Jump to content
Annons

ska köpa en gitarr att kompletera min hagström swede med


sixties

Recommended Posts

Annons
Rickenbacker ska jag testa men den ligger lite för högt i pris. Firebirden har jag testat och gillade minihumbucker ljudet.

Jo de är dyra, men man får mycket för pengarna, tycker jag i alla fall. Själv snubblade jag på en i San Francisco för några år sedan. Jag gav lite mindre än 10 lakan för den inklusive org.hardcase, sprillans. Eftersom tanten inte gav plats åt den i sängen får den ligga under sängen nu. 😛😄 Firebirden kan nog också springa iväg lite i pris tyvärr...

Nu har jag köpte en Vintage Telecaster och spelat några dagar på den, tycker den låter bra och känns skön att spela på.

är ingen gitarr expert men känner mig nöjd för tillfället, fick den intornerad och fixad i affären (slipad i sadelspåren, filad på band ändarna, sandpapprad på hals och band ändar, knackad på vissa band som var för höga).

Låter som ett bra köp, bra att du ser till att den är i toppskick. Priset går självklart ner ganska mycket om den måste renoveras, men vad jag förstår behövde du inte byta ut några originaldelar på den.

Själv tycker jag att telen har ett mer användbart ljud än en strata. Dessutom så är den med sina enkla former en av de snyggaste elgitarrerna som finns. Inget ont om hagström, men jag gissar att telen kommer att bli favoriten ett tag framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte telen saknade jag mittmicken så att jag byggde om telen och satte dit en mittmick, lite annorlunda än på de orginal tremickade telena. Jag har kvar trevägsbrytaren, men ersatt tonkontrollen som jag aldrig använder på nån gitarr, till en steglös balanskontroll mellan stall och mittmick. Älskar det, använder det hela tiden

Ha ha!

Jag var på Jam i Göteborg i dag för att testa resonatorgitarrer och då stod den där!!

En tele med singelcoil i mitt pos. Den såg lite hemmamodifierad ut, vet inte om det var annan färg på pickupen eller vad det var

men jag tänkte på herr Nilsson och smålog! Nu när jag läser tråden igen ser jag att du pratar om "orginal tremickade" så antagligen

har aldrig denna gul-beige semitransparanta skapelses kropp smekts av herr Nilssons händer, men det var lite kul ändå.

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

är än så länge nöjd med micarna, har aldrig fått till ljudet i min stärkare med min hagström men när jag pluggade in telen så lät det nästan rätt direkt.

har aldrig gillat telen för att den är så ful (speciellt huvudet) och lundell och springsteen är ju inga förbilder för mig precis.

nu märker jag den är både skön att lira på och låter bra.

egentligen ville jag ha en sådan här:

gtr_Wh-jrElite.jpg

men den hade blivit mycket dyrare och original mosriten går på 15000:- så då tänkte jag att telen har ju liknande mic placering och kunde funka lika bra i inspelnings sammanhang.

nu ska jag göra minst en Real Kids låt!!

Real Kids-Solid Gold

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja grattis! Många är det som bytt lite gitarrer då och då, men plötsligt testat en tele och sen blivit monogam för resten av livet. Det lilla huvudet på telen lär man sig att älska totalt och fullständigt, hela gitarren tycker jag är den vackraste elgitarr som gjorts, utan att skämta. Tyckte den såg tråkig ut förr, inte nu, det enkla är det vackra. Det är världens första serietillverkade elgitarr och det är inte för inte den är bland de populäraste än.

Jämför man med stratorna så är det mindre tryck i stratorna, Jimi Hendrix, resp snäll-country gör att man kanske tänker tvärtom. Men med en tele kan man få att tryck och en dist som verkligen biter igenom trummor och bas och andra instrument i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...