Inte många inklusive mig, som har den ekonomin eller behovet av sådan produkt, ska väl tilläggas. Men intressant ändå läsa de som har och kanske får höra något bra ljudklipp sedan.

Det tråkiga är att jag inte kommer få ut maximalt av de prylar jag köper förrän längre fram då jag bygger mig ordentlig studio med ordentlig akustikbehandling i alla rum. Men jag håller iaf på att bygga upp den studion jag vill ha 🙂 Bit för bit *ler*

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Earthworks ZDT!!! Vilken javla micpreamp!!! HELT KANOOOON!!!

API - byebye. 🙁

Neven kan du kopa for att dra reklam for studion din (typ som min Neumann U87 som lockar kunder men

som jag nastan aldrig anvander) - men Neven kommer inte upp till Earthworks klass.

Halsningar

Tomas Henriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Earthworks ZDT!!! Vilken javla micpreamp!!! HELT KANOOOON!!!

API - byebye. 🙁

Neven kan du kopa for att dra reklam for studion din (typ som min Neumann U87 som lockar kunder men

som jag nastan aldrig anvander) - men Neven kommer inte upp till Earthworks klass.

Halsningar

Tomas Henriksson

Jo jag har hört gott om Earthworks. Så i mina planer är att det ska komma in ett par 1024:or också om de är så bra som man hört 😮

Jag läste lite på Neve:s hemsida om 4081 och i beskrivningen står det att den är "Perfect for vocals, ADR and Foley Recording". Nu känner jag mig dum, men vad är ADR and foley? ADR kan jag ju tänka mig betyder any drum recording. Men jag vet inte. Har ingen betydelse, men skulle vara roligt att veta när man ser saker som man inte vet vad det betyder.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är fabriksgjorda Neve. Ger ett väldigt plastigt intryck men låter OKEJ, men inte mer. Ska du köra neve ska du köra dom gamla handgjorda jäklarna som är i typ stål och rattarna klickar och preamparna väger hur mkt som helst.

dom fåru för kanske runt 30 papp per kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det där är fabriksgjorda Neve. Ger ett väldigt plastigt intryck men låter OKEJ, men inte mer. Ska du köra neve ska du köra dom gamla handgjorda jäklarna som är i typ stål och rattarna klickar och preamparna väger hur mkt som helst.

dom fåru för kanske runt 30 papp per kanal.

Okej, så vad du tycker så är inte 4081:an värd att köpa? Gillar att den är integrerad med midi direkt i pro tools. Vad tycker du om 1073DPD eller vad de heter. De där som är tvåkanaliga pre amps. Ja, vi får se hur den känns när man testar den 🙁 Att den är plastig i rattarna gör mig inte så mycket då jag inte kommer röra dem särskilt mycket på grund av integrationen, har jag tänkt iaf 😮

MVH

Anders

EDIT: Fast om jag inte fattat fel så är det väll samma pre amps i 4081:an som det är i den äldre 1081:an, eller har jag missuppfattat det? MEn man har ju ingen EQ eller något med.

EDIT: ska be att få hem en 1073:a DPA också och testa. KAn tänka mig ekonomiskt att sträcka mig till att köpa två sådana istället för en 4081:a om de låter betydligt bättre. Eller varför inte en 1073 + en earthworks 1022. hm...nu börjar jag fundera massa igen. Ska testa 4081:an och 1073:an först och främst *ler*

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...