Jump to content
Annons

Rättigheter när man skriver arr


MusicGene

Recommended Posts

Jag har skrivit ett körarrangemang och undrar hur rättigheterna är för en sådan grej. Det är ett medley på ett gäng 80-talslåtar. Behöver jag några rättigheter för att publicera det, eller är det bara de som sjunger det som behöver betala.

Min tanke är att jag skall lägga ut det på min hemsida för gratis nedladdning. Är det okey isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att göra det himla förenklat.

Om musiken du arrat är skyddad måste du söka tillstånd för att göra bearbetningen=arret. Inget tillstånd -- låt bli att lägga ut på nätet, använd bara när du själv sjunger i badrummet. Sälj inte arret, gör inget mer.

Skyddad musik är då kompositören inte varit död i 70 år.

Trilla sen över till STIM och läs mer.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

volvo (oregistrerad)

Jag har för mig att man inte ens får lägga upp sin egen musik på Internet för nedladdning om man är medlem i STIM. Det är tydligen ett brott mot upphovsrätten på något sätt. Jag antar att ni har en poäng i att ingen kommer att bry sig men enligt regelboken är det massor av grejer på nätet som är olagliga.

Mitt bands hemsida är troligen olaglig eftersom jag sprider STIMade låtar gratis.

Om du lägger upp en ljudfil med mixade 80-talslåtar som du inte äger rättigheterna till är det självklart olaglig trots att ingen kommer att lida av att du gör det. Å andra sidan kanske du har gjort ett arr där du plockar in artisters låtar i ett nytt sammanhang t.ex. med nazistiska förtecken. Då kan man ju förstå att upphovsmännen skulle bli förbannade.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

gha...

Detta är så tjatigt.

Läs på Stims hemsida.

1. Om du lägger upp din egen musik på din egen hemsida - no problem.

2. Om du lägger upp många människors musik på din hemsida - betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot är väll fortfarande midi filer lagligt eller? Annars kan du ju alltid lägga upp det i gitarrtabs format och sedan får den som vill anväda det skriva om det. Fast vem fan skulle orka eller bry sig om att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag har för mig att man inte ens får lägga upp sin egen musik på Internet för nedladdning om man är medlem i STIM. Det är tydligen ett brott mot upphovsrätten på något sätt. Jag antar att ni har en poäng i att ingen kommer att bry sig men enligt regelboken är det massor av grejer på nätet som är olagliga.

Mitt bands hemsida är troligen olaglig eftersom jag sprider STIMade låtar gratis.

Om du lägger upp en ljudfil med mixade 80-talslåtar som du inte äger rättigheterna till är det självklart olaglig trots att ingen kommer att lida av att du gör det. Å andra sidan kanske du har gjort ett arr där du plockar in artisters låtar i ett nytt sammanhang t.ex. med nazistiska förtecken. Då kan man ju förstå att upphovsmännen skulle bli förbannade.

Eh...

Om du inte har koll på detta med upphovsrätt o.s.v. så verkar ditt inlägg meningslöst & ännu mer förvirrande för dom som undrar över det.

& som Nattis har påpekat förrut - handläggarna på STIM är mycket tillmötesgående & hjälpsamma. Dessutom är dom mer pålästa än någon av oss. Numret finns på hemsidan. Ring.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu verkar det ju som om det enda du har gjort är att skriva ett arrangemang...Har jag rätt?....Får man inte ens lägga ut det i t ex notbladsform?

precis så. Jag skriver bara noterna. Tänkte att det borde gälla en annan typ av upphovsrätt, typ att de som framför arret får betala - men inte jag som skrivit noterna till arret.

Om musiken du arrat är skyddad måste du söka tillstånd för att göra bearbetningen=arret. Inget tillstånd -- låt bli att lägga ut på nätet, använd bara när du själv sjunger i badrummet. Sälj inte arret, gör inget mer.

ok det var det jag ville veta. Trodde inte att det gällde samma regler som för inspelad musik.

som Nattis har påpekat förrut - handläggarna på STIM är mycket tillmötesgående & hjälpsamma. Dessutom är dom mer pålästa än någon av oss. Numret finns på hemsidan. Ring.

jag ska göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

saxat från STIM.

Bearbetning

 

Den som bearbetar (arrangerar) eller översätter ett verk, skyddat eller fritt, har upphovsrätt till sin prestation (4 § Upphovsrättslagen). Denna rätt är lika stark som originalupphovsmannens.

För att en bearbetning (ett arrangemang) skall anses föreligga i Upphovsrättslagens mening krävs att det är fråga om individuellt skapande, även om kraven på originalitet inte sätts högt.

Alla bearbetningar/arrangemang har alltså inte skydd. Vissa mycket enkla arrangemang eller rutinmässiga ackordsättningar, transponeringar eller liknande ger inte upphov till bearbetningsskydd. Om ett skyddat verk bearbetas får verket i dess bearbetade gestalt inte utnyttjas utan originalupphovsmannens tillstånd. Den som bearbetat ett skyddat musikaliskt verk får alltså inte utan upphovsmannens/förlagets tillstånd disponera över verket, t ex ge ut bearbetningen i form av noter. På populärmusikens område är det dock vanligt att enkla arrangemang framförs offentligt och spelas in utan att formella tillstånd inhämtas från rättighetshavarna. Strikt juridiskt krävs dock tillstånd.

För en bearbetning gäller en skyddstid på motsvarande sätt som för ett originalverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...