Jump to content
Annons

EQ:a kontrabas


everlastingrecords

Recommended Posts

Annons

EQ'a kontrabas handlar för mig om att kompensera för rum och eventuellt läckage. Har du ingen studs i det inspelade materialet kan det vara svårt att få fram det överhuvudtaget.

Du kan också testa att framkalla en studs med hjälp av en kompressor

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
EQ'a kontrabas handlar för mig om att kompensera för rum och eventuellt läckage. Har du ingen studs i det inspelade materialet kan det vara svårt att få fram det överhuvudtaget.

Du kan också testa att framkalla en studs med hjälp av en kompressor

Bumpar upp den här igen då jag är ute efter tips på hur man kan komprimera kontrabas utan att förstöra den. Jag vill att den ska vara mycket framträdande, men som det är nu gör den att det inte går att mastra materialet då övrigt ljud försvinner vid basspelet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att lyssna på den, riktigt noga, och lyssna efter vad som låter fel. Lyssna på basen ensam, och tillsammans med alla instrument. Vad har bas-ljudet för mycket av, och vad har det för lite av? Ta fram en EQ och behåll tanken på vad du ska ta bort lite av, eller öka upp mer av. Testa. Men om det inte går på en gång, så börja inte skruva på EQn planlöst, för då är man körd efter 5 minuter, då tröttnar man. Lyssna först, sen prova. Vart det fel? lyssna igen, prova igen, osv. Prova även att stänga av EQn, sätta på, stänga av, och jämför fram och tillbaka och lyssna vilken skillnad du har orsakat. Är det rätt? fel? är det mer rätt än fel, eller mer fel än rätt?

Det är inte så svårt som man tror. Bara i början 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Jag tror allt redan finns i kontran, rätt inspelade har de ju ett sound som knäcker allt vad elbasar och kyrkorglar heter. Det bästa jag hört i kontraljud är Nils-Henning Örstedt Pederssen när han spelar med Oscar Peterssen, Wakenius och nån supertrummis. Jag har en ganska ny live-cd med dom. Skulle vara super att veta hur de gjort, om de haft mer än en mick på kontran tex. Kompressor måste de väl haft?

Hur gjorde du med micken när du spelade in?

Studsen sitter väl mest i basistens fingrar och huvud?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt min åsikt.

För att kunna hjälpa trådskaparen vill man nog få höra en snutt. Det är ju svårt att framhäva en studs som kanske inte finns från början.

Jo, studset fick jag till.. Eller snarare var det ju basisten. Det lät/låter helt underbart.

Ni får gärna lyssna på basen. Den finns att lyssna på låten Looking at you is like looking at the sun som finns här:

http://www.junijarvi.com/studioforum.html

Har tyvärr inte ngt ljudklipp med bara basen.

Varför jag bumpade upp tråden igen var snarare för att fråga om komprimering av basen. Vill verkligen att den ska vara framträdande och nästan kännas i bröstet när man lyssnar i stereon hemma. Men när jag drar upp den i volym blir det problem i mastringen då det allt annat sjunker undan (som en side-chain-effekt?). Hur kan jag ha kvar den långt fram i ljudbilden men att den ändå inte tar upp för mycket plats? Är det EQ som jag ska arbeta med? Eller kompressionen? Hur i så fall?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du kan jobba med kompressor på kontrabasen för att den ska få jämnare nivåer i mixen.

Men att den trycker ned resten av instrumenten i mixen pekar på att den redan ligger väldigt starkt. Testa att skära lågbas om du vill att den ska ligga så starkt. I en sån mix brukar masterkompressorn låta bättre om den inte tar hänsyn till det lägsta registret. Använd en kompressor där du kan eq'a styrsignalen (kan kallas för detector, trigg, key eller t o m side chain).

Edit: Förtydligade lite

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du kan jobba med kompressor på kontrabasen för att den ska få jämnare nivåer i mixen.

Men att den trycker ned resten av instrumenten i mixen pekar på att den redan ligger väldigt starkt. Testa att skära lågbas om du vill att den ska ligga så starkt. I en sån mix brukar masterkompressorn låta bättre om den inte tar hänsyn till det lägsta registret. Använd en kompressor där du kan eq'a styrsignalen (kan kallas för detector, trigg, key eller t o m side chain).

Edit: Förtydligade lite

Tack för tipset! Jag ska testa det. Men i ärlighetens namn har jag mycket att lära med EQ och kompression. Använder idag nästan bara Cubase (SX3) inbyggda EQ och kompressor. Och jag känner att jag kommer en bit på det men att när det kommer till sånt här så känner jag att mina kunskaper är rätt så begränsade och även att EQ:n inte är den bästa.

Men lära mig, det ska jag. Är så inne i själva inspelningen nu bara.

Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...