Jump to content
Annons

skall allt i mixen eq-as olika för att få plats


rockstone

Recommended Posts

skall precis allt i mixen på en låt, eq-as olika för att få plats och för att det ska bli bra separation eller ska tex lead sången och körerna ha likadana eq inställningar? det kanske bara är olika instrument som skall ha olika eq kurvor? kompgittarer och solo gittar kanske ska ha samma? finns det nån som kan förklara detta. jag är ute efter bra separation

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan få lika många svar på den frågan, som det finns medlemmar som svarar - och det kan dessutom bli olika beroende på vad det handlar om för musik... 😉

Det är inte säkert att allt måste eq:as - och det är ofta bra att vara lite försiktigare med sången (åtminstone om man har ett bra grundljud direkt från micen). Det är ju leadsången som är mest informationsbärande (och dessutom är sången troligen det som de flesta reagerar på om den låter "fel"), så den ska också tillåtas att ta plats. Körerna behöver inte ha samma utrymme eftersom de bara fungerar som stöd för leaden och normalt inte ligger lika långt fram i mixen. Om man däremot gör låtar där man vill ha körerna väldigt framträdande, så man kan gärna vara lite försiktig med eq där också och hellre placera ut stämmorna lite i stereobilden i stället...

När det gäller gitarrerna, så är det bra att börja med att placera ut dem i stereobilden, men de får gärna ha lite olika eq också, så att de inte grötar ihop sig. Har du flera gitarrer, så är det väldigt lätt att det bara blir en tjock smet där man inte kan urskilja någonting alls, så man får försöka tänka på att varje enskilt instrument inte behöver låta "bra", utan lyssna mer på helheten, eftersom det är den färdiga mixen som ska låta bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tackar du verkar ha koll på det mesta claes! om man dubbar en kompgittar, då ska den väll helst ha samma eq.inställningar och panoreras ut åt varsit håll så man inte hör någon skilnad på den alls väll? bara att det är ett fetare gittarljud,

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tackar du verkar ha koll på det mesta claes! om man dubbar en kompgittar, då ska den väll helst ha samma eq.inställningar och panoreras ut åt varsit håll så man inte hör någon skilnad på den alls väll? bara att det är ett fetare gittarljud,

Så är nog det vanligaste sättet att hantera två kompgitarrer som spelar samma sak. Om Du bara dubbat detta snyggt så låter det som en gitarr fast fetare. Dock är det fritt fram att prova andra lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ge "sken" av bredare ljudbild ska du definitivt inte sträva efter (exakt) samma EQ-inställningar. Inte alltid. "Fett" blir det ändå.

Precis!

Om det är samma sorts ljud så är det bättre att ha olika eq, eftersom man då lättare kommer att kunna höra skillnad mellan dem. Med exakt samma och så utpanorerat på varsitt håll, så kan det i stället bli så att det låter som en gitarr som är bredare än bredast, så det är inte lyckat, utan då blir det lätt den där tjocka smeten som man vill undvika. Det är som sagt slutmixen som ska bli "fet" och inte de enskilda instrumenten.

EDIT: ...och på Wonderboys svar, så ser du det jag sade i första svaret; att du kommer att få olika svar beroende på vem som svarar, eftersom det finns olika åsikter om vad som blir bäst och olika uppfattningar beroende på genre etc, så ta de råd du får med en nypa salt (även mina) och experimentera själv med utgångspunkt från de olika beskrivningarna, så hittar du till slut vilket DU tycker blir bäst. 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

närmickade trummor då? får dom hålla sig inom samma frekvensområde eller blir det bara ett enda dovt muller då? eller skall varje enskild trumma ha sitt eget frekvensområde för att få plats, å senn över häng och rumsmick på någon annan frekvenz?? rena grekiskan detta

Link to comment
Dela på andra sajter

närmickade trummor då? får dom hålla sig inom samma frekvensområde eller blir det bara ett enda dovt muller då? eller skall varje enskild trumma ha sitt eget frekvensområde för att få plats, å senn över häng och rumsmick på någon annan frekvenz?? rena grekiskan detta

Det finns inga färdiga svar på dina frågor tyvärr. I sånt fall hade det bara varit att skriva en bok om hur man eq:ar på det perfekta sättet men någon sådan bok finns såklart inte.

Detta beror så klart på att allting låter olika beroende på vad det är man spelar in, vart man spelar in det, vem som spelar, vilken/vilka mikrofoner man använder, vilka fler element som finns i mixen, vilken musikstil det är ... osv osv osv.

Med andra ord så öva öva öva är det som gäller.

Ett bra tips är att sätta dig med olika inspelade källor och träna genom att öppna en EQ på den aktuella kanaler och ställa in ett filter med ett relativt smalt Q-värde, förslagsvis runt 4-5, och höja gainen med 3-5 dB. Sen sveper du detta filter över frekvensområdet och då kommer du höra vad som du tycker låter bra och vad som skulle behövas ta bort.

På så sätt lär du dig hur de olika frekvenserna låter och du kan då höra vad som behövs göras genom att höra den oprocesserade filen.

Mina 10 ören.

Link to comment
Dela på andra sajter

närmickade trummor då? får dom hålla sig inom samma frekvensområde eller blir det bara ett enda dovt muller då? eller skall varje enskild trumma ha sitt eget frekvensområde för att få plats, å senn över häng och rumsmick på någon annan frekvenz?? rena grekiskan detta

Allt i ett trumset har ju frekvenser inom vilka de låter, både bra och dåligt. Tricket är ju att lyfta fram de områden som låter bra och ev behöver förstärkas för att höras. Lika viktigt (viktigare?) är att få bort de frekvenser som bara stör och ställer till det. Alla trummor har ett område där man hör tillslaget bra - skärpa och attack. På pukor hamnar jag ofta vid ungefär samma frekvensområde när jag letar efter detta, oavsett om det handlar om första, lilla hängpukan eller stora golvpukan. Däremot så hittar jag botten i varje puka på olika ställen beroende på bl a pukans dimensioner. På en golvpuka hittar man ofta botten väldigt långt ner i frekvenserna. Sen handlar det om att se till att frekvenserna i de olika instrumenten inte krockar och bildar en frekvenspuckel som bygger upp. Detta kan man ofta lätt se med en frekvensanalysator. Kan vara knepigt att endast lösa med hörseln om man är lite ovan. Många brukar ha problem i början med detta avseende bastrumma och elbas. Försök lösa detta genom att skapa unik plats för båda. Löjligt exempel men bara för att förtydliga: Hitta botten i elbas vid 70 - 90 H och bastrumma 50 - 70 H eller vice versa beroende på musikstil o andra preferenser. Prova också att sänka en eller ett par db på det konkurrerande instrumentet i samma område som Du gjort en liten höjning på det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga färdiga svar på dina frågor tyvärr. I sånt fall hade det bara varit att skriva en bok om hur man eq:ar på det perfekta sättet men någon sådan bok finns såklart inte.

Försökte desperat googla fram en sån bok bara för det, men hittade faktiskt inget! 🙂

Istället hittade jag det här: http://www.macosxhints.com/article.php?sto...040902070807431

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Allting jobbar inom "sitt eget" frekvensområde redan vid inspelning, så i en bra arrad/skriven/inspelad låt så behövs det mindre pill med EQ. Det man ofta gör med EQ är att förstärka karaktären som redan finns i instrumentet. Att försöka placera något i ett nytt frekvensområde, tex en ljus gitarr som inte får plats i mixen som man vill få ner till att höras mer i lägre register, resulterar nästan alltid i grötighet. Då är det bättre att spela om i annan oktav/lägga ackorden annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar! har oxå hört att man ska skära bort allt under 50hz? för det är bara onödigt material som förstör mixen, frågan är då: om jag använder tex guitar rig och ez drummer, skall jag skära bort allt under 50hz där med eller är det redan klart när jag använder färdiga ljud? och ifall det nu redan är gjort på (fabriken) och jag skär det 50hz, är det då bortskärt 100Hz och jag har förstört en del av ljudet?

OBS 50 hz kanske är fel ,det kanske ska va 80 eller 30 minns ej riktigt

Link to comment
Dela på andra sajter

har oxå hört att man ska skära bort allt under 50hz? för det är bara onödigt material som förstör mixen, frågan är då: om jag använder tex guitar rig och ez drummer, skall jag skära bort allt under 50hz där med eller är det redan klart när jag använder färdiga ljud? och ifall det nu redan är gjort på (fabriken) och jag skär det 50hz, är det då bortskärt 100Hz och jag har förstört en del av ljudet?

Skär du vid 50Hz, så är det 50Hz som blir... ... bortskärt. Teoretiskt sett. Sedan kan nivån för de olika frekvenserna givetvis påverkas beroende på filtrets karaktär (branthet, brytfrekvens etc).

"Ska" är inte något man "måste"... Rock/Pop lider ingen dödligt avgörande förlust om du skär vid 50Hz — men om du ska svänga dig med fjortisdunk och allehanda dance, så gynnar det nog ditt anseende att skära lite längre ner.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att elbasens låga E ligger på ca 41Hz, så är det kanske inte alltid läge att skära vid 50Hz 😄 - men många instrument kan man absolut skära vid 50 Hz - eller högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att elbasens låga E ligger på ca 41Hz, så är det kanske inte alltid läge att skära vid 50Hz 😄 - men många instrument kan man absolut skära vid 50 Hz - eller högre.

Fast nu får du det att låta som att man inte skulle höra e-strängen om man skärde vid 50 Hz och det stämmer ju inte. Viss musik vill man inte ha lågbas i helt enkelt.

Mina två ören går till att om mixen låter bättre av att du skär vid 50 HZ så skär vid 50HZ. Annars låt bli. Viktigast är att mixen låter och känns rätt.

MVH

Anders

EDIT: Som svar på usprungsfrågan så är det ju så olika så att man inte kan säga varken ja eller nej som många sagt här innan. Samma sak när det gäller trummorna. Ibland vill man ha ett kit som låter riktigt naturtroget och ibland vill man ha ett kit där kick och virvel smäller i ansiktet. Hur du ställer din Eq är ju helt beroende på vad du vill ha för slutresultat och hur producenten spelat in det. Om det är en duktig producent så hör du i grundljudet vart han/hon vill dra ljudet och dessa val som redan är gjorda gör "om producenten är duktig" att mixen faller på plats rätt enkelt oftast 🙂

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu får du det att låta som att man inte skulle höra e-strängen om man skärde vid 50 Hz och det stämmer ju inte. Viss musik vill man inte ha lågbas i helt enkelt.

Mina två ören går till att om mixen låter bättre av att du skär vid 50 HZ så skär vid 50HZ. Annars låt bli. Viktigast är att mixen låter och känns rätt.

MVH

Anders

Med tanke på att det har förekommit frågor i forumet om brickwall-filter som skär tvärt vid en viss frekvens, så tyckte jag att det kunde vara bra att påpeka. Vanliga eq skär inte tvärt vid den inställda frekvensen, så där är det inga problem, utan då faller eq-kurvan mjukt neråt och man har frekvensinnehåll en bra bit ner, men allt svagare ju längre ner man kommer.

Helt rätt att man måste använda öronen och själv avgöra vad som verkligen LÅTER bäst - och inte gå blint på några specifika värden när man tar sina beslut för mixningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

närmickade trummor då? får dom hålla sig inom samma frekvensområde eller blir det bara ett enda dovt muller då? eller skall varje enskild trumma ha sitt eget frekvensområde för att få plats, å senn över häng och rumsmick på någon annan frekvenz?? rena grekiskan detta

Vad gäller trummor tycker jag oftast att det är väldigt bra att låta bli att pilla för mycket med varje enskild kanal, utan utgå från en kanal (typ OH eller ambience) som du tycker låter bra, och fyll sedan på därifrån. Om mickarna är riktigt noggrant placerade från början så ska du inte behöva skära sönder alltihop med eq:s. Det kan ju t ex hända att virveln får skitfet botten genom en pukmick, och då behöver man ju inte eq:a och gejta sönder pukmickarna bara för sakens skull. Och dessutom håller jag med om allt elof skrev. Du kan ha hört det förr: skit in, skit ut.

En gitarr ska inte behöva eq:as så jävla mycket vid mix, för den ska ha sin plats redan när den spelas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att elbasens låga E ligger på ca 41Hz, så är det kanske inte alltid läge att skära vid 50Hz 🙂

Hoppla, homie! Successivt nivåreducerade 9Hz till råttorna... Det påpekade du bara för att du själv är bassist i botten (pun intended)! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
tack för alla svar! har oxå hört att man ska skära bort allt under 50hz? för det är bara onödigt material som förstör mixen, frågan är då: om jag använder tex guitar rig och ez drummer, skall jag skära bort allt under 50hz där med eller är det redan klart när jag använder färdiga ljud? och ifall det nu redan är gjort på (fabriken) och jag skär det 50hz, är det då bortskärt 100Hz och jag har förstört en del av ljudet?

OBS 50 hz kanske är fel ,det kanske ska va 80 eller 30 minns ej riktigt

Oavsett EQ, så glöm inte panorering. Testa och se om du kan lösa saker med panorering innan du sträcker dig efter EQ. Allt för många tror att om det inte låter klart så sträcker de sig efter EQ och försöker lösa det med att skära bort när det istället hade lösts enklare med att panorera. Inte alltid men ofta. Nu menar jag givetvis inte basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...