Jump to content
Annons

Shure sm57


Fille (oregistrerad)

Recommended Posts

Fille (oregistrerad)

Hej

Har precis fått hem en shure sm57a och upptäckte att "muffen" eller själva toppen sitter lite löst. man kan snurra på den. Ska det vara så? Skulle vara tacksam om någon som har en sådan mik kan svara.

tack på förhand

Fille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Köp TSM MT57 istället, låter på pricken likadant men kostar en tredjedel. Iofs inte riktigt lika vassa vid livebruk då de kanske är aningens rundgångskänsligare, men i studion funkar de precis lika bra.

/Majken

Stopp och belägg!

Beroende på din övriga utrustning så kanske de låter på pricken lika, men... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slängde upp en MT57 i linje med en SM57 framför en högtalare och spelade upp brus som spelades in. Sedan jämförde jag mikrofonerna frekvensmässigt. MT57'an var något nyare än SM57'an vilket kan förklara skilladen i diskant, sedan är som jag sa MT57'an mer rundgångskänslig då den är mindre njure vilket märktes ganska väl när man vände mikarna och körde dem i 90 och 180 grader mot högtalaren. Därav kanske inget vidare för livebruk, men i studion duger den absolut lika bra som en "riktigt", jag skulle faktiskt vilja hävda att den duger bättre med tanke på priset.

Jag ska ta med mina grejer ut till radion framöver, jag funderar på att göra om testet då och ta lite andra mikar också för skojs skull, t.ex. testa en MT87 mot en Neumann U87 och liknande. Där borde skillnaden vara betydligt större, men det skulle vara roligt att se hur nära kineserna lyckats komma för 1000kr.

Här är resultatet :

http://www.majken.se/miktest.jpg

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där säger ingenting om hur de beter sig vid inspelning av t.ex trummor och gitarrstärkare.

Transientsvar, proximieffekt, ljudtålighet mm är saker som skiljer agnet från betet.

Sätt upp de båda kombatanterna framför en gitarrstärkare (1cm från högtalaren) och dra på.

Spela in några riff där förstärkaren verkligen får jobba.

Resultatet du får här är mer jämförbart än vad lite brus från en högtalare ger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proximity effekten är givetvis också intressant. När jag gjorde testet spelade jag även upp musik ur högtalaren och AB testade mellan mikrofonerna. När jag gör om testet skall jag prova mer på olika avstånd, riktning, och olika ljudkällor och sedan göra jämförelser mellan dem. Det test jag gjorde innan var väldigt enkelt men visar tydligt på att att frekvensåtergivningen hos mikrofonerna är väldigt lika. Det vore dock som du säger helt klart intressant med ett mer djupgående test.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Proximity effekten är givetvis också intressant. När jag gjorde testet spelade jag även upp musik ur högtalaren och AB testade mellan mikrofonerna. När jag gör om testet skall jag prova mer på olika avstånd, riktning, och olika ljudkällor och sedan göra jämförelser mellan dem. Det test jag gjorde innan var väldigt enkelt men visar tydligt på att att frekvensåtergivningen hos mikrofonerna är väldigt lika. Det vore dock som du säger helt klart intressant med ett mer djupgående test.

/Majken

Majken! Återkom med resultat från dessa nya tester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på väg att göra nya tester när jag var i Haparanda och testade Fireface 800 men hann aldrig med. Nåja, så fort jag hinner med så skall jag försöka göra ett bättre test. Skulle även vara intressant att testa MT87 mot U87. Vi har en bunt U87'or på radion, kanske att jag köper mig en MT87 för att testa även det.

En rolig detalj för att återknyta till tråden är förresten att det ej är möjligt att snurra på plastringen på MT57'an 😮

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på väg att göra nya tester när jag var i Haparanda och testade Fireface 800 men hann aldrig med. Nåja, så fort jag hinner med så skall jag försöka göra ett bättre test. Skulle även vara intressant att testa MT87 mot U87. Vi har en bunt U87'or på radion, kanske att jag köper mig en MT87 för att testa även det.

En rolig detalj för att återknyta till tråden är förresten att det ej är möjligt att snurra på plastringen på MT57'an 😛

/Majken

Det är möjligtvis inte så att radion vill bli av med lite U87:or?? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om det finns någon billigare variant av det fina trummonteringskitet som finns till SM57:orna (AD56D)?

645 spänn per hållare känns nästan lite saftigt...

Jag skulle just till att köpa ett gäng 57:or för att micka pukorna, men efter att ha läst det här tar jag nog snålvarianten o köper MT57:or istället 🙂

Gör jag det känns det lite knäppt att betala mer för hållaren än för micken...så går det när man väl börjar snåla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om det finns någon billigare variant av det fina trummonteringskitet som finns till SM57:orna (AD56D)?

645 spänn per hållare känns nästan lite saftigt...

Jag skulle just till att köpa ett gäng 57:or för att micka pukorna, men efter att ha läst det här tar jag nog snålvarianten o köper MT57:or istället 😄

Gör jag det känns det lite knäppt att betala mer för hållaren än för micken...så går det när man väl börjar snåla  😄

K&M har en variant, som jag kör med.

Kommer inte ihåg numret på den, finns nog på Musikbörsens hemsida nånstans.

Kostar typ 149:- om jag inte minns helt fel.

EDIT:

Hittade den på Börsens sida:

Artikel Nr: 90066 och 90067

Pris: 140:-

med_90066.jpg

Redigerat av Les Paul
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...