Jump to content
Annons

Skapa en preset avdelning.


Liquid_6

Recommended Posts

Hellö!Detta kanske tagits upp förut men jag tänkte att det skulle kunna vara jävligt roligt att skapa en preset avdelning här på forumet där man kan ladda hem andras rattningar i pluggar å så vidare,tex amplitube,guitarrig,mjukvarusyntar av alla slag å så vidare.Tycker personligen att det saknas en sån avdelning då man lätt kan inspireras av andras ljudideer å tankar ibland.Så vad säger ni?

mvh 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mjukvarusyntar skulle kunna funka men tex en preset i Amplitube är ju baserad på vad du har för gitarr. Men reverb , delay , chorus och andra liknande efekter skulle ju kunna oxå funka.Men en bra ide dock fast vet inte om intresset är så stort..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tja det får väl i såna fall den här tråden visa om det finns något större intresse för det. Men varför inte? Men visst håller med, svårare med pluggar som just Amplitube och liknande pluggar. Då får man lägga upp en audiofil också för att någon skulle kunna skruva till något så när liknande ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Impulsfiler skulle jag vara intresserad av att några delade med sig av 😉 Kanske impulsfiler av sina högtalarlådor till gitarrförstärkaren osv. Har dock inget att bidra med själv då jag inte satt mig in i hur man gör egna impulsfiler. Men den dagen ska komma den också.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitarampmodelling sidan är ju rätt skoj,jag har hittat ganska många sjysta amp presets därifrån som jag sen skruvat vidare på.Sen tycker jag att orkester pluggar likt ewql,s vore rätt nice att få presets till men har inte hittat en sån sida hittils tyvärr.Trum midifiler är ju ochså rätt sällsynt,iaf till metalmusik vad jag vet.Man kanske kunde ha en speciell avdelning på forumet tillägnad detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske patchar till mjuksyntar, och vissa impulser som gizmozis sa ..

Men i övrigt vet ja inte ...

En EQ preset .. det är ju som en jacka ungefär. Det är ju inte klädseln som gör det till vad det är. På en person passar en jacka kanske hyfsat, på en annan apsnyggt och på en tredje ser det förjävligt ut. Samma med t.ex. en bas. Det är inte vad man klär basen med som gör den till vad den är, utan hur man framhäver det den har. Och presets .. det känns lite som man försöker prova jackor, som om klädseln är vad som gör något bra.

Men i övrigt så .. sure thing

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Trum midifiler är ju ochså rätt sällsynt,iaf till metalmusik vad jag vet.Man kanske kunde ha en speciell avdelning på forumet tillägnad detta?

Absolut det med. Men sen finns ju även http://www.groovemonkee.com/home. Kostar visserligen en slant men det är en liten en och de har ju metal där också. Sen finns ju även http://www.vamtech-ent.com/drumtrax3purchase.aspx. båda har lite gratis att ladda ned.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kanske patchar till mjuksyntar, och vissa impulser som gizmozis sa ..

Men i övrigt vet ja inte ...

En EQ preset .. det är ju som en jacka ungefär.

Nä där håller jag med. Det är totalt meningslöst med något som EQ preset eller kompressorpreset. Fyller ingen funktion alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Nä där håller jag med. Det är totalt meningslöst med något som EQ preset eller kompressorpreset. Fyller ingen funktion alls.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja 99% där är ren dynga eller väldigt mediokert. Det var säkert kul och bra när det var nytt med impulsreverb såsom t ex SIR1 men hur kul är den sidan idag? Vill jag ha riktigt bra impulser till reverb finns det mycket bättre på nätet om man googlar. Finns lite som är gratis och bra men har inte tvekat köpa om de är riktigt bra. Det är värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

som med allt annat så får man ju prova sig fram vad som funkar för en själv så därför kan Eq, kompressor mm. vara värt att testa och utgå ifrån för att sedan skruva vidare på själv.

när det gäller gitarrpluggar så kan det ju låta bra även om man inte har samma gitarr, det blir inte exakt lika ljud men den som testar det kanske gillar det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut det med. Men sen finns ju även http://www.groovemonkee.com/home. Kostar visserligen en slant men det är en liten en och de har ju metal där också. Sen finns ju även http://www.vamtech-ent.com/drumtrax3purchase.aspx. båda har lite gratis att ladda ned.

Yes.Jag har groovemonkey varianten du nämnde och den är e riktigt sjyst,men det borde finnas fler tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Instämmer det borde finnas mer metalmidifiler. Som sagt var är man inte en trummis så blir det inte allt för lyckat när man gör det helt själv. 😉 Har man något bra att utgå från brukar det bli bra såsom de från groovemonkee. Så filer för det vore kanon på det här forumet.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Så det var inte ett impulsköp då?

😉🙂😄 Ja nu var du rolig. Och ser nu att jag kommit till +2000-talet också 😎

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...