Jump to content
Annons

NybörjarGitarr (thomann.de)


MrFlow

Recommended Posts

Tjena!

Jag har tänkt köpa en elgitarr, men jag har inte någon koll på vad som är bra och inte...

Jag har inte heller så mycket pengar till godo, ca 1500kr, men absolut högst är 2000kr. Visst det är väldigt lite, men just nu känns det som en rimlig summa för mig 🙂

Det som jag har kollat på är:

thomann.de/harley_benton

Vad jag har förstått är Harley Benton deras egna märke, vilket innebär att det blir lite billigare, men hur är det kvalitetsmässigt och ljudet?

Är det något att satsa på? Har ni andra förslag?

Vet ni några andra hemsidor som är lika billiga som thomann.de?

Kan vara bra att veta:

Jag har spelat lite akustisk gitarr, så jag är inte helt ny när det gäller gitarr.

Vill ha en gitarr som jag kan ha ett tag, inte behöva byta direkt om jag skulle lära mig lite mer avancerade grejjer ☺️

Tänker spela ganska ren musik, lite lugnare musik, lite rock, lite allt möjligt...

Tack! 🙂

Redigerat av MrFlow
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har spelat på en Harley Benton och den känns bra. Iofs med utbytta mickar å stämskruvar. En annan billig "bra" gitarr är J&D (har en Jaguarkopia). Köp inte dyrare än din budget om än många säger det snart...

Det blir ju roligare att byta upp sig sen då, eller hur?

Bättre köpa en billig gris i säcken än en dyr,... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Och vad är det man säger? En gris med läppstift är fortfarande bara en gris ☺️

Enda billiga jag gillar är billiga brudar

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset slejnard 🙂 Vart hittar man J&D gitarrer? ☺️

Och hur mycket ungefär kostar det att byta mickar & stämskruvar? 🙂

Tack 🙂

Jag hittade min J&D i en musikaffär i Luleå, 1200:- begagnad. Det kan ju givet skifta i kvalitet på billiga gitarrer från en till en annan men det som känns bra för en är bra! Har inte bytt nånting på den (den blir lätt ostämd men ska fixera stallet). Intoneringen å soundet är helt rätt. Det var en kompis som ägde Harley Benton-gitarren, så jag vet inte så mycket om priser men antar att mickarna som sitter i kan duga om du inte vill ha nåt vrålfett ljud. En mick kan bli dyrare än hela gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara säga att jag har en J&D stratocaster och det är inte världens bästa gitarr, den kostade runt 1000kr, men man klarar sig! Har repat lite med den i snart ett halv år och det är helt okay, har haft gitarren och spelat hemma i kanske tre-fyra år. Det är ju spela som är det roliga eller hur?

Nu är det dax att byta upp mig. Men som första gitarr? KANON!

Köp inte mer än du behöver, spara pengarna till något annat istället. Din nästa gitarr kanske? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket 🙂 men jag funderar faktiskt fortfarande på den här:

http://www.thomann.de/se/thomann_gitarrenset_g2.htm

i.o.m att jag behöver förstärkare o så... eller är jag helt ute och cyklar? Är förstärkaren där bra? Tror ni att det är bra som "förstapaket"?

Förlåt om jag är jobbig med alla frågor, men jag kan vara lite trög ibland 😄

Tack för alla vänliga hjälpsamma svar 🙂

BTW, vilken tror ni är bäst av de här två:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_ms15bk.htm eller

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbs200bk.htm???

Redigerat av MrFlow
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket 🙂 men jag funderar faktiskt fortfarande på den här:

http://www.thomann.de/se/thomann_gitarrenset_g2.htm

i.o.m att jag behöver förstärkare o så... eller är jag helt ute och cyklar? Är förstärkaren där bra? Tror ni att det är bra som "förstapaket"?

Förlåt om jag är jobbig med alla frågor, men jag kan vara lite trög ibland ☺️

Tack för alla vänliga hjälpsamma svar 🙂

BTW, vilken tror ni är bäst av de här två:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_ms15bk.htm eller

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbs200bk.htm???

Beror på vad du ska spela men jag hade satsat på SG kopian (HBS200BK). Jag tycker redan Fenderstrator har lite tråkigt ljud och en kopia lär knappast vara bättre... Lyssna på gitarrljuden i den pågående dansbandsfestivalen så får du hör typiska starta-ljud... Dvs mycket "Twang" (ej som i det sköna twanget hos en Telecaster).

Dvs, vill du ha "mesljud" kör på Stratan, vill du ha jämnare ljud (mindre attack och mer ton) gå på SG'n. SG'n lär dessutom brusa klart mindre (kan vara bra när ni repar och om ni ska spela in sen).

Mina två cent

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera dig att ta en titt här, Edgar Audio, kostar en tusenlapp till men är enlig mig välinvesterade pengar. Gitarrerna har fin kvalitet och motsvarande av mera känt fabrikat skulle förmodligen kosta det tredubbla.

Själv har jag köpt en sån här från Edgar och är super nöjd.

EDIT:stavfel

Redigerat av mbn65
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Vad är det du vill spela? Mycket beror ju på det. En strata duger ju inte om det är metal du spelar men typ rock som Springsteen. Sen är det alltid fetare ljud i humuckermickar än singelcoil. Och som sagt var de senare brusar mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du vill spela? Mycket beror ju på det. En strata duger ju inte om det är metal du spelar men typ rock som Springsteen. Sen är det alltid fetare ljud i humuckermickar än singelcoil. Och som sagt var de senare brusar mera.

"Fetare ljud" i rock/blues/metal, mindre fett för pop osv. Tycker dock att billigare humbuckers brukar ha ett mindre fett ljud som är lagom roligt och skulle nog satsa på en billig stratakopia som nybörjargitarr. J&D's stratakopior fungerar dunder för den låga slanten! Hade det som min egen förstagitarr och använder den fortfarande till allt möjligt! Man får se till att justera/få den justerad bara, som den kommer ur boxen låter den väl lagom roligt. Förr fanns de på Hobbex för en 1500 spänn, men de har bytt till något annat märke där nu har jag för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey :rolleyes: jag tänker inte spela någon metal... rock kommer det att bli men då av det lite lugnare slaget, lite renare. Kanske kommer att spela lite tyngre musik längre fram, men tänker iaf börja med lite lugnare, renare musik.

Tack för förslagen 😉 men tycker ni då att jag ska strunta i det här paketet?

Link to comment
Dela på andra sajter

BaCH-telen såg ju ruskigt fin ut för de pengarna! Den skulle jag köpt utan vidare. Telecastern är känd för att hålla stämningen väldigt bra, och stämma perfekt i intoneringen, det gäller nog den här kopian med. En sån med lönnbräda, uj uj, vilken nybörjargitarr! Snygg som bara den!

http://www.edgaraudio.se/guitar/bach/tele/tele4.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att BaCH-telen var fin, men jag vill gärna hålla min budget under 2000kr och då också få med en förstärkare...

Så just nu tror jag nog att jag är tillbaka till den första som jag kollade på: Den här

Då har jag också 30 dagars ångerrätt om jag inte skulle gilla den alls, plus 3 år garanti... och även pengar över till tillbehör som kan vara bra att ha...

Tycker jag fel så säg till 😛

Tänk också på att det är min första elgitarr så jag har inte så höga krav än 🙂

Tack igen till alla som kommenterar och hjälper mig 😛

Redigerat av MrFlow
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag är: Kan du lira gitarr och inte har mer slantar så gå in i en musikaffär och känn av de billiga instrumenten. Jag kan både spela och har pengar men köpte en Harley Benton från Thomann för att testa vad det var. Tråden blev inte särskilt intressant, men jag kan säga att det var en del jobb med gitarren när den kom hem. Men idag funkar den bra, men det ligger många timmars trixande med banslipning, intonering och halsjustering... Kan man inte detta så känn på gitarren i en butik, det är mitt förslag.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förslaget Kolin 😛 jag har testat en del olika gitarrer i olika prisklasser förut, men just nu så känns det som att det gitarrpaketet som jag är inne på är det som passar mig mest 😏

Jag köper inte paketet än på någon vecka så om det är någon som har någon bra anledning till att jag inte borde köpa det, så finns det tid att hindra mig 🙁

Säg gärna din åsikt 😄

om det blir detta paket så: Tack så jättemycket alla som har hjälpt mig med val av gitarr, och tack alla som har föreslagit andra bra gitarrer 😛 på så sätt har jag lärt mig lite om vad som är bra och inte 🙂 Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har tänkt köpa en elgitarr, men jag har inte någon koll på vad som är bra och inte...

Jag har inte heller så mycket pengar till godo, ca 1500kr, men absolut högst är 2000kr. Visst det är väldigt lite, men just nu känns det som en rimlig summa för mig 😄

Det som jag har kollat på är:

thomann.de/harley_benton

Vad jag har förstått är Harley Benton deras egna märke, vilket innebär att det blir lite billigare, men hur är det kvalitetsmässigt och ljudet?

Är det något att satsa på? Har ni andra förslag?

Vet ni några andra hemsidor som är lika billiga som thomann.de?

Kan vara bra att veta:

Jag har spelat lite akustisk gitarr, så jag är inte helt ny när det gäller gitarr.

Vill ha en gitarr som jag kan ha ett tag, inte behöva byta direkt om jag skulle lära mig lite mer avancerade grejjer 😄

Tänker spela ganska ren musik, lite lugnare musik, lite rock, lite allt möjligt...

Tack! 😛

Tja, jag har nyligen sålt en stratacopia eftersom jag var ute efter en telecasterclone och följde diverse länkar till thomann.

Dock hittade jag i tid varningens ord om att harley Bentons är nice men i övrigt crap, en pilbåge, typ övriga kineser.

Halsen är är enligt mig ett återkommande bekymmer på kineserna, de är för veka, rodden verkar mest snurra, har man tur så biter den till slut i något acceptabelt läge, jag äger även en Charvel-Jacksson made in US fatstrat, den är inte helt imponerande i finishen den heller (är någon strat det?) men halsen den är lika styv som en stålbalk.

Texas kineserna verkar ha detta ordnat detta med en dubbelverkande trussrodd men vad är kroppen gjord av?

Jag kom fram till att J o D har vettiga modeller (made in China de med) och beställde efter en grundlig koll på utlåtanden en S o D JM10 SKGR Fender Jaguar typ, den är här hemma nu för ca 1300 spänn och otroligt välgjord med en solid kropp av US alder? (Hehehe fan vet... men träet har bra resonans!) och en stadig lite grövre hel lönnhals.

http://www.musicstore.de/en_EN/EUR/-/art-GIT0011806-000

En riktigt bra gura med tanke på priset, den verkar höra till det kinesiska top of line segmentet, bandstavarna de sitter bra och är jämnt och snyggt kapade, halsen är i rätt läge och stränghöjden den är satt låg ifrån fabriken vilket är ärligt, det visar direkt om guran är spelbar längst med hela halsen, det är den.

Mickarna de är av en sort jag aldrig träffat på hos dessa cloner, polerna i läge D o G ligger högre vilket faktiskt inte bara är en gimmick, mickarna ger ett djävligt bra och mer personligt sound.

Det finns inga rinningar eller skador, guran är snyggare i verkligheten än på de bilder som finns ute, färgen är krämigare/djupare på både lack och vred och plektrumskyddet den är inte vit utan svagt grön tonad, vilket är pricken över i.

Stallet är dock av den billigaste sorten med ett zinkblock, men det kostar ju inga stora pengar att ordna till idag.

Happy hunting hälsar Onkel Fester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill gärna tillägga att jag ägt en Harley Benton nu ett tag och har inte haft några större problem efter de justeringar jag gjorde vid leveransen. Men visst, det känns en skilnad mellan den och den äkta Gibsonen, men klart värt sitt pris om man kan justera och fixa lite. Problemet är väl att nybörjaren på gitarr som inte vill lägga så mycket pengar inte kan justera och trixa???

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill gärna tillägga att jag ägt en Harley Benton nu ett tag och har inte haft några större problem efter de justeringar jag gjorde vid leveransen. Men visst, det känns en skilnad mellan den och den äkta Gibsonen, men klart värt sitt pris om man kan justera och fixa lite. Problemet är väl att nybörjaren på gitarr som inte vill lägga så mycket pengar inte kan justera och trixa???

Kolin

Kolin

Att en nybörjare inte förstår sig på att intonera och justera inklusive räta ut lite knutar här och där det är en del av sanningen.

De stora har tillverkat i Kina längre än vad gemene man vet om, de har allt kineserna men inte upphovsrätten till att släppa the reel thing, ja då kokar de ihop något eget jox som ser likvärdigt ut men rent funktionellt finns det mycket över att önska.

När man köper lågbudget så bör man inte lura sig själv, något är djäkligt uselt det gäller att få reda på vad, mickar o mekanik det kan man ta men en taskigt konstruerad hals ja då sitter man där dag ut o in och stämmer fanskapet.

Det är ju lira som gäller!

Link to comment
Dela på andra sajter

:/ så ni tror att en Harley Benton kanske inte är något att satsa på iaf? Även för en nybörjare som jag... Det enda som jag tvekar på med den gitarren som du (Onkel Fester) visade är att den inte ingick i något paket i min prisklass... jag hittade inte så bra paket över huvud taget på den hemsidan som var i min prisklass. Jag känner mig väldigt osäker om jag ska köpa sakerna var för sig... :/

Link to comment
Dela på andra sajter

:/ så ni tror att en Harley Benton kanske inte är något att satsa på iaf? Även för en nybörjare som jag... Det enda som jag tvekar på med den gitarren som du (Onkel Fester) visade är att den inte ingick i något paket i min prisklass... jag hittade inte så bra paket över huvud taget på den hemsidan som var i min prisklass. Jag känner mig väldigt osäker om jag ska köpa sakerna var för sig... :/

Har du ingen kunnig kompis du kan få med dig till affären, som kan leta fram ett vettigt exemplar av en budgetgitarr åt dig? (Vid lägre pris monteras allt med lägre precision, vilket medför större variation mellan olika exemplar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så har jag ingen kompis som är så kunnig inom området ☺️ så därför förlitar jag mig på er 😛😎

men om jag skulle köpa en harley benton ändå, är det lätt eller svårt att ställa in så att den låter rätt/bra/bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så har jag ingen kompis som är så kunnig inom området 😆 så därför förlitar jag mig på er 😆 :lol:

men om jag skulle köpa en harley benton ändå, är det lätt eller svårt att ställa in så att den låter rätt/bra/bättre?

Harley Benton guran är gjord av Basswood, man skulle kunna leka med det och kalla det för bas trä.

Jag har en basswood strata med rosewood bräda och jumbo stavar, ljudet är inte strata utan snarare en heavygura man bombar tunga riff på.

Finsmakar grejjer som picking, tapping och övertoner kan man glömma.

Blues går bra och slide då den ger ett dovt och lite knarrigt ljud.

Halsen på Harleystratorna är såpass veka att de är känsliga för väderomslag och du behöver inget svaj du drar bara halsen emot dig.. tänk på det, inte kul.

Det är inget du kan göra något åt.

Själv så var jag inne på att köpa den här HARLEY BENTON HBMS25HS http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=st-modeller&oa=pra

Efter att ha läst rewievs så fick jag uppfattningen att den är en pilbåge, snygg på väggen och inget mer.

Dessutom kollar jag de kinesiska tillverkarna och ja den finns och de ser exakt lika ut hela bunten förutom att någon har en floydrose osv, lönntoppen är helt troligen en fotofilm med lack på, kroppen är av basswood.

Om du nu måste handla av thomann så har de en hyfsat shysst strata KRAMER FOCUS VT-211S FATBOY VS för 99EUR.

Kramer lägger i vart fall sådana specifikationer på tillverkaren att de ej behöver skämmas för sin produkt, dock får du räkna med att Kramern är helt oinställd dock är det en bra gitarr i övrigt enlig amerikanska utlåtanden, det är där Kramer säljer störst och märket har tydligen gott rykte over there.

Jag avråder dig ifrån att köpa ett set, tänk så här 1000kr delat på två, vad får du för 500kr?

En taskig gura och en taskig förstärkare.

Köp istället då var för sig och räkna att det kostar ca2500kr, för tusen kronor kan du få en vettig övnings combo och tröttnar du på guran så sälj den...då har du i vart fall kvar en bra stärkare för nästa gitarr.

Ha tålamod hälsar Onkel Fester, trägen vinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du har sagt låter väldigt erfaret 🙂 så jag litar på ditt ord 🙂

Den där Kramer-guran verkade faktiskt väldigt trevlig 🙂 Och den är i rätt prisklass för mig 😉

Tack så mycket för din tid med dina mycket hjälpsamma inlägg, nu lutar det faktiskt mot en sån Kramer 😄

Nu känner jag att jag kan vara ganska nöjd med en sådan gitarr... Nu är det ju då en förstärkare som behövs :/ Sorry för besväret med många frågor, men jag har ingen aning vilken sorts förstärkare jag ska ha :S (precis som gitarr)

När jag går in på kategorin elgitarrer, Förstärkare, så finns det några underkategorier där, jag antar att jag ska ha "Elgitarrer Kombos". Sen när man klickat sig in där så hittar men ännu fler underkategorier där... Kombos med transistorförstärkare, Kombos med rörförstärkare, ModelingKombos, HybridKombos... eller ska jag ha en 1x12-låda? :S vad ska jag ha? :S

//MrFlow

Redigerat av MrFlow
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har tänkt köpa en elgitarr, men jag har inte någon koll på vad som är bra och inte...

Jag har inte heller så mycket pengar till godo, ca 1500kr, men absolut högst är 2000kr. Visst det är väldigt lite, men just nu känns det som en rimlig summa för mig 😉

Det som jag har kollat på är:

thomann.de/harley_benton

Vad jag har förstått är Harley Benton deras egna märke, vilket innebär att det blir lite billigare, men hur är det kvalitetsmässigt och ljudet?

Är det något att satsa på? Har ni andra förslag?

Vet ni några andra hemsidor som är lika billiga som thomann.de?

Kan vara bra att veta:

Jag har spelat lite akustisk gitarr, så jag är inte helt ny när det gäller gitarr.

Vill ha en gitarr som jag kan ha ett tag, inte behöva byta direkt om jag skulle lära mig lite mer avancerade grejjer 🙂

Tänker spela ganska ren musik, lite lugnare musik, lite rock, lite allt möjligt...

Tack! 😄

Lite sent inlägg från min sida men bättre sent än aldrig!

Jag tycker du gör helt rätt i att köpa en billig gitarr nu till att börja med och precis som övriga säger så blir det roligare att köpa upp sig sen när man känner att man utvecklats. Kom ihåg att du blir inte på något sätt en bättre gitarrist av en dyrare och bättre gitarr. Okej, det kommer kanske låta bättre när du spelar in med en dyr gitarr men kan man inte spela så tycker jag inte det är någon mening med en asdyr gura.

Du kan ju även kolla in dina lokala musikhandlare och se vad de kan erbjuda för gitarrpaket. Runt 2-3000 kan du få en gitarr, en liten förstärkare, stämapparat, kablar och annat smått och gott.

Jag har stött på många "gitarrister" som tror att en ny skitdyr gitarr kommer göra dom så mycket bättre. Okej, allt som ökar ens inspiration och spelglädje är bra men rent tekniskt kommer du inte bli bättre. Satsa hellre på, som du säger, en billigare gitarr och lägg hellre lite pengar på lektioner, instruktionsböcker/filmer. Kan även passa på att tipsa om guitarmasterclass när vi nu är igång med tips 🙂

Lycka till!

Redigerat av gibsonmatte
Link to comment
Dela på andra sajter

...och glöm inte att kolla av begagnatmarknaden... Killarna o tjejjerna som just nu byter bort den gura som du letar efter. Med lite tur så kan du mycket väl få en tvåtusenkronorsgitarr för femhundra spänn:)

Mycket bra är annars redan sagt i tråden.

Lycka till med ballt köp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...