Jump to content
Annons

Datorgenererat komp i Studiofestivalen


morgonte (oregistrerad)

Recommended Posts

morgonte (oregistrerad)

Här en fråga som är föranledd av den just nu pågående countryfestivalen i denna avdelning. Eftersom jag inte spelar gitarr (och för den delen inte heller bas, banjo, dobro eller mandolin) så kommer mitt bidrag oundvikligen att till stor del bygga på automatiskt genererade spår (autokomp). Verktygen för detta är ju numera legio, det räcker att nämna Virtual Guitarist, Virtual Bassist, EZDrummer (med midifiler), Band-in-a-box för att ni ska förstå. Numera kan man ju tom låta datorn sjunga med hyfsat resultat.

Jag är absolut inte för något förbud mot att använda dylika program i studiofestivalen, men jag märker att jag har ett motstånd mot att lämna in ett bidrag som i alltför hög grad består av autokomp. Var gränsen går för mig är absolut inte lätt att säga och ännu mindre att motivera, därför undrar jag om fler brottas med detta.

Ja, vad tycker ni? Är det resultatet som räknas, punkt slut, eller... Är det ok med datorgenerat trum- och gitarrkomp i studiofestivalen, men inte datorgenerat saxofonsolo. Är man kanske inte en riktig musiker om man inte själv spelat in vartenda trumslag och varenda gitarrton? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du spelar på en sax, girarr, piano osv. eller ett midikeyboard spelar inte mig nån roll. heller så och att det låter bra än att försöka spela alla instrument på riktigt och det blir skit.

sen gäller det ju att de ljud du använder låter bra och "äkta" för att resultatet ska bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
om du spelar på en sax, girarr, piano osv. eller ett midikeyboard spelar inte mig nån roll. heller så och att det låter bra än att försöka spela alla instrument på riktigt och det blir skit.

sen gäller det ju att de ljud du använder låter bra och "äkta" för att resultatet ska bli bra.

Nu gällde frågan datorgenererat komp, dvs att jag inte spelar alls på något, utan bara drar och släpper färdiga midifiler (som i EZdrummer) eller skriver in en ackordföljd (som i Band-in-a-box). Programmet gör resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant fråga...

Själv lirar och sjunger jag helst allt själv — med undantag för trummor som nästan alltid är programmerade (och är de inte programmerade så är det någon annan som lirar). Men jag kan säga så här, hade Virtual [Guitarist|Bassist] o.d. kunnat ge mig något som jag tyckte var dels bättre, dels något jag själv av diverse anledningar inte hade kunnat fixa, så hade jag använt "verktyget" i fråga utan att blinka.

Även om man kör "Band-In-A-Box"-stuket — dvs, man anger endast ackorden och överlåter komp och "improvisation" åt programmet — så är väl det också skitsamma. I alla fall i ett evenemang som "countryfestivalen", tycker jag — det är ju låten som helhet som "tävlar", inte de enskilda utövarna. Det enda minuset med det hela vore väl i så fall om någon gav beröm för "den jävligt häftiga basgången i refrängen" — och att man då ska samla mod och säga att det faktiskt var en mjukvara som fixade till det. Det blir lite pinsamt, för både den som ger berömmet och för den som ska förklara.

Fast... den dagen vi även börjar köra med "VOICE-In-A-Box", då hoppar jag nog skeppet. För då är det inte kul längre.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det är fusk att använda autokompmjukvara.

Jag tycker det är samma sak som att låna eller hyra in kompmusiker, tror inte att någon skulle påstå att det är fusk när man ber en bra trumspelande kompis lägga trummorna istället för att man lägger dom halvbra själv. I båda fallen är det inte du som spelar trummorna och det är där jag tycker diskussionen ska ligga.

Frågan bör alltså istället vara: Är det fusk att inte spela alla instrument själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Själv lirar och sjunger jag helst allt själv

Imponerande - med tanken på kvalitén på dina festivalbidrag! 🙂

Men jag kan säga så här, hade Virtual [Guitarist|Bassist] o.d. kunnat ge mig något som jag tyckte var dels bättre, dels något jag själv av diverse anledningar inte hade kunnat fixa, så hade jag använt "verktyget" i fråga utan att blinka.

Nånstans där är jag själv - allt keyboardrelaterat spelar jag helst själv, skillnaden mellan oss är att när det rör sig om strängar och band blir det så mycket bättre när de virtuella kompisarna sköter spelandet än när jag själv gör det. 🙂

Fast... den dagen vi även börjar köra med "VOICE-In-A-Box", då hoppar jag nog skeppet. För då är det inte kul längre.

Vi är redan där, Valle: Vocaloid Leon sjunger Mr Lonely 😮

- fast vi behöver nog inte vara oroliga än på ett tag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Jag tycker det är samma sak som att låna eller hyra in kompmusiker, tror inte att någon skulle påstå att det är fusk när man ber en bra trumspelande kompis lägga trummorna istället för att man lägger dom halvbra själv. I båda fallen är det inte du som spelar trummorna och det är där jag tycker diskussionen ska ligga.

Frågan bör alltså istället vara: Är det fusk att inte spela alla instrument själv?

Du har en poäng där, Bakke!

Man kan tänka sig någon som har skrivit en bra låt, men inte kan/vill spela själv och därför låter ett band som han känner spela in låten. Han mixar och gör färdigt och lämnar sedan in låten till studiofestivalen. Förutsatt att detta inte strider mot någon regel i den aktuella festivalen borde det gå bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju att skapa något som är det viktiga. Om man sen tar och laddar ned midifiler från nätet, lägger in "instrumet i en box" och samplar sångsamplingar till det spelar mindre roll. Om inget annat så är det ju kreativt.

Fri hopp och lek åt folket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...