Jump to content
Annons

Polyrytmik?


Renfield

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons
maart (oregistrerad)
Är polyrytmik t.ex. när en gitarr spelar åttondelar medan en annan spelar fjärdedelar eller är det när man t.ex. spelar två fjärdedelar i en sång i tre fjärdedelstakt?

Polyrytmik brukar man kalla när två olika rytmer spelas samtidigt. Det enklaste är, som du skriver, åttondelar mot fjärdedelar, eftersom åttondelarna är dubbelt så snabba som fjärdedelar. Underdelning brukar man kalla det. Ett annat exempel på underdelning är trioler. Trioler är tre lika långa toner under tiden av ett annat notvärde, t.ex. fjärdedel eller halvnot. Man kan även spela tre fjärdedelstrioler mot t.ex. 2 fjärdedelar vilket ger "standardpolyrytmen" 3 mot 2. Man kan kombinera i det oändliga men de vanligaste är 3 mot 2, 2 mot 3, 3 mot 4 och 4 mot 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Meshuggah fixar det rätt okej! Två rytmer mot varandra.

Exempel Pantera:

rätta mig om jag har fel, men för mig låter det mer som polymetrik än polyrytmik (lyssnade bara snabbt i jättejättedåliga högtalare så jag kan mycket väl ha missat nått). Polymetrik bygger på en upprepad fras/melodifigur som inte är lika lång som taktarten utan hela tiden förskjuts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Polyrytmik brukar man kalla när två olika rytmer spelas samtidigt. Det enklaste är, som du skriver, åttondelar mot fjärdedelar, eftersom åttondelarna är dubbelt så snabba som fjärdedelar. Underdelning brukar man kalla det. Ett annat exempel på underdelning är trioler. Trioler är tre lika långa toner under tiden av ett annat notvärde, t.ex. fjärdedel eller halvnot. Man kan även spela tre fjärdedelstrioler mot t.ex. 2 fjärdedelar vilket ger "standardpolyrytmen" 3 mot 2. Man kan kombinera i det oändliga men de vanligaste är 3 mot 2, 2 mot 3, 3 mot 4 och 4 mot 3.

hmm.... jag tänkte på en låt jag gjort, Floating Caravan at Sunset (ligger på min myspacesida), där sticket är uppbyggt så att gitarr o bas börjar (2:27 in i låten) i fyrtakt. Sedan kommer mellotron i samma tempo men figuren är så att säga över fem taktslag istället så den går i samma tempo men i femtakt, liksom pianot som kommer in efter det. Till sist en sologitarr som jag inte riktigt vet vilken taktart den har 🙂 Sedan (ca 4:02 i låten) landar alla på samma slag i slutet av det partiet.

Men vad kallas detta då? Låter som det skulle kunna kallas polyrytmik tycker jag men det är ju inte samma sak som maart beskriver...?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
hmm.... jag tänkte på en låt jag gjort, Floating Caravan at Sunset (ligger på min myspacesida), där sticket är uppbyggt så att gitarr o bas börjar (2:27 in i låten) i fyrtakt. Sedan kommer mellotron i samma tempo men figuren är så att säga över fem taktslag istället så den går i samma tempo men i femtakt, liksom pianot som kommer in efter det. Till sist en sologitarr som jag inte riktigt vet vilken taktart den har 🙂 Sedan (ca 4:02 i låten) landar alla på samma slag i slutet av det partiet.

Men vad kallas detta då? Låter som det skulle kunna kallas polyrytmik tycker jag men det är ju inte samma sak som maart beskriver...?

Det är polymetrik. Som jag skrev i mitt förra inlägg: Polymetrik bygger på en upprepad fras/melodifigur som inte är lika lång som taktarten utan hela tiden förskjuts.

Edit: kort sammanfattning:

Polyrytmik är olika antal slag över lika lång tid. Det kan vara så enkelt som två fjärdedelar i en stämma och en halvnot i en stämma.

Polymetrik är en fras eller annan figur som inte är lika lång som låtens taktart (t.ex. i vanlig 4/4 kan man spela en fras som är fem fjärdedelar lång och sen börja om direkt, vilket betyder att nästa fras börjar ett slag senare i takten efter än den första)

Hoppas detta klargjorde lite

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

De två namnen, polyrytmik och polymetrik, är väll ganska beskrivande i säg?

Polyrymik, "fler-rytmik". Flera olika rytmer spelade samtidigt.

Polymetrik, "fler-messur", alltså flera stråfer, av olika längd, spelade samtidigt.

Det ena utsluter inte det andra och och inget utav dem behöver egentligen vara speciellt komplicerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är polymetrik. Som jag skrev i mitt förra inlägg: Polymetrik bygger på en upprepad fras/melodifigur som inte är lika lång som taktarten utan hela tiden förskjuts.

maart - du måste ha postat ditt inlägg under tiden som jag skrev på mitt 🙂 annars verkar man ju lite dum, hehe... Ja, då har jag lärt mig nått nytt idag oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
maart - du måste ha postat ditt inlägg under tiden som jag skrev på mitt 😄 annars verkar man ju lite dum, hehe... Ja, då har jag lärt mig nått nytt idag oxå!

Sånt som händer... hoppas du förstod skillnaden på polyrytmik och polymetrik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Är polyrytmik t.ex. när en gitarr spelar åttondelar medan en annan spelar fjärdedelar eller är det när man t.ex. spelar två fjärdedelar i en sång i tre fjärdedelstakt?

Som den trummis jag är säger jag min mening då ingen klar definition tycks ha givits i tråden.

Faktum är att jag lägger ett funnet citat direkt som beskriver det rätt bra:

Two different rhythmic patterns do not result in a polyrhythm (when played simultaneously), when one of those rhythms can be contained in the subdivision of the beat that is implied by the other rhythm.

Du kan ta 3:2, 4:3, 5:3 etc, men 4 över 2 och 8 över 4 etc skulle jag knappast räkna som en polyrhytm - bara en underindelning av den givna

rytmen, inte två av varandra oberoende rytmer ställda mot varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...