Jump to content
Annons

Få till "snygg" körsång som låter äkta?


johle

Recommended Posts

Det klassiska exemplet är väl egentligen "Another Brick In The Wall" med Pink Floyd, men mitt exempel är väl lite mer modernt och ickeoriginellt.

I vilket fall lyckades jag snubbla över en låt från ett av Darins album med titeln "Be What You Want To Be".

Introt är snyggt tycker jag, först en enkel stämma som sedan följs av en hel kör. Sen huruvida detta är äkta eller ej har jag ingen om, men jag gillar det!

Jag tycker dock alltid att det är svårt att få till snygga dubbningar när man sjunger samma sak flera gånger på varandra. De låter så osynkat tillsammans?

Vad är tricket, sjunga in ett par gånger eller bara en, och sen hur "breddar" man det sådär snyggt. Lägger en miljard gånger med lite pre- och efterdelay med lite stereopanoreringar?

Kör man dessutom reverb på detta, eller?

Har för mig att i Another Brick In The Wall dubbade man en massa gånger, men kanske minns fel, och det är ju ett tag sen den gjordes. Så, hur gör man nu, idag 2009? 🥰

Kören låter ju så "ljus" på nåt sätt, är det helt enkelt barn som sjunger, eller bara nån jäkligt cool mix av EQ och reverb, äh jag vet inte vad jag undrar... 😆

Vore kul att testa i nån egen produktion!

MVH

Johan

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det där med att ha flera olika röster är viktigt. spelade in en mycket duktig tjej för ett tag sen som la alla stämmor och dubbar själv, snortajt och så men det blev aldrig så där fylligt och fett som

man kan uppnå med 2-3 personer som sjunger samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Okej, då vet jag 😏 Misstänkte att det var antalet olika röster som gav djupet, vilket såklart är rätt uppenbart egentligen. Men jag får helt enkelt nöja mig med att dubba samma röst ett par gånger och så om det får duga. Kör-soundet kanske inte var menat för mig ändå, vad vet jag :rolleyes:?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg sen på två olika reverb föreslår jag. Först ett som låter mer rum och som gör hela kören blöt, sen ett lite längre. Annars så kan det låta torrt men blött samtidigt och man vill bara ha blött, men inte för mycket såklart. Detta brukar funka för mig.

Lyssna på slutet på den här låten, där hör man endast kören: http://www.youtube.com/watch?v=lIu_iM8s1x8

Finns på Spotify också om du vill ha bättre kvalité. :rolleyes:

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Okej, då vet jag 😊 Misstänkte att det var antalet olika röster som gav djupet, vilket såklart är rätt uppenbart egentligen. Men jag får helt enkelt nöja mig med att dubba samma röst ett par gånger och så om det får duga. Kör-soundet kanske inte var menat för mig ändå, vad vet jag 😏?

Du kan fuska till det en dal om du laborerar lite med formantjustering i Melodyne, så hoppet behöver inte vara helt ute... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klassiska exemplet är väl egentligen "Another Brick In The Wall" med Pink Floyd, men mitt exempel är väl lite mer modernt och ickeoriginellt.

I vilket fall lyckades jag snubbla över en låt från ett av Darins album med titeln "Be What You Want To Be".

Introt är snyggt tycker jag, först en enkel stämma som sedan följs av en hel kör. Sen huruvida detta är äkta eller ej har jag ingen om, men jag gillar det!

Jag tycker dock alltid att det är svårt att få till snygga dubbningar när man sjunger samma sak flera gånger på varandra. De låter så osynkat tillsammans?

Vad är tricket, sjunga in ett par gånger eller bara en, och sen hur "breddar" man det sådär snyggt. Lägger en miljard gånger med lite pre- och efterdelay med lite stereopanoreringar?

Kör man dessutom reverb på detta, eller?

Har för mig att i Another Brick In The Wall dubbade man en massa gånger, men kanske minns fel, och det är ju ett tag sen den gjordes. Så, hur gör man nu, idag 2009? 🙂

Kören låter ju så "ljus" på nåt sätt, är det helt enkelt barn som sjunger, eller bara nån jäkligt cool mix av EQ och reverb, äh jag vet inte vad jag undrar... 😛

Vore kul att testa i nån egen produktion!

MVH

Johan

Vad jag gör när jag spelar in 2st ljudspår av min röst och lägger dem ovanpå varandra med olika EQ och compressor, är att klippa till och ändra så att dom står intill varandra nästan identiskt.

Om man bara lägger ljudspåren där de börjar och slutar bredvid varann låter det mer som att man sjunger ECHO sång, men om man lägger in den ena ljudklippet först, sedan choppar upp det andra och ställer varje liten bit exakt intill det första så blir det inget glapp med echo. Det blir en häftig effekt.

Sedan kan man köra lite reverb om man så vill.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att det är svårt att få dubbar att bli tighta läser jag då och då..

Men det är ju enkelt löst, ha ett sångspår med i medhörningen, bara att följa!

Och kan man inte melodin riktigt för att få det tight så får man väl helt enkelt träna in den lite bättre ;-)

Själv tycker jag körer blir absolut snyggast med mycket reverb och MÅNGA dubbar panorerat, jättekul att trixa med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv (ful gubbe som jag är) så skulle jag köpa blandgodis för sisådär 1000:- och ta kontakt med kyrkans barnkör och spela in kören en i en kyrka/församlingshem med bra akustik.. Både barnen och du skulle tycka det var skithäftigt.. Och reverbet får du gratis om du mickar korrekt 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...