Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu har jag börjat fundera på att investera i en ny lite exklusivare preamp (istället för att låna en exklusivare som från början tänkt).

Som vanligt är det en hel djungel, men jag har spanat in P-SOLO från true-systems. Då den med en mick-ingång. Den verkar väldigt lovande och samtidigt inte svindyr.

Är det någon på forumet som har erfarenhet av denna preamp?

Annons
Postat
Minns jag rätt är det den Claes är förtjust i.

Kolla med honom.

Ok tack. Claes om du ser detta, skriv gärna ner lite info:) Tack på förhand! 😮

Postat
Ok tack. Claes om du ser detta, skriv gärna ner lite info:) Tack på förhand! 🙂

P-Solo är svinbra, helt enkelt! 🥰

Om du skaffar en sådan så ska det väldigt mycket till för att det ska vara lönt att byta till något annat, så länge du vill köra med en transparent preamp. Den ger ett suveränt bra transientsvar, har ett frekvensomfång som är löjligt stort och känns inte begränsad på något sätt alls, så den kan jag verkligen rekommendera helt utan förbehåll. 😎

Just nu finns det ingen svensk distributör för True Systems, så det kan tyvärr bli lite väntetid på dem...

Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna testa min och se (höra... 🙂 ) vad du tycker själv.

Några ställen där den har recenserats eller nämns på olika sätt:

http://www.tweakheadz.com/microphone_preamps.htm

http://homerecording.about.com/od/productr...eview_psolo.htm

http://emusician.com/aux_hardware/true_systems_p_solo/

http://www.soundonsound.com/sos/dec06/articles/psolo.htm

http://www.audio-technica.com/cms/resource...ine_sept_06.pdf

http://www.gearslutz.com/board/low-end-the...ems-p-solo.html

Postat
P-Solo är svinbra, helt enkelt! 🙂

Om du skaffar en sådan så ska det väldigt mycket till för att det ska vara lönt att byta till något annat, så länge du vill köra med en transparent preamp. Den ger ett suveränt bra transientsvar, har ett frekvensomfång som är löjligt stort och känns inte begränsad på något sätt alls, så den kan jag verkligen rekommendera helt utan förbehåll. 😎

Just nu finns det ingen svensk distributör för True Systems, så det kan tyvärr bli lite väntetid på dem...

Bor du i närheten av Malmö, så kan du gärna testa min och se (höra... 🙂 ) vad du tycker själv.

Hej Claes! tack för info. Hade läst en hel del av det du länkade till, och vad jag förstått så färgar inte den här preampen direkt något, utan ger därför en väldigt ren signal. Det är exakt vad jag är ute efter. Den preamp jag använder nu är en "ART tube" i tusenkronors klassen. Jag antar att det skulle bli en del förbättring i ljudkvalitè... (på sång...är det bra med en "ofärgande" preamp då? -individuellt är det ju förstås, beroende på vad man vill ha. Nu är det ett rent ljud jag eftersträvar.)

Jag har även kolla på Universal audio, men dom är väldigt dyra, men ska vara mycket bra har jag hört. Då finns det preamp med inbyggt kompressor också förstås...

Men du Claes har väldigt bra erfarenhet av denna preamp vad jag förstått, och du har ju provat en del grejor 😎 Jämför du då med dyrare preampar också?

Sen var ju frågan om man slår till på denna preamp så vill man ju gärna införskaffa ny kompressor också, har en billig Behringer nu.

Tyvärr bor jag i Gävle, men tack för låneerbjudandet 🥰

Trevlig påsk!

Postat
Hej Claes! tack för info. Hade läst en hel del av det du länkade till, och vad jag förstått så färgar inte den här preampen direkt något, utan ger därför en väldigt ren signal. Det är exakt vad jag är ute efter. Den preamp jag använder nu är en "ART tube" i tusenkronors klassen. Jag antar att det skulle bli en del förbättring i ljudkvalitè... (på sång...är det bra med en "ofärgande" preamp då? -individuellt är det ju förstås, beroende på vad man vill ha. Nu är det ett rent ljud jag eftersträvar.)

Jag har även kolla på Universal audio, men dom är väldigt dyra, men ska vara mycket bra har jag hört. Då finns det preamp med inbyggt kompressor också förstås...

Men du Claes har väldigt bra erfarenhet av denna preamp vad jag förstått, och du har ju provat en del grejor ☺️ Jämför du då med dyrare preampar också?

Det är lite svårt att jämföra på det sättet, eftersom många av de riktigt dyra preamparna färgar ljudet på ett speciellt sätt...

P-Solo kan liknas ungefär vid en kabel med förstärkning - alltså att den släpper igenom ljudet precis som det är från mikrofonen och bara förstärker det. Jag tycker att det är perfekt att ha det så - speciellt om man har färgande mikrofoner, eftersom man lättae kan råka ut för att preampen och micen inte fungerar bra ihop när båda är färgande. Om man har en transparent preamp så fungerar den helt säkert bra ljudmässigt med alla mikrofoner, så då slipper man riskera problem. Jag har en Benchmark Pre420 också (4-kanalig preamp som ligger på ca 37000:- - märks det att jag gillar transparenta preamps...? 😄 ) - och även om Benchmarken känns snäppet ännu lite bättre, så är det inga stora skillnader det handlar om, utan när man kommer upp i den kvaliteten, så är pris/prestanda-förhållandet exponentiellt.

En sak att fundera över, är däremot omvandlaren. Jag vet ju inte hur bra omvandlare det sitter i ditt ljudkort, men jag upprepar samma historia som jag nog har dragit upp vid ett par tillfällen tidigare: En av mina bästa vänner ville testa min P-Solo, eftersom han ville kolla om det var någon mening att byta upp sig, så han lånade den och testade ett par dagar, men han tyckte att det var konstigt att den var så mycket dyrare än den han använde när han knappt kunde höra någon skillnad. Sedan lånade han en RME-omvandlare av mig också - och då upplevde han skillnaden nästan som natt och dag. Han körde tidigare genom sin Behringer digitalmixer och dess omvandlare för att få in det i datorn - så omvandlarna kan alltså ha större betydelse än vad många vill förstå...

Sen var ju frågan om man slår till på denna preamp så vill man ju gärna införskaffa ny kompressor också, har en billig Behringer nu.

Till sång skulle jag i så fall tveklöst rekommendera FMR Audio Really Nice Compressor (RNC), som jobbar snyggt och transparent (så transparent en kompressor kan bli; contradiction in terms... 😄 ) i sitt "supernice"-läge. Där handlar det verkligen om en proffsburk till amatörpris! 😮

Själv föredrar jag att spela in rent - alltså utan kompressor - och skapa mitt "headroom" genom att backa till ca -10dB vid inspelning (spelar alltid in i 24-bit), men om jag skulle köra med kompressor, så hade jag absolut valt en RNC.

Postat

Intressant länk.

Jag fundera nu på den bekant som hade lånat p-solo och sedan ditt ljudkort, av vilket märke är det ljudkortet? Bara för att kunna gå efter något som kan funka bra ihop med p-solo (som jag är så sugen på). Kompressorn var då väldigt billig, men priset kan väl bedra 😆

Postat
Intressant länk.

Jag fundera nu på den bekant som hade lånat p-solo och sedan ditt ljudkort, av vilket märke är det ljudkortet? Bara för att kunna gå efter något som kan funka bra ihop med p-solo (som jag är så sugen på). Kompressorn var då väldigt billig, men priset kan väl bedra 😉

Hans ljudkort är ett RME Hammerfall9652 (föregångaren till det ljudkortet som jag har själv; RME HDSP9652), så ljudkortet har inget med ljudkvaliteten att göra i det fallet, utan ljudkvaliteten beror helt på den externa omvandlaren när man har dessa ljudkorten. Det var alltså bara omvandlaren han lånade.

Från hans digitalmixer gick ljudet med en optisk kabel till ljudkortet - och RME-omvandlaren gick in på en av de andra optiska ingångarna.

RNC är verkligen löjligt billig för vad man får, så det är lätt att lura sig själv att tro att den inte är något att ha. Det är inte alltid man kan gå efter priset, även om det oftast ger en hyfsad indikation...

Postat

jag köpte en P-Solo av claes förra året..eller var det förförra..aja jag är skitnöjd med den

ljudet blev helt plötsligt mer levande..dålig beskrivning.. men det är vad jag uppöevde hände med mina inspelningar

sedan jag fick den

det vore iofs skönt att kunna varva med en preamp med lite skön färgning åxo

men p-solo är guld,och jag rekomenderar den varmt!

🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Nu är jag på lyran och det är ifrån fulla människor och barn man får höra sanningen.

Jag har varit med och spelat in produktioner som spelat in massor med pengar.

Inte i någon av dessa har vi brytt oss om vad vi använt för prylar.

Och för mig är det det helt och fullständigt oviktigt vad man använder hemma eftersom de akustiska förhållande när värdelösa jämfört med vad man har in en studio.

Sedan kan du raljera hur mycket du vill Claes. Har du varit i närheten av en produktion som sålt miljoner?

Kejsarens nya kläder säger det er något?

Nu har jag säkert sänkt min cred, men jag tycker det finns en sådan övertro på prylar så jag svimmar...

Kunskap däremot, det finns fan inte.

Faktum är att de flesta på detta forum inte kan skilja på vad som är bra eller dåligt.

Jag vill inte höja mig själv eller någon annan till några höjder, men....

joachime, Elof + några till vet vad det handlar om, resten är ett gäng amatörer som knappt kan höra skillnad på min89 :- mick från Claes O och en setup i 60 000 kronorsklassen.

Utan vidare kan jag säga att jag kan köpa grejer för under 100:- och få bättre ljud än vad en noob gör med vilken budget som helst på prylar.

Nåväl, sänk mig efter detta eller tro mig, det upp till er själva. Ni har mina låtar i signaturen och är välkomna att fråga efter mitt CV i PM.

Postat
Nu är jag på lyran och det är ifrån fulla människor och barn man får höra sanningen.

Och för mig är det det helt och fullständigt oviktigt vad man använder hemma eftersom de akustiska förhållande när värdelösa jämfört med vad man har in en studio.

Sedan kan du raljera hur mycket du vill Claes. Har du varit i närheten av en produktion som sålt miljoner?

Nu har jag säkert sänkt min cred, men jag tycker det finns en sådan övertro på prylar så jag svimmar...

Faktum är att de flesta på detta forum inte kan skilja på vad som är bra eller dåligt.

joachime, Elof + några till vet vad det handlar om, resten är ett gäng amatörer som knappt kan höra skillnad på min89 :- mick från Claes O och en setup i 60 000 kronorsklassen.

Utan vidare kan jag säga att jag kan köpa grejer för under 100:- och få bättre ljud än vad en noob gör med vilken budget som helst på prylar.

Nåväl, sänk mig efter detta eller tro mig, det upp till er själva. Ni har mina låtar i signaturen och är välkomna att fråga efter mitt CV i PM.

Hold your horses mister. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Varför då?

Postat
Hans ljudkort är ett RME Hammerfall9652 (föregångaren till det ljudkortet som jag har själv; RME HDSP9652), så ljudkortet har inget med ljudkvaliteten att göra i det fallet, utan ljudkvaliteten beror helt på den externa omvandlaren när man har dessa ljudkorten. Det var alltså bara omvandlaren han lånade.

Från hans digitalmixer gick ljudet med en optisk kabel till ljudkortet - och RME-omvandlaren gick in på en av de andra optiska ingångarna.

RNC är verkligen löjligt billig för vad man får, så det är lätt att lura sig själv att tro att den inte är något att ha. Det är inte alltid man kan gå efter priset, även om det oftast ger en hyfsad indikation...

Eftersom jag kör med laptop så finns det ingen möjlighet att bygga in nått. Men jag tycker mitt kort funkar fint så kör på det. Ska kika runt lite mer... men p-solo är eventuellt ett förslag. Men är det bara ditt företag Claes som är återförsäljare i Sverige?

Postat

Inte sänker väl man sin cred bara för att man tycker att man är bra på något, så det är bara att skryta på enligt min mening. Just go for it. I Sverige ska man inte "sticka ut" du vet. 😠 Visste bara inte att folk som sålt miljoner skivor höll till på det här forumet där det mest är amatörer... vad finns det att lära liksom?

Postat
Eftersom jag kör med laptop så finns det ingen möjlighet att bygga in nått. Men jag tycker mitt kort funkar fint så kör på det. Ska kika runt lite mer... men p-solo är eventuellt ett förslag. Men är det bara ditt företag Claes som är återförsäljare i Sverige?

Ingen aning, men det är ju fritt för alla ÅF som är intresserade, att ta kontakt med den närmaste distributoren, som ligger i Tyskland... 😠

Postat
Ingen aning, men det är ju fritt för alla ÅF som är intresserade, att ta kontakt med den närmaste distributoren, som ligger i Tyskland... 😳

Nä, köper den genom dig isåfall... blir bara förvånad att så få i Sverige har den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.