Jump to content
Annons

Vilka artister använder sig av autotuner el. dyl. live?


Coach

Recommended Posts

Jag kan då inte tänka mig att det går att använda AT på liveinspelningar, hur kommer det då sig att stora artister som Britney, som inte kan sjunga live mimar istället... förmodligen för att ingen autotune i världen kan rädda det vid liveframträdanden.

Att AT inte hjälper alltid kan ju bero på att den har svårt att fixa till fel takt, samt ta bort flåsande och liknande som garanterat uppkommer eftersom en del artister har ett gympingpass på scen samtidigt som de förväntas sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nog inte så många som kör autotune live men däremot är det väldigt många som har så högt mixad leadsång på backtracken att det knappt behövs nån sång från artisten. Detta är ju nästan samma sak om inte värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste erkänna att mitt jämförelseinlägg var helt urbota korkat och dåligt formulerat. Det rättfärdigade balla utsvävningar till svar som rörde till i sammanhanget. Jag ville givetvis luska i vilket värde du lägger i begreppet "sångare".

Mitt fel.

Men låt oss ta mig själv som exempel: Jag kan "spela" trummor, men jag är helt åt helvete otajt! Och jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att kalla mig för trummis. Inte ens om jag visste att spela in via MIDI och sedan i efterhand kvatisera respektive "humanizera" resultatet. Jag skulle känna mig urfånig.

Om du spelar trummor i ett band är du ju trots allt trummis i det bandet alldeles oavsett hur duktig eller dålig du än är, eller?

Men som jag förstår så skulle inte du ha några problem med att kalla dig för "trummis" i samma situation. Trummis som trummis... (Såvida du nu faktiskt inte är en trummis, alltså.)

Trummis som trummis. Vissa är duktigare än andra. Vissa är säkert riktigt dåliga, men om de spelar trummor är de ju trummisar. Jag tycker inte riktigt att man kan sätta en gräns för hur duktig man måste vara innan man kan kalla sig trummis, gitarrist, sångare eller vad det nu gäller. Om man ska sätta en sådan gräns, vem avgör var den ska ligga? Är alla gitarrister som inte kan spela lika bra som eller bättre än farbror van Halen och som har mage att kalla sig gitarrister patetiska nollor? Varför är det intressant att stoppa in folk i fack och rangordna, på vilket sätt gör det musiken de gjort bättre eller sämre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder så undrar jag om ni skulle kunna rabbla upp några artister och band som använder sig av autotuner när de gör livespelningar?

Vore kul att veta vilka som verkligen kan prestera live och vilka som måste få hjälp på traven 😛

Inte Håkan Hellsträm i alla fall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

( 1 ) Om du spelar trummor i ett band är du ju trots allt trummis i det bandet alldeles oavsett hur duktig eller dålig du än är, eller?

(...)

( 2 ) Varför är det intressant att stoppa in folk i fack och rangordna, på vilket sätt gör det musiken de gjort bättre eller sämre?

1. Jag tycker att mitt utövande av trummor i "det bandet" inte nödvändigtvis måste ge mig titeln "trummis" rent generellt, och särskilt inte när jag spelar så otajt som jag gör. Men jag vet att du tycker att man förutsättningslöst ska få titulera sig vad man vill, och det får jag lära mig respektera nu.

2. För mig är det inte ett dugg konstigt att prestationen från en professionell trummis hade gjort "musiken bättre" än om jag hade spelat trummor i/på samma musik. Men jag påstår inte samtidigt att du inte hellre skulle föredra mig framför någon Jeff Porcaro-typ som trummis på dina låtar. Det är slutresultatet som räknas — det har du klargjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har Du säkert hört något som jag missat, men..... Det som juryn berörde ett par gånger var att många av banden använde sk backingtracks med diverse olika pålägg. För den som inte vet så är detta ett slags playback som mixas ihop med det som, de facto, spelas live. Trummisen hör ett klick och spelar efter det. På backingtracket kan man lägga vad man vill. Det jag uppfattade mest på Dansbandskampen så var det ofta extra körstämmor, synthar och en och annan dubbgitarr. Men gruppen spelar alltså live, backingtracket mixas ihop med detta. Är Du säker på Autotune? Jag tyckte nog att jag hörde en hel del sånginsatser som inte lät helt rent?

Jag har för mig att Scotts använde även AT och inte hymlade med det, det var ju inte förbjudet.

Larz Krizterz använde det nog inte, men kanske borde gjort det.

Sen var det ju flera som bara var med en gång och åkte ur som sjöng fasansfullt illa.

Det kräver säkert en hel del att sjunga fyra fem timmar även med AT, så för dansgäng är det väl bra.

Skulle det dömas ut helt som fusk borde man kanske tycka lika om både reverb, delay och kompressor. Det är väl mest vi musiker som ev retar oss, vanligt folk skiter i det, bara det låter snyggt är de nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag tycker att mitt utövande av trummor i "det bandet" inte nödvändigtvis måste ge mig titeln "trummis" rent generellt, och särskilt inte när jag spelar så otajt som jag gör. Men jag vet att du tycker att man förutsättningslöst ska få titulera sig vad man vill, och det får jag lära mig respektera nu.

Skillnaden mellan våra synsätt verkar ligga i att du tycker att t.ex. "trummis" är en titel, medan jag ser "trummis" som en funktion. Men jag ska försöka lära mig respektera att titlar är viktiga för somliga.

2. För mig är det inte ett dugg konstigt att prestationen från en professionell trummis hade gjort "musiken bättre" än om jag hade spelat trummor i/på samma musik. Men jag påstår inte samtidigt att du inte hellre skulle föredra mig framför någon Jeff Porcaro-typ som trummis på dina låtar. Det är slutresultatet som räknas — det har du klargjort.

Det är mycket möjligt att det hade blivit bättre med en "professionell trummis". Det också mycket möjligt att det inte hade blivit det.

Har inte den blekaste om hur Jeff Porcaro låter, men om han levt och kunnat banka fram det sound jag just då är ute efter, absolut. Om grannen gör det bättre med ett gäng kastruller och en MPC så får han jobbet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en intervju med en amerikansk countrysångerska för ngt år sedan, hon hade varit i en stor studio o lirat in sin skiva. De hade varit imponerade för hon var bara den andra artisten, som under det senaste året, inte hade använt AT. That says it, antar jag. Ganska trist enligt min åsikt men tydligen anses det idag att man kan sjunga även om man inte kan det.

Läste en intervju med en amerikansk ljudtekniker för ngt år sedan, hon hade varit i en stor studio o lirat in en skiva. De hade varit imponerade för hon var bara den andra teknikern, som under det senaste året, inte hade använt eq. That says it, antar jag. Ganska trist enligt min åsikt men tydligen anses det idag att man kan spela in och mixa även om man inte kan det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att Scotts använde även AT och inte hymlade med det, det var ju inte förbjudet.

Larz Krizterz använde det nog inte, men kanske borde gjort det.

Sen var det ju flera som bara var med en gång och åkte ur som sjöng fasansfullt illa.

Det kräver säkert en hel del att sjunga fyra fem timmar även med AT, så för dansgäng är det väl bra.

Skulle det dömas ut helt som fusk borde man kanske tycka lika om både reverb, delay och kompressor. Det är väl mest vi musiker som ev retar oss, vanligt folk skiter i det, bara det låter snyggt är de nöjda.

Nej, det stämmer inte. Var på platsen i fråga, däremot så använde de sig av backingtracks, något som ca 90% av banden i tävlingen gjorde.

Och gissningsvis 97% av hela branschen använder. (Dansbandsbranschen då vill säga)

AT känns mer som en gengrefråga tycker jag. I dagens kommersiella musik (Läs sönderkomprimerad, överkvantiserad RIX FM-pop) skulle det nog låta lite konstigt om man inte städat till sången till 100%,

Det blir lite som att ha en upphottad bil till max (spoiler, neonljus undertill, tonade rutor och diverse bling bling), men samtidigt en sönderrostad motorhuv.

På samma sätt som det skulle låta väldigt fel om tex Demis Roussos (Aphrodites Child) stämma redigerats genom AT back in the days.

Var sak har sin plats, att använda AT behöver inte betyda att sångaren i fråga suger, även om det naturligtvis kan vara fallet ganska ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste en intervju med en amerikansk ljudtekniker för ngt år sedan, hon hade varit i en stor studio o lirat in en skiva. De hade varit imponerade för hon var bara den andra teknikern, som under det senaste året, inte hade använt eq. That says it, antar jag. Ganska trist enligt min åsikt men tydligen anses det idag att man kan spela in och mixa även om man inte kan det.

Vilken intervju och vilken ljudtekniker var det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joachime glömde nog bara att ironimärka sitt inlägg 😉

Jag ville egentligen bara peka på att det inte är tekniken i sig som är problemet utan hur man använder den.

Antagligen kan man förhöja upplevelsen av en inspelning även med hjälp av autotune, om man bara använder det på rätt sätt. Och det utan att retroaktivt rycka gradbeteckningen av den som var vänlig nog att låna ut sin röst.

Det är lätt hänt att man tycker en viss plugg används på fel sätt. Personligen hör jag t ex varje dag misslyckad användning av brickwall limiter. Men det är lite skevt att förfasas över att tekniken används överhuvudtaget, eller att den används på i stort sett varje produktion. Det är ju inte så att den är oetisk eller mer miljöfarlig än någon annan digital teknik.

Eller har jag missat något? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kända "cheer"-soundet har gjorts med autotuner

Och det tror jag bidrog till att göra låten till en hit, ett nytt sound. Dock blir backlashen att många tröttnar på effekten när den är så tydlig och frekvent förekommande. Råkade höra Maltas bidrag till Melodifestivalen på tv häromkvällen. Hon satte alla toner "stelt". Jag skäms men på något sätt lät det fräckt och jag får för mig att man medvetet hade ställt ett tonkorrigeringsverktyg för att få till denna effekt. De svenska tyckarna var dock splittrade. Många tyckte det lät för j - gt.

Jag tror det handlar om hur man ser på röster och ljud. Många vill att man gör allt transparent så att rösten låter så "naturlig" som möjligt, trots att hur mycket som helst kan ha gjorts. Andra ser rösten som ett instrument som andra vilket gör att man inte är rädd för att lägga på en massa tydliga effekter. Bägge angreppssätten passar bra tycker jag, beror på den musikaliska och soundmässiga situationen, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte Håkan Hellsträm i alla fall 😄

Joho, det gör han visst!

Men problemet är att det är en skit-AT. När Lidl öppnade i Sverige för nio år sedan var AT en jättehajp på grund av Cher! Lidl gick då ut med ett erbjudande att alla som köpte 8 paket av Dr. Schwartz Kornen flake (en sorts flingor) fick en AT på köpet.

Håkke nappade på erbjudandet och har använt AK (autokorrigieren) sedan dess. Egentligen är han lika tonsäker som en stämgaffel, men den där Autokorrigieren fladdrar satan när man sjunger i den.

Orsaken är att transformatorn är för klen, och när man sjunger starkt sjunker spänningen och därmed tonhöjden. När man tystnar kommer sålunda en spänningspeak, och nästa ton blir för hög och pitchar upp rösten, och så håller det på. Man hör det tydligt när man lyssnar på Håkkes inspelningar att AK:n fladdrar upp och ner hela tiden. Man kan ju tycka att han borde byta transformator, men spänningen är 13,3 Volt, och inte ens Kjell & Co har en sån.

Detta kan synas som ett meningslöst inlägg, men jag är av åsikten att rätt ska vara rätt! Det förekommer så mycket lögner och spekulationer på nätet att någon måste resa sig upp och säga sanningen. Nu gjorde jag det. Varför just jag? Jo, mina inlägg i offtopic räknas inte, och jag kommer aldrig bli "veteran" annars, trots medlemsnr 272!!

Med vänliga hälsningar

Rolf

edit: inlägget är INTE redigerat av ®offe

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

Joho, det gör han visst!

Men problemet är att det är en skit-AT. När Lidl öppnade i Sverige för nio år sedan var AT en jättehajp på grund av Cher! Lidl gick då ut med ett erbjudande att alla som köpte 8 paket av Dr. Schwartz Kornen flake (en sorts flingor) fick en AT på köpet.

Håkke nappade på erbjudandet och har använt AK (autokorrigieren) sedan dess. Egentligen är han lika tonsäker som en stämgaffel, men den där Autokorrigieren fladdrar satan när man sjunger i den.

Orsaken är att transformatorn är för klen, och när man sjunger starkt sjunker spänningen och därmed tonhöjden. När man tystnar kommer sålunda en spänningspeak, och nästa ton blir för hög och pitchar upp rösten, och så håller det på. Man hör det tydligt när man lyssnar på Håkkes inspelningar att AK:n fladdrar upp och ner hela tiden. Man kan ju tycka att han borde byta transformator, men spänningen är 13,3 Volt, och inte ens Kjell & Co har en sån.

Detta kan synas som ett meningslöst inlägg, men jag är av åsikten att rätt ska vara rätt! Det förekommer så mycket lögner och spekulationer på nätet att någon måste resa sig upp och säga sanningen. Nu gjorde jag det. Varför just jag? Jo, mina inlägg i offtopic räknas inte, och jag kommer aldrig bli "veteran" annars, trots medlemsnr 272!!

Med vänliga hälsningar

Rolf

edit: inlägget är INTE redigerat av ®offe

😕 Ojoj en sann ironiker men ack så sant! 🙂 Stämmer varenda ord du skriver Roffe och jag läser även mellan raderna/ironiseringarna.

Det finns ingen bättre låtmakare/entertainer/ sångare än Hellström!!!

Skulle aldrig gå att få den känslan i en autotuner?! Det är det som skiljer agnarna från det som folk gillar. Finns ingen perfektionalism, bara "oregler".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Håller med. För då handlar det inte om kompetensfejk.

Måste vara svårt att bygga sitt konstnärsskap på massa principer om vad som är tillåtet och inte. För mig låter din inställning lika obegripligt tråkig som Von Triers dogma-idéer; jag bryr mig inte ett skit om hur musiken eller filmen gjordes, men om du sjunger fult, eller om jag inte ser ordentligt vad dom sysslar med i dunklet på bioduken riktar jag min uppmärksamhet åt ett annat håll.

Undrar just om det finns andra som tycker som jag? Ja just det, typ resten av världen utanför Studios Forum. Fundera på det, Valle.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag är kanske lite konservativ när det kommer till låtskriveri respektive utövande av sång och diverse instrument. Jag är lite av en konventionell sångare och instrumentalist etc; en dubbelmoralist som föredrar anlita "riktiga" trummisar men av tids- och ekonomiska skäl kan använda mig av t.ex. Addictive Drums. Och jag medger att det nog kan finnas skillda åsikter mellan sådana som jag och de som väljer att bygga sitt konstnärsskap på att pussla ihop färdigproddade samplingsloopar. Konst som... konst...

Stäm mig!

Men inte måste väl jag bara för den skull rätta mig efter typ resten av världen?

Oavsett önskar jag dig en härlig fredag!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Att ha så kul som möjligt utan att hamna i fängelse.

Lättare sagt än gjort.

Det beror ju på vad det är som du tycker är så kul utan att riskera straff?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...