Jump to content
Annons

Cubase, intel i7, multithreading, vista


stålis

Recommended Posts

Hej

Har "precis" byggt en ny DAW. Maskinen baserar sig på intel i7 med DDR3 minnen å en massa "lull lull", ( som christer glenning skulle sagt.. )

Tanken var att köra dualboot, XP samt Vista 64. Då jag hört/läst att XP fortfarande ska vara bäst OS att köra en PC DAW på..

Men jag fick massa problem med Cubase under XP. CPU load sköt i höjden till å från, samt så fick jag "dropouts" i ljudet oavsett vad jag ställde buffer size på..

Jag kunde minska problemet om jag stängde av multithreading i BIOS. Men jag kunde inte få bort problemen fullt ut..

Tror jag googlat hela nätet på att försöka hitta en lösning..

Men icke..

Tillslut provade jag steka XP å installera Vista 32bit istället, å gå emot alla "proffs" råd..

Kan bara säga att det lösta alla min DAW problem!

Cubase rullar tokstabilt. Inga dropouts, multithreading är påslaget. Och jag kan köra ännu mindre buffer size än vad jag kunde med min andra "setup" underXP..

Har nu stressat systemet under 2 dagar. Och har inte lyckats hitta nåt som skulle vara en försämring emot min gamla XP-DAW.

Å endå kör jag en gammal ver av Cubase SX.

En teori är att i7 plattformen är så pass ny, så att Vista helt enkelt funkar bättre mot X58 arkitekturen. Vad vet jag...!?

Vet inte vad jag vill komma med denna post.. Kanske slänga ut en liten varning för dom som tänkte bygga på i7 plattformen och promt vill köra XP.

I mitt fall kan jag varmt rekommendera Vista 32 för musikproduktion om du har en DAW som bygger på X58 i7.

( provade både mitt EMU kort samt, ett Delta 1010LT. Symptomen var den samma.. )

Min DAW:

Intel i7 3Ghz

6 gig DDR3 minne

GIGABYTE x58 extreme

1,2Tb RAID 0 10.000rpm raptor diskar

Radeon 4870x2

EMU 1212m

Cubase SX3

Är det nån som provat Cubase 4/5 under Vista eller XP och då med intel i7 så skulle det vara intressant och höra era erfarenheter..?

mvh

Anders

Redigerat av stålis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skitkul att höra omdömen om den nya plattformen. Du är modig när du är så tidigt ute... 😉

Det är nog VÄLDIGT troligt att X58/i7 och Vista är en bättre kombination än i7 och XP - eller för den delen "gamla" Core2 och Vista...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog VÄLDIGT troligt att X58/i7 och Vista är en bättre kombination än i7 och XP - eller för den delen "gamla" Core2 och Vista...

Jo det verkar så. Har hört så mycket negativt om Vista. Så jag drog mig verkligen för att installera Vista, speciellt i DAW sammanhang.

Men nu så är det bara att "gilla läget" och köra på antar jag.. 😉

Men du kan ju tänka hur besviken/frustrerad man blev i början. När man endå lägger ner en ansenlig summa på en ny DAW. Så funkar den sämre en den gamla .. hehe

mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Du behöver förmodligen en hel del externa drivers för att XP ska lire bra på ett så nytt chipset. Speciellt diskcontrollern.

Men om du inte behöver köra XP så kör det som du tycker fungerar bäst. Men jag skulle i så fall köra Vista64 och 64 bitars cubase

och bli av med allt vad minnes problem heter för de närmsta 20 åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista är bättre, speciellt om du har program och drivrutiner som är skrivna för vista...

Det ligger ingen logik i att xp är bättre...

Du säger att du kör 6 GB minne, du är medveten om att du bara kan använda 3 GB minne med Vista 32bit ?

Vill du köra 6gb minne får du köra Vista 64 bit.

Ditt DAW ska också vara 64 bit, för att kunna hantera 6gb minne. Sonar t.e.x har 64 bit stöd.

32bit program är begränsad till 3gb minne.

Nu gäller det bara att det släpps fler vsts med 64 bit stöd, vilket är ett problem idag...

Fast kommer nog lösas med tiden..då 64 bit är det som kommer ta över snart..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista är bättre, speciellt om du har program och drivrutiner som är skrivna för vista...

Det ligger ingen logik i att xp är bättre...

Du säger att du kör 6 GB minne, du är medveten om att du bara kan använda 3 GB minne med Vista 32bit ?

Vill du köra 6gb minne får du köra Vista 64 bit.

Ditt DAW ska också vara 64 bit, för att kunna hantera 6gb minne. Sonar t.e.x har 64 bit stöd.

32bit program är begränsad till 3gb minne.

Nu gäller det bara att det släpps fler vsts med 64 bit stöd, vilket är ett problem idag...

Fast kommer nog lösas med tiden..då 64 bit är det som kommer ta över snart..

Jo, jag känner till 3 gig gränsen i Vista 32 samt Xp 32 bit. Min plan är att köra Windows 7 64bit när det släpps i höst ( hoppas jag ).

Men problemet med just Cubase, är att jag idag har byggt upp ett ganska komplett ( för mig ) VSti "bibliotek". Där alla pluggar är 32bit. Skulle ruinera mig om jag måste köpa nya pluggar för Cubase 64bit 😆

Hoppas att Cubase 64 bit kommer ha nån form av "bakåt kompabilitet", så jag kan kombinera mina gamla 32bits pluggar med nya 64 bits.

..läste just om VST Bridge i Cubase.. Återstår väll bara å se hur pass "stabil" den är 🙂

Redigerat av stålis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror snarare att ominstallationen gjorde susen.... testa att installera om XP.

Men många tillverkare rekommenderar att du stänger av hyperthreading, särskilt flera speltillverkare.

Stöds inte detta på ett bra sätt kan det snarare gå långsammare.

Om varje enskild CPU är långsam och programmet låser koden till den så blir det naturligtvis så.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista är bättre, speciellt om du har program och drivrutiner som är skrivna för vista...

Det ligger ingen logik i att xp är bättre...

Du säger att du kör 6 GB minne, du är medveten om att du bara kan använda 3 GB minne med Vista 32bit ?

Vill du köra 6gb minne får du köra Vista 64 bit.

Ditt DAW ska också vara 64 bit, för att kunna hantera 6gb minne. Sonar t.e.x har 64 bit stöd.

32bit program är begränsad till 3gb minne.

Nu gäller det bara att det släpps fler vsts med 64 bit stöd, vilket är ett problem idag...

Fast kommer nog lösas med tiden..då 64 bit är det som kommer ta över snart..

Vista har en hel del dokumenterade problem just runt hantering av ljud, bland annat på grund av DRM "funktionalitet".

Det finns många tester på nätet som visar att Vista är betydligt sämre än XP, i vart fall i 32-bitars läge.

Kolla t.ex. dawbench sajten.

Andra kända "problem" är de olika optimeringstrick som vista begåvats med, det handlar om minneshantering, maximering av batteritid o.s.v. vilket kan orsaka problem med streaming av ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitkul att höra omdömen om den nya plattformen. Du är modig när du är så tidigt ute... 😆

Det är nog VÄLDIGT troligt att X58/i7 och Vista är en bättre kombination än i7 och XP - eller för den delen "gamla" Core2 och Vista...

Stödjer ens XP så många CPU:er som en 4 kärnors hyperthreading CPU ger, d.v.s 8 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror snarare att ominstallationen gjorde susen.... testa att installera om XP.

Men många tillverkare rekommenderar att du stänger av hyperthreading, särskilt flera speltillverkare.

Stöds inte detta på ett bra sätt kan det snarare gå långsammare.

Om varje enskild CPU är långsam och programmet låser koden till den så blir det naturligtvis så.

//J

Yep, installerade om XP 2gr jag gick över till Vista.

Även när jag stängde av HT så vart det bara lite bättre. Inte alls aceptabelt. Detta ledde mig till slutsatsen att kombinationen XP Cubase/ASIO/Whatever inte funkar 100% med X58 arkitekturen, ialf inte med just min kombination av delar. Men detta är nog nåt som vi måste få bekräftat av flera källor än av bara mig. Då det fins väldigt lite info om i7 X58 som DAW.

Men faktum kvarstår att Vista fungerade direkt. Och mycke bättre än min gammla DAW under XP.

Redigerat av stålis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vista har en hel del dokumenterade problem just runt hantering av ljud, bland annat på grund av DRM "funktionalitet".

Det finns många tester på nätet som visar att Vista är betydligt sämre än XP, i vart fall i 32-bitars läge.

Kolla t.ex. dawbench sajten.

Andra kända "problem" är de olika optimeringstrick som vista begåvats med, det handlar om minneshantering, maximering av batteritid o.s.v. vilket kan orsaka problem med streaming av ljud.

Jo jag har läst dessa testar själv. Därför så gav jag XP så mycke tid innan jag "gav upp"..

Men ärligt talat så har jag faktiskt inte hittat nån test av DAWs, som använder intel i7 X58 chipset. Om du har hittat en test som använder denna plattform så vore jag väldigt intresserad av att läsa denna.

mvh

anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra kända "problem" är de olika optimeringstrick som vista begåvats med, det handlar om minneshantering, maximering av batteritid o.s.v. vilket kan orsaka problem med streaming av ljud.

Många av dessa saker som triggas av Vista, går att stänga av. Du kan t.ex göra ( om du har lite koll ) en helt "custom" installation med vLite http://www.vlite.net/about.html. Och ha som mall för dina DAW installationer, väldigt smidigt..

( Detta går att fixa i efterhand oxså förstås )

Jag är dock ingen advokat för Vista, har kört XP på min gamla DAW vilket funkat grymt bra..

Men för mig så kan jag bara lyfta hatten å tacka Vista att jag ens har en fungerande DAW idag..

Och att den springer cirklar runt min gamla XP setup är ju bara bonus 😆

Får hoppas nån annan provar i7an med X58 som DAW. Så kanske man se om flera upplever samma problem.

mvh

Anders

Redigerat av stålis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag känner till 3 gig gränsen i Vista 32 samt Xp 32 bit. Min plan är att köra Windows 7 64bit när det släpps i höst ( hoppas jag ).

Men problemet med just Cubase, är att jag idag har byggt upp ett ganska komplett ( för mig ) VSti "bibliotek". Där alla pluggar är 32bit. Skulle ruinera mig om jag måste köpa nya pluggar för Cubase 64bit 😆

Hoppas att Cubase 64 bit kommer ha nån form av "bakåt kompabilitet", så jag kan kombinera mina gamla 32bits pluggar med nya 64 bits.

..läste just om VST Bridge i Cubase.. Återstår väll bara å se hur pass "stabil" den är 🙂

Jag kan ju säga, att indel 32bit pluggar funkar i 64 bit också...

T.e.x sonalksis pluggar som jag kör med funkar.

Det är ju som sagt trist att det inte finns någon converter eller viritualiserare som gör det möjligt att köra 32bit pluggar i 64 bit.

Men om du nu har ett stort biblotek av pluggar, så är nog sannolikheten stor att inte alla kommer fungera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...