Jump to content
Annons

Propellerhead släpper Reason 3


Björn Olsberg

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)
Det är oftast inte själva programmet det är fel på, utan hårdvaran (eller användaren 😳 )

Du har rätt, jag kanske inte borde pilla på moderkortet varje gång jag kör Cubase?

Så fort jag kommer åt hårddiskkabeln så hänger sig skiten.

För övrigt är det fler än jag som upplever Cubase som en smula instabilt.

(årets understatement)

Tror du det är en slump att Pro-Tools och Logic används överallt där tid är pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 122
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tror du det är en slump att Pro-Tools och Logic används överallt där tid är pengar?

Jag tror inte det har så stor betydelse vad det står på kartongen till sequenserprogrammet. Däremot är sammansättningen av komponenter väldigt viktig för att få en DAW att rulla 24 timmar om dygnet.

En lösning (om tid är pengar) är att skaffa Mac och köra Logic eller köpa PT (hårdvara och mjukvara).

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant. I inlägget tänkte jag mer på deras konkurrenssituationen i början. Alltså att det var en smart idé att samverka med etablerade företag istället för att bli en svag konkurrent.

Men om man tänker på att många användare har vant sig att jobba med både Reason och en audiosequenser parallellt. Då skulle dom i mitt scenario bli tvugna att välja det ena eller det andra.

På så sätt riskerar Reason eventuellt användare genom att utveckla stöd för VST eller audio.

Hmm... Lite skruvad logik där tycker jag...

Varför skulle folk helt plötsligt sluta använda Reason för att det fick fler funktioner? Om man använder Reason tillsammans med ett annat seq-program och Reason sedan får funktioner som gör att det mer liknar ett "vanligt" seq-program så borde det ju snarare vara så att de slutar använda sitt seq-program eftersom det inte behövs.

Däremot tror jag att det ligger nåt i den första tanken, med konkurrens. Om de implementerar de där funktionerna kommer säkert priset att gå upp, vilket kanske gör att de förlorar användare. De närmar sig priset för vanliga seq-program, men det kommer väl säkerligen inte att bli lika avancerat (åtminstone inte till en början), och Reason blir alltså en "svag konkurrent" jämfört med de etablerade programmen... Kanske... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man ju vara konspiratorisk och säga att Proppskallarna får pengar av Steinberg mfl för att inte utveckla VST stöd, utan istället köra på REwire så att folk måste köpa ett till program för VST stöd. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man ju vara konspiratorisk och säga att Proppskallarna får pengar av Steinberg mfl för att inte utveckla VST stöd, utan istället köra på REwire så att folk måste köpa ett till program för VST stöd. 😆

Låter inte alls otroligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt är det fler än jag som upplever Cubase som en smula instabilt.

För övrigt så är det fler än jag som inte använder Reason på grund av bristande möjligheter.

Nej, jag tror främst att det är som Neko nämde, att Propellerheads helt enkelt får pengar (mutor?) för att hålla audioinspelning och vst borta från Reason.

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nej, jag tror främst att det är som Neko nämde, att Propellerheads helt enkelt för pengar (mutor?) för att hålla audioinspelning och vst borta från Reason.

Ajajaj, nu får du passa dig, Nathorst-Böös, Tokas kommer att anmäla dig!

edit: förtydligande

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det här inlägget är långt, men jag tycker att alla som tjatar på nya versionen borde läsa de här svaren från Propellerheads forum:

------------------------------------------------------------

I have replied, replied and replied again over the last few days. What I see is a limited group of people expressing disappointment over the 3.0 update. This is exactly what happened when we announces Reason 1.0.1, ReCycle 1.7, Reason 2.0, ReCycle 2.0, Reason 2.5, ReCycle 2.1.

Sure, there was less compaining about 2.5, but the Audio in, VST and MIDI out complaints were there for sure. And the 'this is the start of the end of Propellerhead Software'. Funny. It's true - we've heard it every release since I started working here in 1998, and probably before that too. Still haven't seen too much of that impending doom though.

What I'm saying is that I'm not worried. Reason 3.0 is the most profound change to the way Reason can be used since... 1.0! Both 2.0 and 2.5 didn't really change the capbilities in Reason. They just added more stuff. This update brings a real change, and I'm confident that the people who are complaining now will be as happy as the people who initially complained about 2.0 was when they got their hands on the new version.

/Tage

If Fruity Loops Supports Midi Out Why Can't Reason???

Of course it "can", that's not the point. It "can" have a built-in Space Invaders game too.

MIDI out might still have been vaguely interesting in 1999, but to implement it _today_ would be plain absurd.

Props is one of the companies who, along with NI and others, have brought the hardware market to its knees. If it weren't for the MPC series, Akai would have been bankrupt long ago. Korg and Roland probably see more profit in the MIDI controller department than in the synth department. Software synths dominate completely. Hell, even friggin' MIDI cables are history. It's just a protocol now.

Props have been all about replacing hardware since 1996 when ReBirth was released. It is their profile, their mission. They have signaled their direction even more clearly by removing hardware support from ReCycle. To suddenly put MIDI out into Reason now, would be like Apple adding a tape cassette player to the iPod and a 50-pin SCSI next to the Firewire port on the iMac G5.

Streaming audio tracks _may_ be part of the long term plan, but MIDI out will happen when hell freezes over.

/Fred

Where is the downside of audio tracks in Reason ... apart from the fact that there is less time for developing new synths

Hold it... Why apart from that fact? That's the #1 concern. I have had audio tracks, VSTi and MIDI out alongside Reason for years. It's called Cubase. I have no gripes with ReWire. It's great. I have nothing against working in two applications. I don't know what people are talking about when they call that setup cumbersome.

Hence, if the Props would disappear for a year and come back and say "Wohoo! Behold, now we have audio recording with 8% of the functionality found in Cubase!", I would get absolutely nothing of value from that update. It would be the most redundant update since Windows ME, as far as I'm concerned. Zero value.

I mean, what the hell is so wrong with working in multiple applications? Even if I eliminated Reason I would still be working in two applications - as Cubase can't edit samples in any useful way I need WaveLab on the side.

When I do graphics and web stuff there's no way I can do everything in a single app. I end up with Dreamweaver, Photoshop, Flash and Illustrator open. If Macromedia put a rudimenary bitmap editor into Flash or Dreamweaver, would I use it? No, I would disable it if possible, and grumble about waste of time and resources. Not even their dedicated bitmap editor is enough - they can add bells and whistles to Fireworks all they want, but people will still be using Photoshop.

I read mail in Outlook... and browse in IE. I write text in Word... and edit worksheets in Excel. I sequence synths in Reason... and record audio in Cubase. Why would I want any of these applications to do what another one already does better?

/Fred

I personally think that back in the days when the Propellerheads had a distribution deal with Steinberg they signed a "non competition" agreement with Steinberg to not include MIDI and Audio Recording features in any potentialy competing app. Hence the development of Rewire to link into apps like Cubase.

Ah, the old Swedish-German secret handshake theory. So I guess in return, Steinberg signed an agreement to not intrude on the softsynth domain?

Yes, that would explain why Steinberg releases a new VSTi instrument every two weeks.

What's next, the Props harboring Bin Ladin?

/Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Inget att invända mot.

Men mastringsenheten är fortfarande en markering:

Vi vänder oss till kidsen som vill göra träänz out of the box,

seriösa användare som önskar fetare syntar skiter vi i!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag tycker att v3.0 uppdateringen ser tunn ut. Hände det inte nästan mer mellan 2 och 2.5? Skoj med lite mastering pluggar för de som jobbar med enbart Reason, men ehh ska man tro utvecklarna så uppmanar de ju en i stort sett att köra det via ReWire och då fyller de nya pluggarna väldigt liten funktion. Hade varit roligare med en additiv/FM synt, multifx burk, kanske en konvolutions plugg o.s.v.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Men bara för att dom nya effekterna heter "masteringseffekter" behöver man väl inte använda dom som det?

Alla har väl velat ha en ny kompressor och EQ i Reason och nu finns det. Om jag har förstått rätt så kompressorn även CV-utgång vilket jag har velat ha länge. 😎

Sterobreddaren och maximaizern kan man ju också kunna använda som effektdevicer. Däremot skulle jag också vilja ha en ny synt, vad jag menar är att man inte måste använda saker till ett ändamål.

Var kreativa för fasiken, det är ju för att koppla sladdar man använder Reason! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag tycker att v3.0 uppdateringen ser tunn ut. Hände det inte nästan mer mellan 2 och 2.5?

Du kanske fick fler "nya enheter" i 2.5 men 3.0 har ändå flest "nyheter".

Bara en sån liten sak som att inladdningstiderna krympt! Största samplingarna laddas på ett nafs! 😏

Eller när du känner att synthljudet i Malströmen inte var riktigt rätt i soundet och vill byta ljudet... Du söker på "harsh lead" och väljer det där som heter "Lead Shouting Harsh 3".

Pang! Genast ersätts Malströmen med de där fyra Subtractors, en 512-bands eq, en NN-19, en phaserburk och en linemixer som tillsammans bildade lead-patchen du nyss valde.

Givetvis sitter regeln från paketet på samma kabel som Malströmen satt på. Du behöver inte flytta någon midi-information, inte kopiera upp samma midispår på 10 olika midikanaler eller dra om kablarna till mixern efter. 😎

Visst, det finns ingen dedikerad "FM-synt"... än, men Subtractorn har en FM-modulator.

Tänk då 13 subtractors ihopbyggda på ett helt nytt sätt till enkla FM-ljud som faktiskt ÄR omöjligt med 2.5

Tänk också att det nu är lika lätt att hantera dessa nya supersyntar som det är att vrida på pottarna på en "ny syntmodul".

När ni testar 3.0 kommer ni att säga "Ahaaaa.... Vad häftigt! Men det här stod det ju inget om!!" men betatestarna har kontrakt på att inte avslöja något innan release.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vänder oss till kidsen som vill göra träänz out of the box,

seriösa användare som önskar fetare syntar skiter vi i!

Jag säger tvärtom.

Propellerheads skickade med en orkester-bank till 2.0 (Halion String Edition någon?)

2.5-uppdateringen, gratis, gav många nya möjligheter.

I somras kom en gratis refill (Eletromechanical) med Rhodes, clavs, elpianon och orglar

(Native Instruments Elektrik Piano någon?)

Deras detaljerat samplade akustiska trummor är väl undantaget du inte "fått på köpet" utan får betala för.

Efter alla akustiska prylar är det väl dags för lite fetare syntar?

För Combinator är inte bara är ett verktyg för att spela tre syntljud samtidigt. No way. Swedish modulärbygge phatness! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget att invända mot.

Men mastringsenheten är fortfarande en markering:

Vi vänder oss till kidsen som vill göra träänz out of the box,

seriösa användare som önskar fetare syntar skiter vi i!

Goddäm! Haka inte upp dig på epitetet "Mastering Suite", det går nog att använda till annat också, ska du se. Vill påstå att det är trance-kidsen som klagar mest på avsaknaden av nya syntar eftersom de inte förstååår att 2 x Subtractor + valfria effekter knäcker allas favorit-Virus vilken dag som helst, och då har man ändå bara skrapat på ytan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ni som säger/tror att 3.0 inte innehåller något nytt har nog inte förstått vilka möjligheter combinator ger, den kommer i alla fall att ändra mitt sätt att jobba med reason drastiskt. Jag har skrivit lite mer om den här.

Sedan ser "mastering-enheterna" väldigt lovande ut, ja även som enskilda sådana. En bättre kompressor är väl vad i princip alla efterlyst sedan länge.

Förstår inte detta ständiga gnäll så fort propellerheads släpper nyheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte detta ständiga gnäll så fort propellerheads släpper nyheter.

Tro mig, jag är precis lika gnällig när Cakewalk, Imagline och Steinberg släpper nya grejer. Emagic kan jag dock inte gnälla så mycket på, Sculpture.. arggh.. Mitt hjärta.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle det vara för fel med att vilja ha en ny synth?

Fan, jag använder inte ens reason och hinner knappt köpa mig en ny synth innan jag ser mig om efter nästa. 😉

Visst är flera synthar av samma sort eller kombos av gamla synthar kul, men en helt ny synth (tex. FM) skulle tillföra en helt annan "färgpalett" till synthsamlingen.

Varför köpa 3 st roland när man kan ha en Roland, en Yamaha och en Korg? 😉

...vet inte varför jag lägger mig i eftersom jag inte använder reason.... men om de utökade synthbiblioteket en del så skulle jag absolut överväga att inföskaffa programmet, men tills dess blir det inget köp av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det inte hade varit fel med en ny synth. Jag ser dock inte behovet som riktigt så stort eftersom man kan göra så mycket genom att kombinera de som redan finns. Som jag ser det är det vad som är styrkan med reason, att du kan använda de befintliga delarna i princip hur du vill och bygga dina egna kombinationer.

Combinatorenheten ger ännu fler möjligheter och förutom det förenklar den arbetet avsevärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte riktigt faktiskt, den öppnar vissa nya möjligheter. Men framförallt gör den att du kan arbeta med programmet på ett helt annat sätt, om inte det är en stor ändring vet jag inte vad som är det.

Vad är de för nya möjligheter?

Det är ingen stor ändring. En ny synth hade däremot varit en stor ändring 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är flera nya möjligheter, som att styra flera enheter samtidigt, få dem att arbeta tillsammans på nya sätt, splitta midiklaviaturen mellan olika enheter mm.

Som jag ser det är en stor skillnad mellan olika program hur man arbetar med dem, combinator öppnar helt nya möjligheter på den fronten och förenklar arbetet enormt. Det blir t ex mycket enklare att med hjälp av de oscillatorer lfo:er etc som finns att skapa egna instrument, i praktiken är detta bland annat just en ny synth.

Det är för sjutton som om det vore ett helt nytt program!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår om du tycker Combinatorn är intressant, jag har inte testat än så jag kan inte uttala mig, men jag skulle säkert ha en del användning av den. Men nu tycker jag det börjar låta som om propellerhuvudena har betalat dig... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är flera nya möjligheter, som att styra flera enheter samtidigt, få dem att arbeta tillsammans på nya sätt, splitta midiklaviaturen mellan olika enheter mm.

Som jag ser det är en stor skillnad mellan olika program hur man arbetar med dem, combinator öppnar helt nya möjligheter på den fronten och förenklar arbetet enormt. Det blir t ex mycket enklare att med hjälp av de oscillatorer lfo:er etc som finns att skapa egna instrument, i praktiken är detta bland annat just en ny synth.

Det är för sjutton som om det vore ett helt nytt program!

Grejen är att man inte får några nya möjligheter till att ljud. Det kommer låta precis som förut, bara att man nu kan spela flera ljud samtidigt, utan att behöva kopiera samma part över flera kanaler.

Som sagt, det kommer bara bli lättare att göra det man kunnat göra tidigare.

EDIT: Håller med insolitus. Jobbar du på Props? 😆

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...