Jump to content
Annons

L1, L2


Barden

Recommended Posts

Jag har skaffat mig Waves L1 maximizer och L2.

Har lite frågor.

Ceiling, vad gör det? Det får alla minna synthar att dista högt med låg threshold.

Nån ide hur man får bra punch med L2?

Och jag skulle vilja veta vad de esser gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har skaffat mig Waves L1 maximizer och L2.

Har lite frågor.

Ceiling, vad gör det? Det får alla minna synthar att dista högt med låg threshold.

Nån ide hur man får bra punch med L2?

Och jag skulle vilja veta vad de esser gör?

Borde inte det stå i manualen? 😳

De-esser tar bort framträdande S-ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

L1 och L2 använder du för att trycka upp nivån.

Ceiling är taket, sätt den på minst -0.2 dB, annars distar det.

Deesser är en kompressor som jobbar vid en viss frekvens.

Kanske skulle du försöka byta dina Wavespluggar mot nåt paket som gör lite fler grejer, om du är intresserad av deesser?

Har du bytesrätt på pluggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån ide hur man får bra punch med L2?

Det är svårt att få 'punch' med en brickwall-limiter. Däremot är det lätt att få nivå.

Leta istället efter en sjysst kompressor.

Digital Fishphones gör en bundle med kompressor, gate och de-esser som är enkel att använda och gratis. Personligen tycker jag att kompressorn låter riktigt bra, om man klickar på 'opto', 'low cut' och 'complex'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skaffat mig Waves L1 maximizer och L2.

Har lite frågor.

Ceiling, vad gör det? Det får alla minna synthar att dista högt med låg threshold.

Nån ide hur man får bra punch med L2?

Och jag skulle vilja veta vad de esser gör?

L2:an e ju bra för att maximera en mix men för att få bra "punch" som du säger så räcker inte endast L2:an. Ev kanske du behöver EQ:a lite, kanske sätta på (hohoho) en multibandskompressor, vanlig kompressor som du testar o lajja lite med attack o releasen på.....finns mycket olika knep.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån ide hur man får bra punch med L2?

Det är svårt att få 'punch' med en brickwall-limiter. Däremot är det lätt att få nivå.

Leta istället efter en sjysst kompressor.

Digital Fishphones gör en bundle med kompressor, gate och de-esser som är enkel att använda och gratis. Personligen tycker jag att kompressorn låter riktigt bra, om man klickar på 'opto', 'low cut' och 'complex'.

kan jag inte kombinera Waves med fishbone compressorn då?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Har du bytesrätt på pluggarna?

muhahahaha... 😆

Inte oväntat blev det inget svar på den frågan.

(sorry, kunde inte låta bli)

Visst kan du använda andra pluggar ihop med dina nya Wavesgrejer,

bara att slänga in i valfritt värdprogram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bytesrätt på pluggarna?

muhahahaha... 😆

Inte oväntat blev det inget svar på den frågan.

(sorry, kunde inte låta bli)

Visst kan du använda andra pluggar ihop med dina nya Wavesgrejer,

bara att slänga in i valfritt värdprogram!

Tänkte inte på den frågan.. nej jag har inte bytesrätt..

Jo,.. men jag undrade om det skulle låta klumpigt och difused om man kombinerade waves med en multibabandare....,

Är ny med det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör kompressorn först. Limiter är det sista man kör innan man drar ner låten till 16bit 44,1kHz.

Eller iallafall det sista jag brukar göra. Vet inte om man "ska" göra på nåt annat sätt...

Handlar det om mastering så är det ju klokt att lägga limitern sist.

Men man kan ju ha L-pluggarna till annat också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan ju ha L-pluggarna till annat också.

Hmmmm....menar du butt-pluggar då eller? hohohohoho 😆🙂

=D... NU tycker jag det blir lite off topic 🙂..

Men för att få punch.. har jag hört att man kan stoppa en limiter på kicken... vad har ni för tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att få punch.. har jag hört att man kan stoppa en limiter på kicken...

Ska det inte vara compressor på kicken för att få punch?

Det trodde jag med. men jag fick tipset av en kille osm gick på en studio skola.. så jag är osäker

Link to comment
Dela på andra sajter

Det trodde jag med. men jag fick tipset av en kille osm gick på en studio skola.. så jag är osäker

Nu kanske jag pratar mot mig själv eftersom jag själv pluggar Musikproduktion men det finns många i min omgivning i skolan (elever alltså) som inte hajar ett jota trots x antal genomgångar om kompressorer och limiters.

L2 kan du ju använda på en baskagge för att göra den lite fetare (trycka ihop den) men det gör du bäst med en vanlig kompressor med hjälp av attack, release och treshold 😆

L2:an tycker jag personligen är allra bäst vid mastring tillsammans med Waves Q10 mulitibands EQ samt Multibandskompressorn C4.

Sen kan du alltid lägga en DeEsser som masteringsverktyg för att få bort starka S-ljud ur hela mixen. Kräver lite pill men det kan vara värt det 😆

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Det trodde jag med. men jag fick tipset av en kille osm gick på en studio skola.. så jag är osäker

Nu kanske jag pratar mot mig själv eftersom jag själv pluggar Musikproduktion men det finns många i min omgivning i skolan (elever alltså) som inte hajar ett jota trots x antal genomgångar om kompressorer och limiters.

L2 kan du ju använda på en baskagge för att göra den lite fetare (trycka ihop den) men det gör du bäst med en vanlig kompressor med hjälp av attack, release och treshold 😆

L2:an tycker jag personligen är allra bäst vid mastring tillsammans med Waves Q10 mulitibands EQ samt Multibandskompressorn C4.

Sen kan du alltid lägga en DeEsser som masteringsverktyg för att få bort starka S-ljud ur hela mixen. Kräver lite pill men det kan vara värt det 😆

Tackar tackar...

men alltså... vad menar ni med S-ljud :S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för att få punch.. har jag hört att man kan stoppa en limiter på kicken...

Ska det inte vara compressor på kicken för att få punch?

Det trodde jag med. men jag fick tipset av en kille osm gick på en studio skola.. så jag är osäker

De moderna digitala brickwall-limitrarna har ju blivit uppskattade just för att de är transparenta. Tanken är att de ska färga ursprungsljudet så lite som möjligt. Med äldre analoga limiters är det en annan sak. De färgar ljudet i ungefär samma utsträckning som gamla kompressorer. Kolla till exempel in Alesis microLimiter, en liten halvracksburk från 80-talet som går att hitta beggad för hundralappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså... vad menar ni med S-ljud :S.

Ja sssssssssssssssssssssss 😆 alltså ustickande s-ljud tillexempel om sångerskan sjunger (som i min låt) "pieces". Uttalar du det ordet märker du att det finns starka S-ljud. Har man inte lyckats få bort dom med ett puff-skydd vid inspelning kan man använda en DeEsser (som borde finnas med i varje sequenserprogram) för att reducera det ännu mer ...

förstår du bättre nu? 😆

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag använder L1:an väldigt mycket som kompressor. Drar ner tresholden lååångt ner så det nästan distar. L2an funkar inte alls lika bra till detta.. Fast den låter ju å andra sidan mycket "bättre" om man kör den på en hel mix..

Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså... vad menar ni med S-ljud :S.

Ja sssssssssssssssssssssss 😕 alltså ustickande s-ljud tillexempel om sångerskan sjunger (som i min låt) "pieces". Uttalar du det ordet märker du att det finns starka S-ljud. Har man inte lyckats få bort dom med ett puff-skydd vid inspelning kan man använda en DeEsser (som borde finnas med i varje sequenserprogram) för att reducera det ännu mer ...

förstår du bättre nu? 😱

Jag förstår aldeles utmärkt =D. Thx

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag använder L1:an väldigt mycket som kompressor. Drar ner tresholden lååångt ner så det nästan distar. L2an funkar inte alls lika bra till detta.. Fast den låter ju å andra sidan mycket "bättre" om man kör den på en hel mix..

Det var vad jag tänkte ungefär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag använder L1:an väldigt mycket som kompressor. Drar ner tresholden lååångt ner så det nästan distar.

Det var vad jag tänkte ungefär...

Ok, men är det 'punch'?

De flesta kompressorer distar när man låter dom jobba hårt. En tumregel är att ju snabbare release, desto tydligare distortion. L1'an är inte den första pluggen jag skulle rekommendera att man testade om man är ute efter ett ansträngt/hårt komprimerat ljud. Ladda hem Digital Fishphones bundlen och lek runt med den. Kan bli grym på ett trumpaket, t ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag använder L1:an väldigt mycket som kompressor. Drar ner tresholden lååångt ner så det nästan distar.

Det var vad jag tänkte ungefär...

Ok, men är det 'punch'?

De flesta kompressorer distar när man låter dom jobba hårt. En tumregel är att ju snabbare release, desto tydligare distortion. L1'an är inte den första pluggen jag skulle rekommendera att man testade om man är ute efter ett ansträngt/hårt komprimerat ljud. Ladda hem Digital Fishphones bundlen och lek runt med den. Kan bli grym på ett trumpaket, t ex.

Jag har hittat det!!!!

Kombinerade Waves C1 med AKAI's QuadComp där det fanns en function som hette "Lockhead" som gan mig punchet! 😄

Undrar vad lockhead är för nåt.. rent tekniskt.. nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...