Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar på om man kanske mixar låtarna bättre i hyffsade lurar än i hyffsade monitorer, eller vad tror ni? är det kanske lättare att köpa ett par akg lurar för 1000kr och få ett bra resultat, änn att köpa tex yamaha monitorer för 3500 och sätta dom på måfå i ett rum där det kan studsa ljud i väggarn osv. eller har jag fel? HJÄLP ni som är lite mer erfarna på detta kan ni ha några bra tips

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Det är en smaksak.

Jag gillar inte att mixa i lurar. Men om jag var tvungen så går det.

Du behöver ju inte köpa nya monitorer för flera tusen för att mixa. Kolla in Vendolin och begagnade grejer.

Kolla här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=63588

1200 spänn för ett par Tannoyer, har du bara en gammal reciever liggandes hemma så har du löst monitor problemet billigt och dessutom kanske kan köpa bra lurar med!

drloop (oregistrerad)
Postat

Stickig diskant brukar inte vara så bra om man har problem med öronen. En delbilligare lurar har jädrigt mycket topp.

Men starkt spelat i lurar så spelar det ingen roll vilka lurar man har, det är oftast ljudtrycket som avgör brus och sus nivån efter en inspelning

Postat
  slejnard sa:
En halv OT-fråga: Har börjat få lite ont/sus i öronen med mina billiga lurar (slutna ca 250 kr). Inte att de är osköna men är det bättre med kvalitetslurar gällande tinnitussymptom? Öppna/slutna?

Börjar faktiskt känna samma sak. Känns mer som att öronen inte "andas" och blir täta. Råka ut för det en annan gång och då blev det vårdcetralen + en spruta i örat (öronskölj).

Sen hörde jag jädrans bra igen och suset va borta:D

Har ju grannar som klagar om man sitter med högtalare på hela tiden så det blir lätt att man tar på sig lurarna lixom.

Postat

Meen.. Man MÅSTE mixa i både lurar och monitorer.. När jag mixar så så lyssnar jag i första hand i monitorhögtalare.. Nu har jag turen att äga väldigt bra sådana (JBL 4430).. Men jag lyssnar också i lurar och i mindre monitorer.. Allt har att göra hur seriös man är.. Men att välja mellan monitorer och hörlurar är som att välja mellan the och kaffe.. Båda behövs 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Försök att ha det som vana att inte spela starkt i högtalare eller hörlurar. Dels blir man trött i öronen och dels så hör man på stark volym inte alla detaljer.

Naturligtvis är bra att gasa på ibland men bara korta stunder.

Postat
  hegobald sa:
Meen.. Man MÅSTE mixa i både lurar och monitorer.. När jag mixar så så lyssnar jag i första hand i monitorhögtalare.. Nu har jag turen att äga väldigt bra sådana (JBL 4430).. Men jag lyssnar också i lurar och i mindre monitorer.. Allt har att göra hur seriös man är.. Men att välja mellan monitorer och hörlurar är som att välja mellan the och kaffe.. Båda behövs 😄

Snarare mellan Öl och Kaffe för min del om vi ska gå på den linjen!

Postat
  hegobald sa:
Meen.. Man MÅSTE mixa i både lurar och monitorer.. [...] Allt har att göra hur seriös man är..[...]

Jag har mixat alla mina låtar uteslutande i lurar sen ett dryg år tillbaka och det fungerar hur bra som helst. Vadå "hur seriös man är"?

Postat

Om du ska mixa i hörlur så satsa på kvalitet.

Med ett par bra slutna lurar så behöver du inte ha så hög volym.

Jag har ett par AKG lurar som passar mig väldigt bra.

Rent och klart så att jag hör allt.

Postat

Jag håller också på att köpa beg, dubbelt så bra monitorer för samma pris!

Och även om man köper svindyrt tar det ett tag innan man lär sig hur de låter.

Lurar har jag Beyerdynmaics DT 250, de tycker jag är vidrigt bra. Rattar jag så det låter bra i både dom och EWventmonitorerna låter det lika överallt sen.

Event RULES!

Postat
  slejnard sa:
Jo jag har nog mestadels låg volym å mixar i både stereon å hörlurar. Blir investering snart, har blängt på AKG 271. Och billiga monitorer. Bara i tittarstadiet än men... tack för lite svar iaf!

Dom lurarna har jag, det är riktigt schysst ljud i dessa, dock tycker jag inte som många anser att dom är bra att mixa i, men lär man sig dom så går det säkert på något skumt sätt att lura hjärnan att mixa rätt.

• 3 veckor senare...
Postat

att tänka på när man mixar med lurar är att du kommer uppleva en skillnad i bredd jämfört med när du lyssnar i högtalare. Detta beror på att ljudet från en lur bara når det ena örat, till skillnad från högtalarlyssning då man får ett korshörande. Alltså att båda öronen kommer nås utav ljudet från båda högtalarna, fast vid olika tidpunkter.

Vid högtalarlyssning upplever man "full bredd" vid 1,5 ms skillnad i ankomsttid. Medan det i lurar räcker med 0,5 ms. Nu pratar jag alltså effekter som uppstår vid panorering, och inte något som uppstår akustiskt i rummet.

Det gäller att vänja sig vid de lurar/monitorer som man valt att mixa i!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.