Jump to content
Annons

rekomenderad dator till PT LE 8


jockeR

Recommended Posts

Hej ska äntligen skaffa PT (DIGI 003 RACK+ FACTORY) och ska införskaffa ny dator i samma veva, har alltid kört PC men har inga problem med att gå över till mac, det är snarare en kostnadsfråga, men vad tycker ni? Vad ska man ha för att få ut mest? Eller helt enkelt, vad funkar för er?

Mvh

Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag införskaffade i julas en Racktone Halle, och har inte haft någon anledning att ångra mig. (Än.) Stod och tvekade mellan Frost, Racktone eller att låta en bekant som är kunnig på området sätta ihop ett hemmabygge. Hallen var dock prisvärd i jämförelse, och det kändes tryggare än hemmabygget. Mac fanns det aldrig riktigt plats för i min budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag införskaffade i julas en Racktone Halle, och har inte haft någon anledning att ångra mig. (Än.) Stod och tvekade mellan Frost, Racktone eller att låta en bekant som är kunnig på området sätta ihop ett hemmabygge. Hallen var dock prisvärd i jämförelse, och det kändes tryggare än hemmabygget. Mac fanns det aldrig riktigt plats för i min budget.

hmmm, ja den verkar onekligen intressant, är den så tyst som de påstår? Den här måste jag kolla upp. Skoj med nya grejor :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm, ja den verkar onekligen intressant, är den så tyst som de påstår? Den här måste jag kolla upp. Skoj med nya grejor :rolleyes:

Jag är oerhört positivt överraskad över att den verkligen är så tyst som den är. Det enda som låter är DVD-spelaren, men det blir ju aldrig ett problem vid inspelning eller lyssning för då använder man ju inte den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på detta som jag skrev i en annan tråd så betyder det att du kan få ut mer av pro tools i en MAC när det gäller användandet av ram-minne än vad du kan på en PC, om jag fattat rätt.

" Is there a limit to how much RAM (memory) a Pro Tools system can utilize?

Applications on Windows XP can address no more than 2 GB of RAM by design. Applications on OS X can access roughly 3 GB of RAM. All applications, including Pro Tools, are subject to the standard rules outlined above.

Plug-ins and their data are loaded into the Pro Tools application address space. "

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...p;categoryid=34

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... Cubase kan väl hantera upp till 4 (3,X) Gb i XP? Max 2 Gb i XP kanske bara gäller Protools?

Nu är inte jag PC användare. Men måste man inte göra någon slags switch eller vad det heter det jag läst någonstansom man vill att programmen ska använda mer än 2GB? Och i så fall så står det inte att Pro tools inte kan hantera mer än 2 GB så som jag tolkar texten iaf, då dom säger att det är på grund av windows design och jag tror inte de tar hänsyn till olika sätt att kringgå detta. Sedan vet jag inte hur gammal texten är då Vista inte ens står med fast att pro tools är kompatibelt med det. Så det kan ju hänt en del sen denna text skrevs. Men det är den enda som jag lyckades hitta genom deras support.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
Hej ska äntligen skaffa PT (DIGI 003 RACK+ FACTORY) och ska införskaffa ny dator i samma veva, har alltid kört PC men har inga problem med att gå över till mac, det är snarare en kostnadsfråga, men vad tycker ni? Vad ska man ha för att få ut mest? Eller helt enkelt, vad funkar för er?

Mvh

Joakim

Kul!

en fråga bara, varifrån hade du tänkt köpa 003+ rack factory systemet?

Jag beställde från http://www.dolphinmusic.co.uk för c:a 12.000 SEK inkl. frakt.

Dock hade de inte den i lager och väntar på leverans från sin leverantör,

bör komma in denna vecka har de sagt.

Om jag var du skulle jag vänta med att beställa tills jag fått min och skrivit min recension av Dolphinmusic.

Du kan spara många tusenlappar då den ju kostar c:a 17.000 kr i sverige!! 😛

Bara ett hett tips!

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kul!

en fråga bara, varifrån hade du tänkt köpa 003+ rack factory systemet?

Jag beställde från http://www.dolphinmusic.co.uk för c:a 12.000 SEK inkl. frakt.

Dock hade de inte den i lager och väntar på leverans från sin leverantör,

bör komma in denna vecka har de sagt.

Om jag var du skulle jag vänta med att beställa tills jag fått min och skrivit min recension av Dolphinmusic.

Du kan spara många tusenlappar då den ju kostar c:a 17.000 kr i sverige!! 😛

Bara ett hett tips!

//Jesper

ja det låter ju nästan för bra för att vara sant, kollade på thomann men de ligger ju på 16900 lite drygt. Och det var samma system du hade köpt? så det inte är den gamla, den har ju bara 4 preampar, tycker det låter välldans billigt. om det stämmer och de levererar så vänder jag mig ju naturligtvis dit.

tackar för tipset!

kollade dolphins sida nu, ja jesus, hur har jag missat det, tack igen, men jag väntar tills du avlagt din dom

Redigerat av jockeR
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hm... Cubase kan väl hantera upp till 4 (3,X) Gb i XP? Max 2 Gb i XP kanske bara gäller Protools?

32-bitars Windows kan hantera upp till 3,5 Gb ramminne men inte adressera mer än 2 Gb till varje process (om jag förstått det hela rätt). PT har tyvärr inte stöd för 64-bitars Windows än tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

32-bitars Windows kan hantera upp till 3,5 Gb ramminne men inte adressera mer än 2 Gb till varje process (om jag förstått det hela rätt). PT har tyvärr inte stöd för 64-bitars Windows än tror jag.

Om man flaggar om XP (3Gb switchen) så kan Cubase använda drygt 3 Gb RAM.

Verkar även som att man inte behöver flagga om i SP3 då senaste datorn jag byggde såg 3,X Gb RAM utan att jag gjorde något (med SP3).

Om man flaggar om XP (3Gb switchen) så kan Cubase använda drygt 3 Gb RAM.

Verkar även som att man inte behöver flagga om i SP3 då senaste datorn jag byggde såg 3,X Gb RAM utan att jag gjorde något (med SP3).

Hur Protools beter sig vet jag inte men det vore ju konstigt om de lagt en begränsning på 2 Gb RAM i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

för att återgå till min ursprungsfråga ang dator, inte för att diskussionen ang ram är intressant för det är den, men om jag nu skulle välja mac, vad är det som gäller då, har aldrig haft mac och känner mig helt förvirrad, vad är bra vad är bara design?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)
ja det låter ju nästan för bra för att vara sant, kollade på thomann men de ligger ju på 16900 lite drygt. Och det var samma system du hade köpt? så det inte är den gamla, den har ju bara 4 preampar, tycker det låter välldans billigt. om det stämmer och de levererar så vänder jag mig ju naturligtvis dit.

tackar för tipset!

kollade dolphins sida nu, ja jesus, hur har jag missat det, tack igen, men jag väntar tills du avlagt din dom

Halloj

Digidesign har blivit försenade med sina leveranser till UK, Dolphin music skrev detta till mig igår:

Hi,

Thanks for your email, apologises for the delay on reply. Unfortunately there are not any of these units in the UK at the moment. M Audio are waiting for these to come into them on the 23rd March. Therefore I would expect it to be with you by the end of the month, if all is well. Sorry for the wait but it is the same for everyone at the moment in the UK, as soon as they land in the country you are at the op of our customer priority list. Thanks for your patience.

Kind Regards,

Matt Ainsworth

Education & Business Sales Consultant

Direct: 0151 448 2699

Check out our latest "As New" and Clearance deals!

http://www.dolphinmusic.co.uk/bstock/index

Sign up for our newsletter for the Latest News & Products from Namm 2009

http://www.dolphinmusic.co.uk/newsletter/index

Så i slutet av Mars säger de att den ska komma, vi få' la se.

Link to comment
Dela på andra sajter

för att återgå till min ursprungsfråga ang dator, inte för att diskussionen ang ram är intressant för det är den, men om jag nu skulle välja mac, vad är det som gäller då, har aldrig haft mac och känner mig helt förvirrad, vad är bra vad är bara design?

Titta på Digidesigns hemsida. Där ser Du vilka modeller som är testade och ok:ade av Digidesign. Rent generellt kan sägas att alla Macar brukar bli godkända så småningom och väljer man någon av de som redan är ok:ade så lär man inte bli besviken. Vad gäller PC kan det bli lite krångligare. Här har Digidesign också råd, test och tips. Dock är mitt råd här att lyssna på dem som redan har pc, ta reda på EXAKT vilket märke, modell och spec av datorns innehåll. Sen se till att den man själv skaffar är så lik den andra som möjligt, helst identisk. Med detta menar jag inte bara modellbeteckning utan att beståndsdelarna är desamma. Inte ovanligt att det kan skilja. Hade två bekanta som köpte samma datormodell med två månaders mellanrum. Den första hade inga problem med PT alls, den andra hade massor. Kommer inte ihåg vad men det visade sig att det skiljde sig på någon liten grunka som hade bytts ut i modellen. Jag tror de löste det genom att byta ut den mot en likadan som den första hade - kostade en slant, vet ej hur mycket.

PM:a andra pc + PT-användare här på forumet, tror jag Du får mycket hjälp. Själv undervisar jag på 3 olika macar. imac, macbook pro och mac pro. Har tidigare arbetat med G4, Powerbook G4. Har aldrig varit några problem. På alla dessa körs PT LE 8 och Logic 8 med antingen M-box eller DIGI 002.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej ska äntligen skaffa PT (DIGI 003 RACK+ FACTORY) och ska införskaffa ny dator i samma veva, har alltid kört PC men har inga problem med att gå över till mac, det är snarare en kostnadsfråga, men vad tycker ni? Vad ska man ha för att få ut mest? Eller helt enkelt, vad funkar för er?

Mvh

Joakim

Jag kör på en pc, som funkar bra. Mac är ändå stabilare, fast mycket dyrare, så jag är väldigt nöjd med min dator som jag byggt ihop. Beror lite på hur mycket prestanda du behöver också.

Vill du ha möjlighet att använda mycket mjukvarupluggar så kostar en hyfsad mac 15-20.000kr medans du kan bygga en egen pc med samma råa prestanda för ungefär halva priset. Ett varningens ord som en annan medlem redan påpekat är att du måste ta reda på exakt vilka komponenter du skall sätta i datorn för att den skall fungera bra om du väljer att bygga en själv. Kan rekommendera att du blir medlem på digi user conference. Där står allt jag läst om att bygga eget, eftersom digidesign inte lägger någon tid på att testa kompatibla pckomponenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jepplen (oregistrerad)

Tjena!

jag fick min 003'a + Factory förra veckan, har haft mycket och göra så jag har inte hunnit skriva nånting.

Den kom levererad mycket fint och säkert emballerad, allting fanns med, dock var det en DVD skiva (Video Training) som inte funkade, dom håller på att fixa en ny till mig. Men installeringsskivorna etc och allt annat funkade perfekt.

Anledningen till förseningen var att det var väldigt stor efterfrågan och Digidesign kunde inte producera tillräckligt många och leverera lika snabbt.

Min bild av Dolphin Music är ett det är en väldigt seriös och stor affär med många anställda och riktigt bra support.

Jag kommer definitivt beställa från dom igen.

Men jag skulle ringa/maila dom och fråga om dom har den i lager eller om det kommer dröja innan dom får den igen. (DIGI 003 alltså).

Så här efteråt kan jag säga att det var helt klart värt väntan (c:a 7 veckor), sparade c:a 6.000 kr. :rolleyes:

Hoppas detta hjälper dig att välja vad som är rätt för dig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...