Jump to content
Annons

Piano roll, channels och patterns?


Notknäckaren

Recommended Posts

Laddade hem demon av FL Studio och sitter precis och leker lite med det. Faktiskt första gången jag testar ett sådant här program. Riktigt kul faktiskt men jag är totalt novis på området men har efter 6 timmars tragglande lyckats skapa en mp3:a med åtta takter i som går i 115 bpm tempo. Den blev 17 sek lång.

I Pattern 1 lade jag mha Piano roll in en kagge på slag 2 o 4 och en virvel på slag 1 o 3 samt hihat på åttåndelarna. Pattern 1 upprepades åtta gånger i Playlist.

I Pattern 2 lade jag mha Pianoroll in en clap på slag 1. Pattern 2 upprepades varannan gång med början på takt 1 i Playlist.

Vad jag inte fattar är att när jag lägger in kaggen, virveln och hihaten i pattern 1 så kan jag inte se dessa kanaler samtidigt i Piano roll? Kaggen försvinner från Piano roll i samma ögonblick som jag växlar över till virveln och ska lägga in den, jag vill kunna se var någonstans på klaviaturet de olika kanalerna ligger som hör till samma pattern. Hur gör man eller var klickar man för att kunna se detta?. Slutresultatet blir bra men det går ju inte att jobba på det sättet. Man får ju ingen överblick vilka kanaler (instrument) patternet innehåller i Piano roll.

Redigerat av Notknäckaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

-Ja det verkar som det. Visserligen så skrev jag att det inte går att jobba på det sättet men det gör det ju visst vid närmare eftertanke. Bara jag som är orutinerad användare av liknande program. Det här är ju hur kul och enkelt som helst men med både en liten och en stor reservation på ordet enkelt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vitt jag vet går det bara att se ett instrument åt gången i pianorollen...

Självklart kan du se alla noter från de andra instrumenten i Pianorollen

Om du slår på Ghost Channel så är de andra "blocken/noterna" från andra instrument grå färgade, så det är inga problem med att skapa trum komp på det viset.

Men annars kan du om du vill ha kortare loopar låta bli att använda Pianorollen och bara klicka i direkt på channel fönstret.

http://flstudio.image-line.com/help/html/i...rface_step1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Självklart kan du se alla noter från de andra instrumenten i Pianorollen

Om du slår på Ghost Channel så är de andra "blocken/noterna" från andra instrument grå färgade, så det är inga problem med att skapa trum komp på det viset.

http://flstudio.image-line.com/help/html/i...rface_step1.jpg

Det där hade jag ingen aning om, måste testa det. Låter väldigt praktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...