Jump to content
Annons

AD/DA omvandlare som ljudkort?


leaf

Recommended Posts

Funderar på att använda en AD/DA omvandlare som ljudkort för att få bättre ljudkvalitet.

Har för mig att jag läst om att det finns de som använder AD/DA omvandlare på detta sätt.

Jag behöver inte mer än stereo ut och inga in då jag inte spelar in några instrument, använder bara mjukvara i dag.

Någon som har erfarenhet av detta?

Hur är det med latency om man kör via digital optisk från datorn direkt till AD/DA:n? borde ju inte bli någon extra latency?

Det vore ju optimalt med AD/DA som ljudkort till datorn för då kan man ju använda den till CD spelaren och DVD:n också!

Behöver en AD/DA med hörlursutgång med bra kvalitet som orkar driva tröga hörlurar som mina Beyerdynamics DT990.

Min budget är ca 7000:-

Tacksam för råd och tips

🥰

Redigerat av leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Borde fungera utmärkt.

Visserligen använder du en liten del av datorns ljudenhet, den del som skapar digitalt ut. Men hela ljudet skapas ju externt.

Extra latency blir det inte märkbart (vi talar under 1 ms i alla fall).

Tips på riktigt bra burk är Benchmark Dac1. Kring 11 tusen hos www.thomann.de. Kolla annars www.vendolin.se för bra priser. Blocket också.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du PC med windows och använder någon ljuddevice som inte stöder Asio drivrutiner så kommer latencyn som ett brev på posten.

Inget problem utom vid inspelning av tex sång eller keyboard.

Har du Mac så går det fint att köra en AD/DA eftersom latencyn är bättre i MacOSX än i Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Mac, men jag förstår inte varför det skulle bli mer latency annat än kanske någon ms som trombonisten skrev.

Ska kolla in Benchmark Dac1 och RME DA2.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du får samma latency med en AD/DA som du har på ditt interna ljudkort eftersom det de facto är det som du kommer att ta digitalsignalen ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...