YogSothoth Postat 17 mars 2009 Postat 17 mars 2009 Hej! Lite bakgrund först: Jag kommer det nĂ€rmaste Ă„ret (om nĂ„gra mĂ„nader) ge mig av till Australien och kuska runt i en Land Cruiser. PĂ„ resans gĂ„ng hade jag tĂ€nkt mig spela in lite enklare akustisk musik i en minimal portabel "hemstudio". Till frĂ„gan; skulle det funka att ha studion utomhus? Bilen Ă€r ju pĂ„ tok för liten för att ge vettig akustik, och den kommer förmodligen vara fylld med campingutrustning och annan bröte. Jag tĂ€nker fixa nĂ„got slags hopfĂ€llbart bord för laptop, ljudkort mm, montera monitorer i hemgjorda fĂ€sten som hĂ€nger frĂ„n takrĂ€cket och sen ha ett utdragbart solskydd som "tak". Ăr det nĂ„gon som testat nĂ„got liknande? Man fĂ„r ju mindre problem med reflektioner, men det blir vĂ€l annat som stĂ€ller till det istĂ€llet antar jag... Vad tror ni det finns för fallgropar? VĂ€dret Ă€r ju naturligtvis en faktor, man fĂ„r helt enkelt se till att tajma inspelningarna nĂ€r det Ă€r vackert vĂ€der och relativt vindstilla. Hur Ă€r det med basen? Blir det för tunnt att köra med t.ex. Adam A5 som monitor? Avsaknaden av vĂ€ggar gör vĂ€l att basenergin sprider sig pĂ„ ett helt annat sĂ€tt? En sub kanske kan behövas... /Andreas
DivineCo Postat 17 mars 2009 Postat 17 mars 2009 Det Àr klart att det gÄr. Kolla in Musikmixen pÄ SVT för lite inspiration.
mimla Postat 17 mars 2009 Postat 17 mars 2009 Hej! Lite bakgrund först: Jag kommer det nĂ€rmaste Ă„ret (om nĂ„gra mĂ„nader) ge mig av till Australien och kuska runt i en Land Cruiser. PĂ„ resans gĂ„ng hade jag tĂ€nkt mig spela in lite enklare akustisk musik i en minimal portabel "hemstudio". Till frĂ„gan; skulle det funka att ha studion utomhus? Bilen Ă€r ju pĂ„ tok för liten för att ge vettig akustik, och den kommer förmodligen vara fylld med campingutrustning och annan bröte. Jag tĂ€nker fixa nĂ„got slags hopfĂ€llbart bord för laptop, ljudkort mm, montera monitorer i hemgjorda fĂ€sten som hĂ€nger frĂ„n takrĂ€cket och sen ha ett utdragbart solskydd som "tak". Ăr det nĂ„gon som testat nĂ„got liknande? Man fĂ„r ju mindre problem med reflektioner, men det blir vĂ€l annat som stĂ€ller till det istĂ€llet antar jag... Vad tror ni det finns för fallgropar? VĂ€dret Ă€r ju naturligtvis en faktor, man fĂ„r helt enkelt se till att tajma inspelningarna nĂ€r det Ă€r vackert vĂ€der och relativt vindstilla. Hur Ă€r det med basen? Blir det för tunnt att köra med t.ex. Adam A5 som monitor? Avsaknaden av vĂ€ggar gör vĂ€l att basenergin sprider sig pĂ„ ett helt annat sĂ€tt? En sub kanske kan behövas... /Andreas LĂ„ter ju som en skitrolig idĂ©! Ta bara med dig ett par lurar som du Ă€r vĂ€lbekant med ocksĂ„, sĂ„ garderar du dig mot mycket! Och vad gĂ€ller sjĂ€lva inspelandet sĂ„ finns det ju faktiskt vĂ€ggar att tillgĂ„ utomhus. En akustisk gitarr lĂ„ter sĂ€kert skitgött om du sitter i nĂ€rheten av nĂ„n klippvĂ€gg t ex? Kan inte pĂ„stĂ„ att jag testat, men min poĂ€ng Ă€r att det finns intressanta akustiska miljöer utomhus ocksĂ„, och inte bara öppet fĂ€lt. Kan du inte göra det till ett tema genom inspelningarna, att hitta stĂ€llen som lĂ„ter jĂ€vligt speciellt akustiskt? Typ distansmickad singer/songwriter i en liten bergsklyfta i australien tycker jag lĂ„ter intressant đ±
Emulator Postat 17 mars 2009 Postat 17 mars 2009 hÄller med ovanstÄende talare! Se till att dokumentera platserna med foto och gör en liten story kring varje lÄt. Det vore ju vÀlgit roligt som köpare av din skiva sen. Om vill ha mycket bas tycker jag yamaha HS80M kan vara ett alternativ.
YogSothoth Postat 17 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 17 mars 2009 (redigerat) DivineCo: Jag tror jag stĂ€llde frĂ„gan lite klumpigt, som sagt det Ă€r klart det gĂ„r, ville kanske mer fĂ„ lite tankar om vad man skall tĂ€nka pĂ„. Inspelningen tror jag inte Ă€r nĂ„t problem, men lyssningen kanske kan bli lurig. Hörlurar Ă€r givet som komplement, kommer Ă„tminstone köpa ett par bra slutna lurar för sĂ„ngpĂ„lĂ€gg. Tack för ett jĂ€ttebra tips ang musikmixen, kollade pĂ„ första avsnittet pĂ„ svtplay, snacka om vĂ€rldsmusik!đ Det dĂ€r med bergsklyfta lĂ€t ju jĂ€kligt roligt, mĂ„ste testas. TĂ€nker att det kan vara kul med lite bakgrundsljud ocksĂ„ ibland, kanske en flock kakaduor eller sĂ„. Skall absolut fota lite ocksĂ„, jag tĂ€nkte faktiskt göra lite panoramor pĂ„ intressanta platser. För typ hundra Ă„r sen praktiserade jag pĂ„ naturhistoriska i gbg och gjorde nĂ„gra panoramor/vr-bilder (lĂ€nkarna Ă€r nere pĂ„ höger sida), inga fotografiska mĂ€sterverk direkt, men det var jĂ€kligt kul. Det Ă€r jag och min handledare som sitter i valen. đ edit: stavning /Andreas Redigerat 17 mars 2009 av YogSothoth
cborg Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 Nice!! Det brukar vara vĂ€ldigt kĂ€nsligt med stereo-bilden ute fria luften (ni har sĂ€kert gĂ„tt förbi ett PA utomhus nĂ„n gĂ„ng) sĂ„ det gĂ€ller att sitta stilla i rĂ€tt lĂ€ge. đ En bra kardioid mikrofon kanske kan vara vĂ€lkommet nĂ€r ni vill ha med lite mindre av omgivningen. Det dĂ€r blir ju ett spĂ€nnande projekt!
Pesek Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 Du kan dock inte kalla det hemstudio sen, utan utomhus studio eller naturstudio đ SĂ„ tills vida att du inte bor utomhus ocksĂ„ đ
Matthew L Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 Du kan dock inte kalla det hemstudio sen, utan utomhus studio eller naturstudio đ SĂ„ tills vida att du inte bor utomhus ocksĂ„ đ Eller "bortstudio" đ
barrf Postat 19 mars 2009 Postat 19 mars 2009 (redigerat) Fan vad kul! Jag kommer ocksĂ„ antagligen spela in de akustiska instrumenten (akustisk gitarr, sĂ„ng och eventuellt andra grejer) pĂ„ mitt landstĂ€lle pĂ„ Lisö senare. TĂ€nkte ocksĂ„ ta bilder och grejer och om det kommer in lite vindbrus (som inte stör) eller kanske nĂ„gon bil eller nĂ„gon som promenerar sĂ„ fĂ„r det bli sĂ„! đ haha, ser fram emot att höra lite resultat sen. Tjoooo. Edit: Kom pĂ„ att exempelvis Cult of Luna spelade in Somewhere along the highway i nĂ„gon stuga mitt i skogen nĂ„gonstans i Norrland, och hör man riktigt noga pĂ„ sĂ„ngen sĂ„ hör man t.ex snödrivor som faller frĂ„n taket, och regndroppar ifrĂ„n istappar i vissa partier. Det ger faktiskt en magisk effekt för de som vet om det, eller har de rĂ€tta högtalarna/hörlurarna. đ Redigerat 19 mars 2009 av barrf
YogSothoth Postat 19 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 19 mars 2009 Jag ska ju bo i bilen sĂ„ nog blir det hemstudio alltid đ. Det blir förhoppningsvis en Land Cruiser som Ă€r konverterad till "campervan", bara jag kan hitta en som ligger i min prisklass. cborg: bra synpunkter, noterat. Det dĂ€r med bergsklyftan fick mig att spinna vidare lite, det mĂ„ste ju vara grymt att lĂ€gga pĂ„ reverb genom att spela upp en inspelning i en klyfta, grotta eller sĂ„ och spela in pĂ„ ny kanal. Som en naturlig plugg đ. DĂ„ kan man leka med inspelningar man redan gjort pĂ„ annan plats. Man fĂ„r nog lĂ€gga lite tid pĂ„ att hitta rĂ€tt placering pĂ„ mikar och högtalare, men det Ă€r det sĂ€kert vĂ€rt. /Andreas
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.