Jump to content
Annons

DrumkitFrH spår hoppar ner ett steg.


grimmer

Recommended Posts

Hej!

När jag ska dra över spår från Drumkit from Hell rutan till ljudspåren, så hamnar jämt den nya rutan trumljud jag drar över underst.

Dom hamnar alltid i början av spåret också, drar jag över 8 st små rutor "ljud" så har jag 8 rader där alla börjar samtidigt?

🙂

Jag vill ju att ljudrutorna ska placeras efter varandra på samma spår när jag lägger trummor t.ex. Nån som vet hur man ändrar detta??

😄

OCH ett litet "fel" till, när jag ska lyssna på trumljuden nu i rutan där man drar dom ifrån, så kommer inget ljud. Men ljudet kommer om de

ligger i ljudspåret. Vad nu då lixom?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta var ett problem i tidigare cubase-versioner.. kör du sx2?

I Cubase 4/5 hamnar midifilen precis där du släpper den i arret.

Kolla i Prefs/MIDI/Midi file import, om det finns nån inställning där som evt skulle kunna hjälpa. Men jag vet att jag haft samma problem i en cubaseversion, och det gick inte att fixa. Det löste sig i versionen efter, minns inte om det var SX3 eller C4 där de hade fixat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var ett problem i tidigare cubase-versioner.. kör du sx2?

I Cubase 4/5 hamnar midifilen precis där du släpper den i arret.

Kolla i Prefs/MIDI/Midi file import, om det finns nån inställning där som evt skulle kunna hjälpa. Men jag vet att jag haft samma problem i en cubaseversion, och det gick inte att fixa. Det löste sig i versionen efter, minns inte om det var SX3 eller C4 där de hade fixat det.

Det är Cubase SX version 3.0.2 - Build 625, är det ett problem Cubase alltså? faaaasen....

Du råkar inte veta varför jag inte hör nå ljud i Drumkit from Hell rutan, jag kan spela på det virtuella trumsetet, men kan alltså inte lyssna till de "förprogrammerade" ljuden

där förrens jag har fört över dom till det riktiga ljudspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag missuppfattat, men om du drar en midifil från DFH till Cubase, och Cubase då skapar ett nytt spår.. så är kanske det nya spåret inte kopplat till DFH?

Midi-"rutan" i sig har ju inget ljud, det är bara mididata - det måste ligga på ett spår som skickar datat in i pluggen för att det ska bli nåt ljud.

kolla i Prefsen om det finns nån inställning under "Import midi file" som kan vara relevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Cubase SX version 3.0.2 - Build 625, är det ett problem Cubase alltså? faaaasen....

Du råkar inte veta varför jag inte hör nå ljud i Drumkit from Hell rutan, jag kan spela på det virtuella trumsetet, men kan alltså inte lyssna till de "förprogrammerade" ljuden

där förrens jag har fört över dom till det riktiga ljudspåret.

Hum.... Alltså det är gjort så att DFH har en egen ruta som ligger i Cubase så att säga, drar jag trumspår över till spåret och trycker play så låter det, som det ska. 😄

MEN problemet är alltså att den skapar nya spår som lägger sig under det första hela tiden, för varje ljud/midi/trumspår jag drar över, då blir det att jag får sitta och

flytta upp dom till första ljudspåret hela tiden och lägga dom där de ska vara. 😲 Samt at jag får sitta o radera de ljudspår som uppstår under efter varje gång jag dragit

över en ruta. 🙂

Sen ska man ju i DFH rutan kunna testköra alla spårexempel som finns, genom att trycka på dom och se "aha såhär ska det låta" du vet, och dra över de till spåret.

Problemet är att nu går det helt plötsligt inte, så jag måste dra över de till ljudspåret för att "testlyssna" :-/ ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Hum.... Alltså det är gjort så att DFH har en egen ruta som ligger i Cubase så att säga, drar jag trumspår över till spåret och trycker play så låter det, som det ska. 😐

MEN problemet är alltså att den skapar nya spår som lägger sig under det första hela tiden, för varje ljud/midi/trumspår jag drar över, då blir det att jag får sitta och

flytta upp dom till första ljudspåret hela tiden och lägga dom där de ska vara. 😲 Samt at jag får sitta o radera de ljudspår som uppstår under efter varje gång jag dragit

över en ruta. 😏

Sen ska man ju i DFH rutan kunna testköra alla spårexempel som finns, genom att trycka på dom och se "aha såhär ska det låta" du vet, och dra över de till spåret.

Problemet är att nu går det helt plötsligt inte, så jag måste dra över de till ljudspåret för att "testlyssna" :-/ ????

Ok.

- Det som du dragdroppar från dfh är midifiler, kanalerna som bildas är midikanaler/midispår, alltså inte ljudspår/kanaler.. bara för att klargöra.

- Problemet att det bildas nya spår ligger i cubase, vet inte om du kollat i prefs som jag föreslagit, men jag vet att i nån cubaseversion så var det bara så det var, man kunde inte ändra det.

- Angående att provlyssna i dfh, vet jag inte varför det slutat funka.. vilken dfh är det du kör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...