Jump to content
Annons

Ställa nivå på aktiva monitorer!

Recommended Posts

dblixt (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har precis investerat i ett par Fostex PM.04 monitorer och har nu en fundering hur jag ska göra för att smidigt ställa nivån på dem.

Jag har dem nu inkopplade på mitt Audiophile 24/96 kort och ibland till mitt Alesis IO|2. Med alesis'en är det ju enkelt då jag har en mainkontroll på enheten men på audiophilekortet finns ju bara mjukvarukontroller.

Hur gör ni andra? Har ni en mixer emellan eller någon speciell "grunka" som tex Samson C-Control?

Tacksam för bra förslag....

/Daniel, Skövde

Annons
Postat

Tjena

Level Pilot från TC-Electronic tycker jag är kalas bra. Snygg design och enkel att koppla in. Och sist men inte minst... är det skön känsla i vredet 😄

Ha de.

// Klas

Postat
Mackie Big Knob har jag. Mycket bra pryl....

Den där såg riktigt fin ut, lite dyr bara, finns det några andra alternativ som är liknande?

Postat (redigerat)
Ja, SM Pro Audio M-Patch2 eller NanoPatch...

Såg dom, dock inte riktigt vad jag letar efter.

Finns det kontroll enhet för Cubase? Tänker på Inspelningsknapp, Play, Forward etc!

Edit: Hittade faktiskt en: Steinberg - CC121

Redigerat av SoloNo1
Postat
Såg dom, dock inte riktigt vad jag letar efter.

Finns det kontroll enhet för Cubase? Tänker på Inspelningsknapp, Play, Forward etc!

Edit: Hittade faktiskt en: Steinberg - CC121

Detta löser inte ditt volymproblem. Du vill justera volymen analogt efter DA-omvandlare, annars reduceras kvalitén.

Postat
Detta löser inte ditt volymproblem. Du vill justera volymen analogt efter DA-omvandlare, annars reduceras kvalitén.

Jäpp! Och då är en passiv attenuator (och inte en aktiv burk, som Samsons m fl) vägen att gå om man är kinkig. Fullt blås ut från ljudkortet och sedan dämpar man med attenuatorn, så behåller man bästa möjliga ljud.

Postat
Jäpp! Och då är en passiv attenuator (och inte en aktiv burk, som Samsons m fl) vägen att gå om man är kinkig. Fullt blås ut från ljudkortet och sedan dämpar man med attenuatorn, så behåller man bästa möjliga ljud.

Passivt har inte bara fördelar:

http://www.gearslutz.com/board/2008100-post35.html

utan en hel hoper med nackdelar också. Det bästa vore en balanserad passiv steppad potentiometer (för bra ”tracking”) följd av ett bra gain-steg.

Postat

Jag har ju ett Focusrite Saffire Pro 26, där kan jag ställa in volymen, dock är det riktigt jobbigt ibland när mjukvaran har buggat upp sig och ger ut full kräm, kan lova att jag varit nära att lägga en kabel när det inträffat.

Men skulle jag förlora ljud på något sätt när jag sänker volymen på ljudkortet?

Kopplar jag denna dosa ifrån ljudkortets output för monitorerna till nanopatchens ingång och sedan ifrån nanopatchens output till monitorerna?

Postat (redigerat)
Jag har ju ett Focusrite Saffire Pro 26, där kan jag ställa in volymen, dock är det riktigt jobbigt ibland när mjukvaran har buggat upp sig och ger ut full kräm, kan lova att jag varit nära att lägga en kabel när det inträffat.

Kopplar jag denna dosa ifrån ljudkortets output för monitorerna till nanopatchens ingång och sedan ifrån nanopatchens output till monitorerna?

Om man justerar volymen före DA-omvandlaren (i digitalt domän) så förlorar du bitar och brusgolvet åker upp en bra bit (på samma sätt som det gör när du spelar in för svagt in i en AD-omvandlare). Det enda korrekta sättet att höja eller sänka volymen är med en analog potentiometer (eller liknande, t ex volym IC, reläs o s v).

Redigerat av Gilbert
Postat

Om du förlorar något eller inte, beror på var volymkontrollen sitter. Om den styr nivån digitalt, så förlorar du bitdjup när du sänker, men om den sitter på analogsidan, så är det inga bekymmer - annat än att om det är ett aktivt steg, så lägger det till extra brus - något som en passiv inte gör (med ett litet förbehåll för Gilberts anmärkning om att impedansen påverkas - men med burkar som är elektroniskt balanserade är det inte så känsligt, utan det är som regel inga problem med det om man inte vill vara extremt petig med teorin, men med transformatorbalansering kan det påverka mer...).

Postat
Claes:

Minns du att vi diskuterade Apogee Duet och detta med volym tidigare:

http://www.gearslutz.com/board/2050023-post877.html

Absolut! Det är märkligt när en så välrenommerad tillverkare inte gör det på bästa sätt även om det är deras billigaste pryl... ☺️

Postat

Undrar om det är samma visa med "Ensemble"? Det skulle ju vara ofantligt rolig om det visar sig att alla "finsmakare" som höjer denna till skyarna, lyssnar på 14 bitar med bedrövligt S/N-förhållande! ☺️

Postat
"mjukvaran buggar ur" och volymen ställs på max, indikerar på att volymen i denna apparat styrs innan DA (digitalt innan DA).

Det betyder att jag förlorar bitdjup isåfall eller?

Då borde en sån här enhet vara kalas för min del som vill ha många bitar?

Postat
Bygg en egen passiv volymkontroller, jätteenkelt och kostar inte mycket. Kul också 😛

Det hade jag tänkt, men jag hittar ingen bra attenuator-pot. Vad heter de på svenska?

Kan någon länka till nån artikel hos ELFA som kan funka?

Postat
Det hade jag tänkt, men jag hittar ingen bra attenuator-pot. Vad heter de på svenska?

Kan någon länka till nån artikel hos ELFA som kan funka?

på ELFA:

passiva komponenter-> potentiometrar -> panelpotentiometrar

Vill man ha en riktigt fin volymkontroll får man ju köra på stegad vridomkopplare och löda på motstånd men det är jobbigt och blir ganska dyrt (runt 500:- bara för omkopplaren)

Jag kör på en vanlig 2-gangs pot för under hundralappen och det funkar utmärkt.

Postat
Men efter volymkontrollen, hur balanserar man signalen igen utan att använda aktiv elektronik eller transformator?

Vet inte hur man skulle lyckas med det utan trafo eller liknande, men jag kör obalancerat till monitorerna, så kort sträcka så det känns som det kvittar faktiskt.

Postat

Antingen så kör man en pot med fyra banor (balanserad hela vägen) eller så måste man använda trafos eller aktiv elektronik. Om man kör obalanserat så skulle jag undvika helt passiv pot p g a impedansproblemen och störningskänsligheten det innebär.

Postat
Antingen så kör man en pot med fyra banor (balanserad hela vägen) eller så måste man använda trafos eller aktiv elektronik.

Ibland står det still i huvudet. Jag förstod ändå någonstans att det var ett ganska logiskt alternativ som saknades. Tack! 😛

Postat
på ELFA:

passiva komponenter-> potentiometrar -> panelpotentiometrar

Vill man ha en riktigt fin volymkontroll får man ju köra på stegad vridomkopplare och löda på motstånd men det är jobbigt och blir ganska dyrt (runt 500:- bara för omkopplaren)

Jag kör på en vanlig 2-gangs pot för under hundralappen och det funkar utmärkt.

Är det "Panelpotentiometer, Stereo" som du menar?

Vilken av dem bör jag köpa? Hur många Ohm?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.